Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorIzydorczyk, Natalia
dc.date.accessioned2024-04-15T10:15:33Z
dc.date.available2024-04-15T10:15:33Z
dc.date.issued2024-03-31
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/51720
dc.description.abstractThe submitted report focuses on the results of research carried out for a bachelor’s thesis titled “gender socialisation and perception of gender by non-heteronormative people”, in which the author focuses on gender socialisation of interviewees of non-heteronormative gender and/or sexual identity, their narrative about gender identity (in general, as well as personal sense) and gender expression, social roles expected of them as a result of their gender assigned at birth and restrictions they face in their daily life due to their gender identity. Social constructivism points out that masculinity and femininity are not constant but able-to-be-modified fluid products of everyday interactions. The process of constructing one’s gender connotates strictly with domineering discourse defining norms of masculine and feminine behaviour, which become overwhelmingly restrictive in regards to an individual’s thinking and actions. For this research, data was gathered from nine individual in-depth interviews supported by a script. During those interviews, interlocutors shared their personal stories about their gendered upbringing, explained what it means to identify with gender on a spectrum, indicated it through appearance and described their coming-out experiences.en
dc.description.abstractArtykuł koncentruje się na wynikach badań przeprowadzonych na potrzeby pracy licencjackiej zatytułowanej: „Socjalizacja płciowa i postrzeganie płci przez osoby nieheteronormatywne”, w której autorka koncentruje się na socjalizacji płciowej rozmówców o nieheteronormatywnej tożsamości płciowej i/lub seksualnej, ich narracji na temat tożsamości płciowej (w sensie ogólnym, jak i osobistym) i ekspresji płciowej, oczekiwanych od nich rolach społecznych w wyniku płci przypisanej przy urodzeniu oraz ograniczeniach, z jakimi spotykają się w życiu codziennym ze względu na swoją tożsamość płciową. Konstruktywizm społeczny wskazuje, że męskość i kobiecość nie są stałymi, ale zdolnymi do modyfikacji płynnymi wytworami codziennych interakcji. Proces konstruowania własnej płci wiąże się ściśle z dominującym dyskursem definiującym normy męskiego i kobiecego zachowania, które stają się przytłaczająco restrykcyjne w odniesieniu do myślenia i działania jednostki. Na potrzeby omawianego badania zebrano dane z dziewięciu indywidualnych wywiadów pogłębionych wspartych scenariuszem. Podczas tych wywiadów rozmówcy dzielili się swoimi osobistymi historiami na temat wychowania płciowego, wyjaśniali, co oznacza identyfikacja z płciowym spektrum, wskazując na wygląd i opisując swoje doświadczenia związane z coming-outem.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;88pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectgender studiesen
dc.subjectgender identityen
dc.subjectcoming-outen
dc.subjectqueer studiesen
dc.subjectnon-heteronormativityen
dc.subjectgender studiespl
dc.subjecttożsamość płciowapl
dc.subjectcoming-outpl
dc.subjectstudia queerpl
dc.subjectnieheteronormatywnośćpl
dc.titleGender socialisation and perception of gender by non-heteronormative peopleen
dc.title.alternativeSocjalizacja płciowa i postrzeganie płci przez osoby nieheteronormatywnepl
dc.typeArticle
dc.page.number91-100
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Faculty of Economics and Sociologyen
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBieńkowska M. (2012), Transseksualizm w Polsce. Wymiar indywidualny i społeczny przekraczania binarnego systemu płci, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.en
dc.referencesFajkowska-Stanik M. (2001), Transseksualizm i rodzina. Przekaz pokoleniowy wzorów relacyjnych w rodzinach transseksualnych kobiet, Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN, Warszawa.en
dc.referencesGawlicz K. (2009), Negocjowanie znaczenia kategorii płci. Pomiędzy różnicowaniem płciowym a przekraczaniem granic, [w:] Kopciewicz L., Zierkiewicz E., Koniec mitu niewinności? Płeć i seksualność w socjalizacji i edukacji, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, Warszawa.en
dc.referencesGiddens A. (2010), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.en
dc.referencesHuman Rights Campaign Foundation (2022), Coming Out: Living Authentically as Transgender or Non-Binary. https://reports.hrc.org/coming-out-living-authentically-as-transgender-non-binary (dostęp: 13.01.2023).en
dc.referencesKochanowski J., Mizielińska J. (2014), Queer studies, [w:] Rudaś-Grodzka M. et al., Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.en
dc.referencesMazanek A., Dellert D. (2023), Nago. Głośno. Dumnie, HBO Max, prod. Polska.en
dc.referencesOczko P. (2014), Camp, [w:] Rudaś-Grodzka M. et al., Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.en
dc.referencesPankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.en
dc.referencesStowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza (2016), Polska Społeczność Nieheteronormatywna. https://mnw.org.pl/app/uploads/2017/08/MNW_Polska_Spolecznosc_Nieheteronormatywna.pdf (dostęp: 13.01.2023).en
dc.referencesTitkow A. (2014), Tożsamość społeczna, [w:] Rudaś-Grodzka M. et al., Encyklopedia gender. Płeć w kulturze, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa.en
dc.referencesTurban J. (2022), What is Gender Dysphoria?, American Psychiatric Association. https://www.psychiatry.org/patients-families/gender-dysphoria/what-is-gender-dysphoria#section_4 (dostęp: 14.01.2023).en
dc.contributor.authorEmailizydorczyknatalia66@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.88.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0