Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGrzejszczak, Łukasz
dc.date.accessioned2024-02-27T13:45:44Z
dc.date.available2024-02-27T13:45:44Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.issn2084-851X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50459
dc.description.abstractAt the beginning of the 20th century, the social structure of the Łódź bourgeoisie is dominated by the petty bourgeoisie group, that makes up about 20% of the citizens, while the bourgeoisie that derived from it constitutes about 7%, with the representatives of wealthy intelligentsia estimated at about 2.2–5%. In the intital stages of establishing their lifestyles they aspired to follow the living patterns of the upper class, espacially the aristocracy. According to the words of Norbert Elias – Elegance and sophistication, being the basis of prestige, allow them to separate from other social strata, just as it was in the case of the aristocracy. One of the core elements of social status was having a adequately equipped home, because as Walter Benjamin said ”the interior, for the private man, represents the universe. In the interior, he brings together the far away and the long ago”.The interior is a space strictly defined by boundaries and functionality, in which not only basic human needs are contained, but also the desire for comfort. It is reflected in the representative functions that support the social life, limited not only to the extended family, but involving a much wider community.The article provides a closer look at the issues of designing and decorating the interiors of both residences and apartments of the rich, predominantely neostylish in nature, subordinated to certain content, among which the will of self-presentation was the most prominent. Were they just the products of ever changing trends or a universal value derived from the ideas of representativeness and privacy? The article presents the results of research related to material culture, furnishings, iconographic program of interiors and customs. It references archival and iconographic materials including, but not limited to diary accounts and memoirs. It focuses on various parameters for ordering not only furniture.en
dc.description.abstractU progu XX stulecia w strukturze społecznej łódzkiego mieszczaństwa dominowała grupa drobnomieszczaństwa, której odsetek wynosił 20%, wywodząca się z niej burżuazja stanowiła około 7%, a odsetek przedstawicieli zamożnej inteligencji szacuje się na około 2,2–5%.W początkowym okresie, tworząc własny styl życia, wyemancypowane mieszczaństwo aspirowało do wzorów czerpanych z wyższych warstw społecznych, zwłaszcza arystokracji. Elegancja i wykwintność – co podkreśla Norbert Elias – będąc podstawą prestiżu, pozwalają mieszczaństwu, tak jak w przeszłości arystokracji, oddzielić się od innych warstw społecznych. Jednym z elementów budujących społeczny prestiż było posiadanie odpowiednio wyposażonej siedziby, jak zauważa Walter Benjamin „wnętrze jest dla osoby prywatnej czymś w rodzaju wszechświata. W nim gromadzi ona to, co dalekie i co przeszłe”. Wnętrze mieszkalne jest bowiem przestrzenią o ściśle wyznaczonych granicach i funkcjach, które mają służyć nie tylko zaspokajaniu podstawowych ludzkich potrzeb, ale także pragnienia wygody. Odzwierciedla się ono w funkcji reprezentacyjnej, której sprzyja prowadzenie życia towarzyskiego, nieograniczonego jedynie do rozgałęzionej rodziny, ale obejmującego znacznie szerszą wspólnotę.Artykuł ma przybliżyć problematykę związaną z wystrojem i wyposażeniem wnętrz zarówno rezydencji, jak i zamożnych mieszkań, mających głównie charakter neostylowy, podporządkowany określonym treściom, wśród których dominowała chęć autoprezentacji. Podjęto w nim rozważania dotyczące kategorii porządkujących – w pewnym sensie – układ i wygląd oraz sposób urządzenia poszczególnych pomieszczeń. Czy były to tylko zmieniające się mody, czy też uniwersalny pierwiastek skupiający się wokół reprezentacyjności i prywatności? Zaprezentowano także wyniki badań związanych z kulturą materialną, wyposażeniem, programem ikonograficznym wnętrz oraz obyczajowością. Chcąc przedstawić omawiane zagadnienia, odwołano się do materiałów archiwalnych, ikonograficznych, relacji pamiętnikarskich i wspomnień. Skupiono się też na różnorodności wyposażenia, omawiając nie tylko meble.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTECHNE. Seria Nowa;11pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectinteriors of the 19th–20th centuriesen
dc.subjectfurniture of the 19th–20th centuriesen
dc.subjectinteriors in Łódźen
dc.subjectwnętrza na przełomie XIX i XX wiekupl
dc.subjectmeble na przełomie XIX i XX wiekupl
dc.subjectwnętrza w Łodzipl
dc.titleOd salonu do buduaru. Wystrój i wyposażenie wnętrz łódzkiej burżuazji 1890–1939 – wybrane problemypl
dc.title.alternativeFrom the living room to the boudoir Interior design and furnishing of the Łódź bourgeoisie 1890–1939 – selected problemsen
dc.typeArticle
dc.page.number97-116
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Łódzka, Instytut Architektury Tekstyliówpl
dc.identifier.eissn2720-149X
dc.referencesBARTCZAK 1999 – Mirosław Bartczak, Scheiblerowie, Łódź 1999.pl
dc.referencesBENJAMIN 1996 – Walter Benjamin, Paryż – stolica dziewiętnastego wieku, [w:] Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, Poznań 1996.pl
dc.referencesBOURDIEU 2005 – Pierre Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa 2005.pl
dc.referencesDOMINIKOWSKI 2000 – Jan Dominikowski, Nieznane importy w sztuce łódzkiej, [w:] Sztuka w Łodzi. Materiały sesji naukowej zorganizowanej z okazji 45 rocznicy Łódzkiego Oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki, red. Jadwiga Szewczyk, Łódź 2000, s. 79–98.pl
dc.referencesELIAS 1980 – Norbert Elias, Przemiany obyczajowe w cywilizacji zachodu, Warszawa 1980.pl
dc.referencesELZENBERG 1889 – Jadwiga Zalasnowska-Elzenberg [Abnegat], Z Tygodnia, „Dziennik Łódzki” 1889, nr 139, s. 1–2.pl
dc.referencesFRIEDRICH/FRIEDRICH 2008 – Agnieszka Friedrich, Jacek Friedrich, Prywatne czy na pokaz? Kilka uwag o wnętrzach domów w Ziemi Obiecanej Reymonta, [w:] Dom – spotkanie przestrzeni prywatnej i publicznej na tle przemian cywilizacyjnych XIX i XX wieku. Zbiór studiów, red. Zbigniew Opacaki, Dagmara Płaza-Opacka, Gdańsk 2008, s. 142–153.pl
dc.referencesGRZEJSZCZAK 2011 – Łukasz Grzejszczak, Uroda codzienności. Sztuka użytkowa XIX–XX wieku, Łódź 2011.pl
dc.referencesGRZEJSZCZAK 2015 – Łukasz Grzejszczak, Art deco w łódzkich mieszkaniach okresu dwudziestolecia międzywojennego, [w:] Polskie art deco. Materiały sesji naukowej Polskie art déco. Wnętrza mieszkalne w stylu art déco 6–7.06.2011 roku Muzeum Mazowieckie w Płocku, red. Zbigniew Chlewiński, Płock 2015, s. 87–98.pl
dc.referencesGRZEJSZCZAK 2018a – Łukasz Grzejszczak, Przy wspólnym stole. Jadalnie łódzkiej burżuazji XIX–XX wieku, [w:] Polska i świat przez kuchnię. Studia o dziedzictwie kulinarnym, red. Anna Kamler, Dorota Pietrzykiewicz, Katarzyna Seroka, Warszawa 2018, s. 145–155.pl
dc.referencesGRZEJSZCZAK 2018b – Łukasz Grzejszczak, „To jest nasz pokój mauretański”. Łódzkie kolekcje sztuki orientalnej przed 1939 rokiem, [w:] Polskie kolekcjonerstwo rzemiosła artystycznego, red. Magdalena Białonowska, Monika Bryl, Anna Frąckowska, Warszawa 2018, s. 104–109.pl
dc.referencesGRZEJSZCZAK 2022 – Łukasz Grzejszczak, Katalog wzorników tkackich w zbiorach Muzeum Ziemi Prudnickiej, Prudnik 2022.pl
dc.referencesHAAFF 2005 – Rainer Haaff, Neorenesansowe meble epoki kajzerowskich Niemiec 1871–1914, Poznań 2005.pl
dc.referencesHINZ 1980 – Sigrid Hinz, Wnętrza mieszkalne i meble. Od starożytności do współczesności, Warszawa 1980.pl
dc.referencesJORDAN 2006 – Wisława Jordan, W kręgu łódzkiej secesji, Łódź 2006.pl
dc.referencesKACPRZAK 2000 – Dariusz Kacprzak, O smaku artystycznym łódzkich przemysłowców drugiej połowy XIX i początku XX wieku, [w:] Rozważania o smaku artystycznym. Studia, red. Józef Poklewski, Tomasz F. de Rosset, Toruń 2000, s. 203–225.pl
dc.referencesKACPRZAK 2015 – Dariusz Kacprzak, Kolekcje Ziemi Obiecanej. Zbiory artystyczne łódzkiej burżuazji wielkoprzemysłowej w latach 1880–1939, Warszawa 2015.pl
dc.referencesKAMIŃSKA 1960 – Maria Kamińska, Ścieżkami wspomnień, Warszawa 1960.pl
dc.referencesKUŻKO 2000 – Wanda Kużko, Biedermannowie. Dzieje rodziny i fortuny 1730–1945, Łódź 2000.pl
dc.referencesOCHOROWICZ-MONATOWA 1914 – Marya Ochorowicz-Monatowa, Gospodarstwo kobiece w mieście i na wsi, t. I, Warszawa–Lwów–Poznań 1914.pl
dc.referencesOPACKI/PŁAZA-OPACKA 2008 – Zbigniew Opacki, Dagmara Płaza-Opacka, Wstęp, [w:] Dom – spotkanie przestrzeni prywatnej i publicznej na tle przemian cywilizacyjnych XIX i XX wieku. Zbiór Studiów, red. Zbigniew Opacaki, Dagmara Płaza-Opacka, Gdańsk 2008, s. 8–9.pl
dc.referencesPARISSIEN 2010 – S. Parissien, Historia wnętrz. Dom od roku 1700, Warszawa 2010.pl
dc.referencesPUŚ 1987 – Wiesław Puś, Dzieje Łodzi przemysłowej (Zarys historii), Łódź 1987.pl
dc.referencesPYTLAS 1994 – Stefan Pytlas, Łódzka burżuazja przemysłowa w latach 1864–1914, Łódź 1994.pl
dc.referencesROSSMAN 1929 – Akta Notariusza Kazimierza Rossmana w Łodzi rok 1929, APŁ sygn. 53.pl
dc.referencesRYNKOWSKA 1970 – Anna Rynkowska, Ulica Piotrkowska, Łódź 1970.pl
dc.referencesSETKOWICZ 1969 – Jan Setkowicz, Zarys historii mebla od czasów starożytnych do końca XIX wieku, Warszawa–Kraków 1969.pl
dc.referencesSIERADZKA 2001 – Anna Sieradzka, Przechadzki po dawnych wnętrzach, czyli jak niegdyś w Polsce mieszkano, Warszawa 2001.pl
dc.referencesSprawozdanie 1936 – Sprawozdanie z rzemieślniczej wystawy-targów w Łodzi, Łódź 1936.pl
dc.referencesSTEFAŃSKI 2001 – Krzysztof Stefański, Jak zbudowano przemysłową Łódź. Architektura i urbanistyka w latach 1821–1914, Łódź 2001.pl
dc.referencesSTEFAŃSKI 2013 – Krzysztof Stefański, Łódzkie wille fabrykanckie, Łódź 2013.pl
dc.referencesSTEFAŃSKI/KUSIŃSKI 2017 – Krzysztof Stefański, Jacek Kusiński, Łódź. Pałace i wille, Łódź 2017.pl
dc.contributor.authorEmaillukasz.grzejszczak@p.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2084-851X.15.06
dc.relation.volume1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0