dc.contributor.author | Dzięcioł-Kurczoba, Barbara | |
dc.contributor.author | Wachecka-Kotkowska, Lucyna | |
dc.contributor.editor | Szkurłat, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Adamczewska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2024-01-29T13:25:22Z | |
dc.date.available | 2024-01-29T13:25:22Z | |
dc.date.issued | 2024-01-18 | |
dc.identifier.citation | Dzięcioł-Kurczoba B., Wachecka-Kotkowska L., Szczukwin – Górki Duże. Koncepcja warsztatu terenowego w odkrywce geologicznej. Związki przyroda–człowiek, [w:] Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 109-130, https://doi.org/10.18778/8331-352-8.08 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-352-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/50208 | |
dc.description.abstract | W pracy została opisana koncepcja warsztatu terenowego, do realizacji którego wybrano odkrywkę położoną na wschodnim stoku pagórka w Szczukwinie. Uczestnicy warsztatu mają tutaj możliwość obserwacji ścian odkrywki wraz z otoczeniem – podłoże buduje glina, a pagór tworzą piaski i mułki, w centrum z jądrem gliniastym. Autorzy zaproponowali koncepcję warsztatów w postaci analizy osadów w odkrywce oraz wskazania związków litologii z innymi cechami środowiska geograficznego i działalnością człowieka. Propozycja odnosi się do wszystkich poziomów edukacji i zaleca wykorzystanie tradycyjnych metod i narzędzi (obserwacji terenowej, pomiaru terenowego przy użyciu kompasu i mapy geologiczno-turystycznej, topograficznej) oraz najnowocześniejszych (geoprzetwarzania dzięki użyciu: dronów, aparatów fotograficznych, tabletów, laptopów, smartfonów, odbiorników GPS, stron internetowych, np. Geoportalu, QR-codów, oprogramowania gisowego, np. ARCGIS). W odkrywce uczestnicy warsztatu rozpoznają widoczne skały i dokonują opisu budowy wewnętrznej, następnie wykonują rysunki ścian. Dopełnieniem tej części są zajęcia kameralne, podczas których tworzony jest profil lub przekrój geologiczny, rekonstrukcje paleogeograficzne czy modele rozwoju formy. W drugiej części uczestnicy określają na kilku wybranych przykładach w terenie zależności pomiędzy rodzajem skał podłoża a: rzeźbą terenu, głębokością zalegania zwierciadła wód podziemnych (bezpośrednio lub pośrednio), żyznością i typem gleb, roślinnością. Kolejne zależności określane są pomiędzy ukształtowaniem powierzchni a topoklimatem oraz człowiek–środowisko. Wynikiem pracy uczestników w tej części jest tabela relacji elementów środowiska w Szczukwinie. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023; | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Szczukwin – Górki Duże. Koncepcja warsztatu terenowego w odkrywce geologicznej. Związki przyroda–człowiek | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 109-130 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wachecka-Kotkowska, Lucyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Geologii i Geomorfologii | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-353-5 | |
dc.contributor.authorEmail | Dzięcioł-Kurczoba, Barbara - barbara.dzieciol@geo.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | Wachecka-Kotkowska, Lucyna - lucyna.wachecka@geo.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-352-8.08 | |