Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDzięcioł-Kurczoba, Barbara
dc.contributor.authorWachecka-Kotkowska, Lucyna
dc.contributor.editorSzkurłat, Elżbieta
dc.contributor.editorAdamczewska, Maria
dc.date.accessioned2024-01-29T13:22:52Z
dc.date.available2024-01-29T13:22:52Z
dc.date.issued2024-01-18
dc.identifier.citationDzięcioł-Kurczoba B., Wachecka-Kotkowska L., Szczukwin – panorama oraz profil hipsometryczny, [w:] Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 97-107, https://doi.org/10.18778/8331-352-8.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-352-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50207
dc.description.abstractW pracy została opisana koncepcja zajęć terenowych na pagórze w Szczukwinie, z którego rozpościera się widok na południową część aglomeracji łódzkiej – Dłutów, Pabianice, Konstantynów Łódzki, Łódź, Rzgów; jednocześnie przez jego szczyt przebiega dział wodny I. rzędu Wisły i Odry. Miejsce przeprowadzenia zajęć zostało dobrane w ten sposób, że istnieje tutaj możliwość obserwacji zróżnicowania środowiska przyrodniczego i działalności człowieka. Autorzy zaproponowali koncepcję tworzenia panoramy i profilu hipsometrycznego dla tego punktu przy wykorzystaniu zarówno tradycyjnych metod i narzędzi (obserwacji terenowej, pomiaru terenowego przy użyciu kompasu i mapy topograficznej) oraz najnowocześniejszych (geoprzetwarzania dzięki użyciu: dronów, aparatów fotograficznych, tabletów, laptopów, smartfonów, smartwatchów, odbiorników GPS, stron internetowych, np. Geoportalu, QR-codów, oprogramowania gisowego, np. ARCGIS). Celem zaproponowanych zajęć terenowych jest nauka identyfikacji elementów krajobrazu i zaznaczania ich na rysunku panoramy. Kolejnymi elementami są: wskazanie relacji elementów przyrodniczych i antropogenicznych panoramy, wizualna ocena jakości i wartości panoramy/krajobrazu (porządek przestrzenny). Dla poziomu uniwersyteckiego zaproponowano geoprzetwarzanie z wykorzystaniem narzędzi GIS, w tym wykonanie profilu hipsometrycznego.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSzkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleSzczukwin – panorama oraz profil hipsometrycznypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number97-107pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWachecka-Kotkowska, Lucyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Geologii i Geomorfologiipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-353-5
dc.contributor.authorEmailDzięcioł-Kurczoba, Barbara - barbara.dzieciol@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailWachecka-Kotkowska, Lucyna - lucyna.wachecka@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-352-8.07


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/