Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDzięcioł-Kurczoba, Barbara
dc.contributor.authorWachecka-Kotkowska, Lucyna
dc.contributor.editorSzkurłat, Elżbieta
dc.contributor.editorAdamczewska, Maria
dc.date.accessioned2024-01-29T13:25:22Z
dc.date.available2024-01-29T13:25:22Z
dc.date.issued2024-01-18
dc.identifier.citationDzięcioł-Kurczoba B., Wachecka-Kotkowska L., Szczukwin – Górki Duże. Koncepcja warsztatu terenowego w odkrywce geologicznej. Związki przyroda–człowiek, [w:] Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 109-130, https://doi.org/10.18778/8331-352-8.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-352-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50208
dc.description.abstractW pracy została opisana koncepcja warsztatu terenowego, do realizacji którego wybrano odkrywkę położoną na wschodnim stoku pagórka w Szczukwinie. Uczestnicy warsztatu mają tutaj możliwość obserwacji ścian odkrywki wraz z otoczeniem – podłoże buduje glina, a pagór tworzą piaski i mułki, w centrum z jądrem gliniastym. Autorzy zaproponowali koncepcję warsztatów w postaci analizy osadów w odkrywce oraz wskazania związków litologii z innymi cechami środowiska geograficznego i działalnością człowieka. Propozycja odnosi się do wszystkich poziomów edukacji i zaleca wykorzystanie tradycyjnych metod i narzędzi (obserwacji terenowej, pomiaru terenowego przy użyciu kompasu i mapy geologiczno-turystycznej, topograficznej) oraz najnowocześniejszych (geoprzetwarzania dzięki użyciu: dronów, aparatów fotograficznych, tabletów, laptopów, smartfonów, odbiorników GPS, stron internetowych, np. Geoportalu, QR-codów, oprogramowania gisowego, np. ARCGIS). W odkrywce uczestnicy warsztatu rozpoznają widoczne skały i dokonują opisu budowy wewnętrznej, następnie wykonują rysunki ścian. Dopełnieniem tej części są zajęcia kameralne, podczas których tworzony jest profil lub przekrój geologiczny, rekonstrukcje paleogeograficzne czy modele rozwoju formy. W drugiej części uczestnicy określają na kilku wybranych przykładach w terenie zależności pomiędzy rodzajem skał podłoża a: rzeźbą terenu, głębokością zalegania zwierciadła wód podziemnych (bezpośrednio lub pośrednio), żyznością i typem gleb, roślinnością. Kolejne zależności określane są pomiędzy ukształtowaniem powierzchni a topoklimatem oraz człowiek–środowisko. Wynikiem pracy uczestników w tej części jest tabela relacji elementów środowiska w Szczukwinie.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSzkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleSzczukwin – Górki Duże. Koncepcja warsztatu terenowego w odkrywce geologicznej. Związki przyroda–człowiekpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number109-130pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWachecka-Kotkowska, Lucyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Geologii i Geomorfologiipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-353-5
dc.contributor.authorEmailDzięcioł-Kurczoba, Barbara - barbara.dzieciol@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailWachecka-Kotkowska, Lucyna - lucyna.wachecka@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-352-8.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/