dc.contributor.author | Jagodziński, Waldemar | |
dc.date.accessioned | 2024-03-06T05:52:19Z | |
dc.date.available | 2024-03-06T05:52:19Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/50589 | |
dc.description.abstract | O sukcesie umowy administracyjnej w działalności niemieckiej administracji publicznej świadczą nie tylko determinanty prawne, ale także pozaprawne, do których zaliczyć należy m.in. uwarunkowania natury politycznej, historycznej, ekonomicznej i będący ich pochodną poziom kultury prawnej społeczeństwa. Mając na uwadze różnorodność tych czynników, celem głównym pracy o charakterze poznawczym uczyniono identyfikację uwarunkowań rozwoju umowy administracyjnej w federalnym prawie niemieckim, jak również wyjaśnienie roli tej instytucji we współczesnym postępowaniu administracyjnym, a także wskazanie wyłaniających się na tym tle problemów natury teoretycznej i praktycznej wraz z propozycjami ich rozwiązań. Na potrzeby realizacji celu głównego pracy przyjęto cele szczegółowe o charakterze metodycznym, aplikacyjnym oraz utylitarnym.
Celem metodycznym pracy jest wskazanie metod uzupełniających metodę dogmatyczno-prawną, które są najbardziej odpowiednie do zbadania czynników wpływających na rozwój umowy administracyjnej – zarówno w praktyce administracyjnej, jak i na płaszczyźnie normatywnej. Różnorodność metod powinna zapewnić trafność, kompletność i integralność prowadzonych rozważań.
Celem aplikacyjnym rozprawy jest sformułowanie rekomendacji dla polskiego ustawodawcy na rzecz ujęcia umowy administracyjnej w ramy prawne oraz przedstawienie warunków umożliwiających jej funkcjonowanie w praktyce administracyjnej.
Celem utylitarnym jest pozyskanie wiedzy na temat konsensualnych form działania administracji publicznej w Niemczech, ze szczególnym uwzględnieniem umowy administracyjnej.
Zrealizowanie powyższych zamierzeń badawczych pozwoliło ukazać znaczenie analizowanej instytucji w praktyce administracyjnej.
W pracy udowodniono tezę, że umowa administracyjna jest instytucją pozwalającą administracji publicznej w sposób elastyczny i efektywny realizować coraz bardziej zróżnicowane i złożone (kompleksowe) zadania publiczne. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | umowa administracyjna | pl_PL |
dc.subject | umowa subordynacyjna | pl_PL |
dc.subject | umowa koordynacyjna | pl_PL |
dc.subject | prawne formy działania administracji | pl_PL |
dc.subject | państwo kooperujące | pl_PL |
dc.title | Umowa administracyjna w prawie niemieckim | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Waldemar Jagodziński | pl_PL |
dc.page.number | 321 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji, Katedra Postępowania Administracyjnego i Sądowej Kontroli Administracji | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | waldemar.jagodzinski@edu.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Krawczyk, Agnieszka | |
dc.dissertation.reviewer | Kamiński, Marcin | |
dc.dissertation.reviewer | Piątek, Wojciech | |
dc.discipline | nauki prawne | pl_PL |