Show simple item record

dc.contributor.authorŻyto, Kamila
dc.date.accessioned2024-02-27T11:59:25Z
dc.date.available2024-02-27T11:59:25Z
dc.date.issued2017-09-05
dc.identifier.citationŻyto K., Film noir i kino braci Coen, Filmo!znawcy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, Łódź 2017, https://doi.org/10.18778/8088-528-8pl
dc.identifier.isbn978-83-8088-528-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50444
dc.description.abstractCzym jest kino noir? Jakie relacje zachodzą między kinem noir a neo-noir? W jaki sposób bracia Coen czerpią z tradycji klasycznego filmu noir? Czy ich filmy jedynie „pasożytują” na historii kina, czy jednak stanowią coś więcej niż tylko próbę reanimacji nobliwego przodka? Czytelnik otrzymuje do rąk pierwszą polską monografię, w której tak gruntownie podejmuje się tematykę filmu noir i próbę doprecyzowania tego pojęcia. Zarówno w części pierwszej, dotyczącej rozważań teoretycznych na temat kina noir i neo-noir, jak i w drugiej, na którą składają się interpretacje wybranych filmów braci Coen (Śmiertelnie proste; Ścieżka strachu; Fargo; Człowiek, którego nie było), autorka stara się wypracować własne stanowisko. W moim przekonaniu na szczególne podkreślenie i docenienie zasługuje teza autorki, w myśl której noir (w jej rozumieniu) nie mógł w okresie klasycznym, jako nurt historyczny w kinie amerykańskim lat czterdziestych, zrealizować w pełni swojego potencjału z racji ograniczeń narzuconych przez producentów, cenzurę i autocenzurę, limitujące to, co w kinie uznawano za dozwolone i eliminujące to, co zakazane. Tym samym późniejsze nawiązania do noir były nie tylko sui generis kontynuacjami tego, co zostało już zrealizowane i utrwaliło się w powszechnej świadomości jako noir właśnie, lecz także twórczym rozwijaniem niewykorzystanego potencjału. W tym duchu dr Kamila Żyto interpretuje fenomen twórczości Ethana i Joela Coenów.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesFilmo!znawcypl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectCoen Ethan i Joelpl
dc.subjectnoirpl
dc.subjectneo-noirpl
dc.subjectkino amerykańskiepl
dc.subjectkino francuskiepl
dc.titleFilm noir i kino braci Coenpl
dc.title.alternativeFilm noir i kino braci Coenen
dc.typeBook
dc.rights.holder© Copyright by Kamila Żyto, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, Łódź 2017pl
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnejpl
dc.identifier.eisbn978-83-8088-529-5
dc.referencesAbrams Jerold J., „A Homespun Murder Story”: Film Noir and the Problem of Modernity in „Fargo”, [w:] The Philosophy of the Coen Brothers, red. Mark T. Conard, The University Press of Kentucky, Lexington 2009.pl
dc.referencesAbrams Jerold J., From Sherlock Holmes to the Hard-Boiled Detective in Film Noir, [w:] Philosophy of Film Noir, red. Mark T. Conard, University Press of Kentucky, Lexington 2007.pl
dc.referencesAbrams Jerold J., Space, Time and Subjectivity in Neo-Noir Cinema, [w:] The Philosophy of Neo-Noir, red. Mark T. Conard, University Press of Kentucky, Lexington 2007.pl
dc.referencesAcot-Mirande Pierre, Czarny film, „Kultura Filmowa” 1968, nr 5.pl
dc.referencesBazin André, Śmierć Humphreya Bogarta, [w:] Film i rzeczywistość, przeł. Bolesław Michałek, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1963.pl
dc.referencesBobowski Sławomir, Film noir – repetytorium (zamiast wstępu), „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31.pl
dc.referencesBorde Raymond, Chaumeton Étienne, Towards a Definition of Film Noir, [w:] Film Noir Reader, red. Alain Silver, James Ursini, Limelight, New York 2000 (fragment z książki Panorama du film noir américain).pl
dc.referencesBordwell David, Narration in the Fiction Film, Methuen, London 1985.pl
dc.referencesBradshaw Peter, The Man Who Wasn’t There, [w:] Joel & Ethan Coen Blood Siblings, red. Paul A. Woods, Plexus, London 2003.pl
dc.referencesBraunschweig Stephané, Blood Simple, [w:] Joel & Ethan Coen Blood Siblings, red. Paul A. Woods, Plexus Publishing Limited, London 2003.pl
dc.referencesCain James M., Listonosz zawsze dzwoni dwa razy, przeł. Magdalena Rychlik, Wydawnictwo Prószyński i S-ka, Warszawa 2010.pl
dc.referencesCamus Albert, Obcy. Upadek, przeł. Maria Zenowicz, Joanna Guze, PIW, Warszawa 1975.pl
dc.referencesCamus Albert, Eseje, wyb. i przeł. Joanna Guze, PWN, Warszawa 1971.pl
dc.referencesChabrol Claude, The Evolution of the Crime Film, [w:] Film Noir Reader 2, red. Alain Silver, James Ursini, Limelight, New York 2003.pl
dc.referencesChartier Jean-Pierre, Americans Are Also Making Noir Films, [w:] Film Noir Reader 2, red. Alain Silver, James Ursini, Limelight, New York 2003.pl
dc.referencesChopra-Grant Mike, Hollywood Genres and Postwar America: Masculinity, Family and Nation in Popular Movies and Film Noir, I. B. Tauris, London 2005.pl
dc.referencesChristopher Nicholas, Somewhere in the Night. Film Noir and American City, Shoemaker & Hoard, Emeryville 2006.pl
dc.referencesCiment Michel, Niogret Hubert, Closer to the Life Than the Conventions of Cinema. Interview with the Coen Brothers (przeprowadzony w Cannes 16 maja 1996, przedrukowano z „Positif”, wrzesień 1996), [w:] The Coen Brother’s „Fargo”, red. William G. Luhr, Cambridge University Press, New York 2004.pl
dc.referencesConard Mark T., „Reservoir Dogs: Redemption in a Postmodern World, [w:] The Philosophy of Neo-Noir, red. Mark T. Conard, University Press of Kentucky, Lexington 2007.pl
dc.referencesCotkin George, Existential America, The Johns Hopkins University Press, Baltimore–London 2003.pl
dc.referencesCoughlin Paul, Acting for Real. Performing characters in „Miller’s Crossing” and „Fargo”, „Journal of Popular Culture” 2008, vol. 41, issue 2.pl
dc.referencesCoursodon Jean-Pierre, A Hat Blown by the Wind, [w:] Joel & Ethan Coen Blood Siblings, red. Paul A. Woods, Plexus, London 2003.pl
dc.referencesCrowther Bruce, Film Noir. Reflection in the Dark Mirror, Continuum Publishing Company, Lexington 1989.pl
dc.referencesDamico James, Film Noir: A Modest Proposal, [w:] Film Noir Reader, red. Alain Silver, James Ursini, Limelight Edition, New York 2000.pl
dc.referencesDoherty Thomas, Review of „Fargo” (przedruk z „Cineaste” 1996, vol. 22, no. 2), [w:] The Coen Brother’s „Fargo”, red. William G. Luhr, Cambridge University Press, New York 2004.pl
dc.referencesDoom Rayan P., The Brothers Coen. Unique Characters of Violence, ABC Clio, Santa Barbara– Denver–Oxford 2009.pl
dc.referencesDromm Keith, The Facts Before Our Eyes: Wittgenstein and the Film Noir Investigator, „Film – Philosophy” 2013, 17.1.pl
dc.referencesDurgnat Raymond, Paint It Black. The Family Tree of the Film Noir, [w:] Film Noir Reader, red. Alan Silver, James Ursini, Limelight, New York 2000.pl
dc.referencesEbert Roger, True Grit, http://www.rogerebert.com/reviews/true-grit-2010 (dostęp: 17.05.2017).pl
dc.referencesErickson Todd, Kill Me Again: Movement Becomes Genre, [w:] Film Noir Reader, red. Alain Silver, James Ursini, Limelight, New York 2000.pl
dc.referencesEwing Dale E., Jr., Film Noir: Style and Content, [w:] Film Noir Reader 2, red. Alain Silver, James Ursini, Limelight, New York 2003.pl
dc.referencesFaison Stephen, Existentialism, Film Noir and Hard-Boiled Fiction, Cambria Press, New York 2008.pl
dc.referencesFilm Noir Reader 4, red. Alan Silver, James Ursini, Limelight, New Jersey 2004.pl
dc.referencesFilm Noir, red. Homer B. Pettey, R. Barton Palmer, Edinburgh University Press, Edinburgh 2014.pl
dc.referencesFluck Winfried, Crime, Guilt, and Subjectivity in Film Noir, „American Studies” 2001, no. 46 (3).pl
dc.referencesFrank Nino, A New Kind of Police Drama: the Criminal Adventure, [w:] Film Noir Reader 2, red. Alain Silver, James Ursini, Limelight, New York 2003.pl
dc.referencesFrench Philip, The Coens Raise Cain, „The Observer”, October 2001, http://www.theguardian.com/theobserver/2001/oct/28/features.review77 (dostęp: 17.05.2017).pl
dc.referencesFromm Erich, Anatomia ludzkiej destrukcyjności, przeł. Jan Karłowski, Dom Wydawniczy „Rebis”, Poznań 1999.pl
dc.referencesFromm Erich, Ucieczka od wolności, przeł. Olga i Andrzej Ziemilscy, Czytelnik, Warszawa 1997.pl
dc.referencesGaughran Richard, „What Kind of Man Are You?”. The Coen Brothers and Existential Role Playing, [w:] The Philosophy of the Coen Brothers, red. Mark T. Conard, University Press of Kentucky, Lexington 2009.pl
dc.referencesGene D. Phillips, Out of the Shadow. Expanding the Cannon of Classic Film Noir, The Scarecrow Press, Inc., Lanham–Toronto–Plymouth 2012.pl
dc.referencesGrace Pamela, Motherhood, Homicide and Swedish Meatballs. The Quiet Triumph of the Maternal in „Fargo”, [w:] The Coen Brother’s „Fargo”, red. William G. Luhr, Cambridge University Press, New York 2004.pl
dc.referencesGromczyński Wisław, Egzystencjalizm Jean-Paul Sartre’a, [w:] Filozofia współczesna, red. Zbigniew Kuderowicz, t. 1, Wiedza Powszechna, Warszawa 1983.pl
dc.referencesHammett Dashiell, Krwawe żniwo, przeł. Paweł Lipszyc, Świat Książki, Warszawa 2007.pl
dc.referencesHammett Dashiell, Szklany klucz, przeł. Julita Wroniak-Mirkowicz, Świat Książki, Warszawa 2007.pl
dc.referencesHeissenbüttel Helmut, Reguły gry powieści kryminalnej, przeł. Włodzimierz Bialik, „Teksty” 1973, nr 6.pl
dc.referencesHelman Alicja, Film gangsterski, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1990.pl
dc.referencesHelman Alicja, Opowieść o kobiecie domowej, [w:] taż, Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury, Ars Nova, Poznań 2014.pl
dc.referencesHerling Bradley L., Ethics, Heart and Violence in the „Miller’s Crossing”, [w:] The Philosophy of the Coen Brothers, red. Mark T. Conard, The University Press of Kentucky, Lexington 2009.pl
dc.referencesHibbs Thomas S., The Human Comedy Perpetuates Itself: Nihilism and Comedy in Coen Neo-Noir, [w:] The Philosophy of Film Noir, red. Mark T. Conard, University Press of Kentucky, Lexington 2007.pl
dc.referencesHigham Charles, Greenberg Joel, Hollywood in the Forties, Barnes & Corporation, London– New York 1968.pl
dc.referencesHinson Hal, Bloodlines, [w:] Joel & Ethan Coen Blood Siblings, red. Paul A. Woods, Plexus Publishing Limited, London 2003.pl
dc.referencesHirsch Foster, Detours and Lost Highways. A Map of Neo-Noir, Limelight, New York 1999.pl
dc.referencesHirsch Foster, The Dark Side of the Screen: Film Noir, Da Capo Press, San Diego 1981.pl
dc.referencesHoffman Karen D., Being the Barber. Kierkegaardian Despair in „The Man Who Wasn’t There”, [w:] The Philosophy of the Coen Brothers, red. Mark T. Conard, University Press of Kentucky, Lexington 2009.pl
dc.referencesHogan David J., Film Noir FAQ. All That’s Left to Know About Hollywood’s Golden Age of Dames Detectives, and Danger, Applause Theatre & Cinema Books, Milwaukee 2013.pl
dc.referencesHollinger Karen, Film Noir, Voice-Over and Femme Fatale, [w:] Film Noir Reader, red. Alain Silver, James Ursini, Limelight, New York 2000.pl
dc.referencesHrapkowicz Błażej, Bracia Coen: wątpiący relatywiści, http://www.dwutygodnik.com/artykul/1824-bracia-coen-watpiacy-relatywisci.html (dostęp: 17.05.2017).pl
dc.referencesHutcheon Linda, Historiograficzna metapowieść: parodia i intertekstualność historii, przeł. Janusz Margański, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1998.pl
dc.referencesInternational Noir, red. Homer B. Pettey, R. Barton Palmer, Edinburgh University Press, Edinburgh 2014.pl
dc.referencesIrwin John T., Unless the Threat of Death Is Behind Them: Hard-Boiled Fiction and Film Noir, Johns Hopkins University Press, Baltimore 2006.pl
dc.referencesIsenberg Noah, Detour, Palgrave Macmillan, New York 2008.pl
dc.referencesJameson Fredric, Postmodernizm i społeczeństwo konsumpcyjne, przeł. Przemysław Czapliński, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1998.pl
dc.referencesJameson Fredric, Postmodernizm albo kulturowa logika późnego kapitalizmu, przeł. Katarzyna Malita, „Pismo Literacko-Artystyczne” 1988, nr 4.pl
dc.referencesJanuszkiewicz Michał, Antybohater: kategoria modernistycznej literatury i antropologii literatury, [w:] Dwudziestowieczność, red. Mieczysław Dąbrowski, Tomasz Wójcik, Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2004.pl
dc.referencesJaroszewski Tadeusz M., Propozycja krytyki egzystencjalnej, [w:] Jean-Paul Sartre, Czym jest literatura? Wybór szkiców krytycznoliterackich, wyb. Anna Tatarkiewicz, przeł. Janusz Lalewicz, PIW, Warszawa 1968.pl
dc.referencesJenkins Steve, Miller’s Crossing, [w:] Joel & Ethan Coen: Blood Siblings, red. Paul A. Woods, Plexus, London 2003.pl
dc.referencesJoel & Ethan Coen: Blood Siblings, red. Paul A. Woods, Plexus, London 2003.pl
dc.referencesKaplan Ann E., Woman in Film Noir, British Film Institute, London 1996.pl
dc.referencesKempna-Pieniążek Magdalena, Neo-noir. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015.pl
dc.referencesKempna-Pieniążek Magdalena, Mroczne przejścia. O nieuchwytnych granicach w kinie neo-noir, [w:] Granice kultury, red. Andrzej Gwóźdź, Wydawnictwo „Śląsk”, Katowice 2010.pl
dc.referencesKerr Paul, Out of What Past? Notes on the B-Film Noir, [w:] Film Noir Reader, red. Alain Silver, James Ursini, Limelight, New York 2000.pl
dc.referencesKeesey Douglas, Neo-Noir. Contemporary Film Noir From „Chinatown” to „The Dark Knight”, Kamera Books, Harpenden 2010.pl
dc.referencesKopaliński Władysław, Słownik symboli, Oficyna Wydawnicza „Rytm”, Warszawa 2001.pl
dc.referencesKopaliński Władysław, Słownik symboli, Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.pl
dc.referencesKossak Jerzy, Egzystencjalizm w filozofii i literaturze, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 1976.pl
dc.referencesKossak Jerzy, Klasyk tragicznego heroizmu, [w:] Albert Camus, Eseje, wyb. i przeł. Joanna Guze, PWN, Warszawa 1971.pl
dc.referencesKracauer Siegfried, Hollywood Terror Films: Do They Reflect American State of Mind, „New German Critique” 2003, no. 89.pl
dc.referencesKrutnik Frank, In a Lonely Street: Film Noir Genre and Masculinity, Routledge, Florence 1991.pl
dc.referencesLeitch Thomas, Noir at play, „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31.pl
dc.referencesLenzer Steven J., A Cinematic Call for Self-knowledge: An Interpretation of „Miller’s Crossing”, „Prespective on Political Science” 2001, vol. 30, issue 2.pl
dc.referencesLevine Josh, The Coen Brothers: The Story of Two American Filmmakers, ECW Press, Toronto 2000.pl
dc.referencesLevy Emanuel, Cinema of Outsiders: The Rise of American Independent Film, University Press, New York 2001.pl
dc.referencesLevy Steven, Shot by Shot, [w:] The Coen Brothers: Interviews, red. William Rodney Allen, University Press of Mississippi, Jackson 2006.pl
dc.referencesLoska Krzysztof, Joel i Ethan Coenowie. Kino i postmodernizm, [w:] Kino amerykańskie. Twórcy, red. Elżbieta Durys, Konrad Klejsa, Rabid, Kraków 2006.pl
dc.referencesLuhr William G., Film Noir, Wiley Blackwell, Chichester, West Sussex 2012.pl
dc.referencesLuhr William G., Introduction, [w:] The Coen Brother’s „Fargo”, red. William G. Luhr, Cambridge University Press, New York 2004.pl
dc.referencesLuhr William G., „Fargo”: «Far Removed from the Stereotypes of…», [w:] The Coen Brother’s „Fargo”, red. William G. Luhr, Cambridge University Press, New York 2004.pl
dc.referencesLyons Arthur, Death on the Cheap. The Lost B Movies of Film Noir, Da Capo Press, San Diego 2000.pl
dc.referencesLyotard Jean-François, Odpowiedź na pytanie: co to jest postmodernizm?, przeł. Michał Paweł Markowski, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. Ryszard Nycz, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1998.pl
dc.referencesMajewski Tomasz, Modernizmy i ich losy, [w:] Rekonfiguracje modernizmu. Nowoczesność i kultura popularna, red. Tomasz Majewski, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.pl
dc.referencesMcKenna Kristine, Joel and Ethan Coen, [w:] The Coen Brothers. Interviews, red. William Rodney Allen, University Press Mississippi, Jackson 2006.pl
dc.referencesMorton Lisa, Adamson Kent, Savage Detours: The Life and Work of Ann Savage, McFarland & Co., Jefferson, North Carolina 2009.pl
dc.referencesMundhara Smriti, Interview with Joel Coen, [w:] Joel & Ethan Coen Blood Siblings, red. Paul A. Woods, Plexus, London 2003.pl
dc.referencesNaremore James, More Than Night. Film Noir in Its Contexts, University of California Press, Berkeley–Los Angeles–London 2008.pl
dc.referencesNeo-Noir, red. Mark Bould, Kathrina Glitre, Greg Tuck, Wallflower Press, London–New York 2009.pl
dc.referencesO’Brien Geoffrey, Hardboiled America: Lurid Paperbacks and the Masters of Noir, Da Capo Press, b.m.w. 1997.pl
dc.referencesOsteen Mark, Nightmare Alley. Film noir and the American Dream, The Johns Hopkins University Press, Baltimore 2012.pl
dc.referencesOstrowska Elżbieta, Przestrzeń filmowa, Rabid, Kraków 2000.pl
dc.referencesPlace Janey, Peterson Lowell, Some Visual Motifs of Film Noir, [w:] Film Noir Reader, red. Alan Silver, James Ursini, Limelight, New York 2000.pl
dc.referencesPalmer R. Barton, Hollywood’s Dark Cinema. The American Film Noir, Twayne Publishers, London–Mexico City–New Delhi–Singapore–Sydney–Toronto 1994.pl
dc.referencesPalmer R. Barton, Joel and Ethan Coen, University of Illinois Press, Urbana–Chicago 2004.pl
dc.referencesPalmer R. Barton, The New Sincerity of Neo-Noir: Example of „The Man Who Wasn’t There”, [w:] The Philosophy of Neo-Noir, red. Mark T. Conard, The University Press of Kentucky, Lexington 2007.pl
dc.referencesPalmer R. Barton, Thinking Beyond the Failed Community. „Blood Simple” and „The Man Who Wasn’t There”, [w:] The Philosophy of the Coen Brothers, red. Mark T. Conard, The University Press of Kentucky, Lexington 2009.pl
dc.referencesPetit Chris, Big in thrillers, „The Guardian”, 4.08.2001, http://www.guardian.co.uk/books/2001/aug/04/fiction.reviews (dostęp: 1.05.2012).pl
dc.referencesPomian Krzysztof, Sarte – filozof ludzkiej egzystencji, [w:] Filozofia i socjologia XX wieku, red. Bronisław Baczko, cz. 2, Wiedza Powszechna, Warszawa 1965.pl
dc.referencesPorfirio Robert G., Motywy egzystencjalne w hollywoodzkim „czarnym filmie”, przeł. Piotr Kamiński, „Dialog” 1977, nr 5.pl
dc.referencesPreston Robertson William, Prince of Darkness, „The Guardian”, 13 April 2001, http://www.theguardian.com/film/2001/apr/13/features (dostęp: 17.05.2017).pl
dc.referencesPulver Andrew, Pictures That Do the Talking, [w:] Joel & Ethan Coen Blood Siblings, red. Paul A. Woods, Plexus, London 2003.pl
dc.referencesPuszko Hanna, Sartre: filozofia jako psychoanaliza egzystencjalna, Uniwersytet Warszawski Instytut Filozofii, Warszawa 1993.pl
dc.referencesQuinn Anthony, recenzja filmu Bracie, gdzie jesteś?, „Independent”, 15 września 2000.pl
dc.referencesRichardson Carl, Autopsy: an element of realism in film noir, The Scarecrow Press, Inc., Metuchen–New York–London 1992.pl
dc.referencesRobson Eddie, Coen Brothers, Virgin Books Ltd., London 2003.pl
dc.referencesRowell Erica, The Brothers Grim. The Films of Ethan and Joel Coen, The Scarecrow Press, Inc., Lanham–Maryland–Toronto–Plymounth, UK 2007.pl
dc.referencesSadowska Agnieszka, „As w potrzasku” Billy’ego Wildera. Traktat o mrocznej stronie ludzkiej natury, [w:] Billy Wilder. Mistrz kina z Suchej Beskidzkiej, red. Kamila Żyto, Marcin Pieńkowski, Trio, Warszawa 2011.pl
dc.referencesSanders Steven M., Film Noir and the Meaning of Life, [w:] Philosophy of Film Noir, red. Mark T. Conard, University Press of Kentucky, Lexington 2007.pl
dc.referencesSanders Steven M., Sunshine Noir: Postmodernism and „Miami Vice”, [w:] The Philosophy of Neo-Noir, red. Mark T. Conard, University Press of Kentucky, Lexington 2007.pl
dc.referencesSartre Jean-Paul, Czym jest literatura? Wybór szkiców krytycznoliterackich, wyb. Anna Tatarkiewicz, przeł. Janusz Lalewicz, PIW, Warszawa 1968.pl
dc.referencesSartre Jean-Paul, Mdłości, przeł. Jacek Trzynadel, PIW, Warszawa 1974.pl
dc.referencesSchatz Thomas, Hollywood Genres. Formulas, Filmmaking and the Studio System, McGraw-Hill Inc., New York 1981.pl
dc.referencesSchrader Paul, Uwagi o filmie noir, przeł. Kordian Bobowski, „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31.pl
dc.referencesSchwartz Ronald, Noir Now and Then. Film Noir Originals and Remakes (1944–1999), Greenwood Press, Westport–Connecticut–London 2001.pl
dc.referencesSharrett Christopher, „Fargo”, or the Blank Frontier, [w:] The Coen Brother’s „Fargo”, red. William G. Luhr, Cambridge University Press, New York 2004.pl
dc.referencesSilver Alan, Introduction, [w:] Film Noir Reader, red. Alan Silver, James Ursini, Limelight, New York 2000.pl
dc.referencesSilver Alan, Ursini James, Film Noir Graphics: Where Danger Lives, Pendragon Books, b.m.w. 2012.pl
dc.referencesSilver Alan, Ursini James, The Noir Style, The Overlook Press, New York 1999.pl
dc.referencesSpicer Andrew, Film Noir, Pearson Education Limited, Essex 2002.pl
dc.referencesSterritt David, „Fargo” in Context: The Middle of Nowhere?, [w:] The Coen Brother’s „Fargo”, red. William G. Luhr, Cambridge University Press, New York 2004.pl
dc.referencesSyska Rafał, Dekada cienia: amerykańskie kino lat czterdziestych, [w:] Historia kina. Kino klasyczne, t. 2, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Universitas, Kraków 2011.pl
dc.referencesSyska Rafał, Film i przemoc: sposoby obrazowania przemocy w kinie, Rabid, Kraków 2003.pl
dc.referencesTelotte Jay P., Voices in the Dark: The Narrative Patterns of Film Noir, University of Illinois Press, Urbana–Chicago 1989.pl
dc.referencesThe Coen Brother’s „Fargo”, red. William G. Luhr, Cambridge University Press, New York 2004.pl
dc.referencesThe Coen Brothers: Interviews, red. William Rodney Allen, University Press of Mississippi, Jackson 2006.pl
dc.referencesThe Philosophy of Neo-Noir, red. Mark T. Conard, University Press of Kentucky, Lexington 2007.pl
dc.referencesThe Philosophy of the Coen Brothers, red. Mark T. Conard, University Press of Kentucky, Lexington 2009.pl
dc.referencesTrzynadel Jacek, Wolność niezbędna i przeklęta, [w:] Jean-Paul Sartre, Mdłości, przeł. Jacek Trzynadel, PIW, Warszawa 1974.pl
dc.referencesTuck Greg, Laughter in the Dark: Irony, Black Comedy and Noir in the Films of David Lynch, the Coen Brothers and Quentin Tarantino, [w:] Neo-Noir, red. Mark Bould, Kathrina Glitre, Greg Tuck, Wallflower Press, New York–London 2009.pl
dc.referencesTuttle George, Noir fiction, http://noirfiction.info/what2.htm (dostęp: 17.05.2017).pl
dc.referencesVries de Ad, Dictionary of Symbols and Imagery, North Holland Publishing Company, Amsterdam–London 1974.pl
dc.referencesWagner Jans B., Dames in the Driver’s Seat: Rereading Film Noir, University of Texas Press, Austin 2005.pl
dc.referencesWarshow Robert, Gangster as Tragic Hero, [w:] tenże, The Immediate Experience: Movies, Comics, Theatre, and Other Aspects of Popular Culture, Harvard University Press, Cambridge–London 2001.pl
dc.referencesWłodek Patrycja, Czarny kryminał i nieklasyczna narracja, „Kwartalnik Filmowy” 2010, nr 71–72.pl
dc.referencesWłodek Patrycja, „Świat był przemoczoną pustką”. Czarny kryminał Raymonda Chandlera w literaturze i filmie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2015.pl
dc.referencesWoolfolk Alan, Deceit, Desire and Dark Comedy. Postmodern Dead Ends in „Blood Simple”, [w:] The Philosophy of the Coen Brothers, red. Mark T. Conard, The University Press of Kentucky, Lexington 2009.pl
dc.referencesZając Krystian, Ideologia i ikonografia w filmach retro-noir, „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31.pl
dc.referencesZając Krystian, Nic nie jest takie, jakie się wydaje. Narracja w filmach neo-noir, „Studia Filmoznawcze” 2010, nr 31.pl
dc.referencesZalewski Andrzej, Strategiczna dezorientacja. Perypetie rozumu w fabularnym filmie postmodernistycznym, Instytut Kultury, Warszawa 1998.pl
dc.referencesŻyto Kamila, Klasyczny film noir, kino modernistyczne, modernité – czyli tam i z powrotem, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2014, nr 10/2.pl
dc.referencesŻyto Kamila, Od kina noir do neo-noir – bezdroża i ślepe zaułki, [w:] Film i media – przeszłość i przyszłość. Kontynuacje, red. A. Gwóźdź, M. Kempna-Pieniążek, Biblioteka Kwartalnika Filmowego, IS PAN, Warszawa 2014 (e-book dostępny do pobrania na stronie internetowej „Kwartalnika Filmowego”: http://www.ispan.pl/pl/wydawnictwa/ksiazki).pl
dc.referencesŻyto Kamila, „To nie jest kraj dla starych ludzi” Joela i Ethana Coenów: western noir jako współczesny moralitet, [w:] Adaptacje literatury amerykańskiej, red. Rafał Syska, Rabid, Kraków 2011.pl
dc.identifier.doi10.18778/8088-528-8


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/