dc.contributor.author | Dzięcioł-Kurczoba, Barbara | |
dc.contributor.author | Wachecka-Kotkowska, Lucyna | |
dc.contributor.editor | Szkurłat, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Adamczewska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2024-01-29T13:22:52Z | |
dc.date.available | 2024-01-29T13:22:52Z | |
dc.date.issued | 2024-01-18 | |
dc.identifier.citation | Dzięcioł-Kurczoba B., Wachecka-Kotkowska L., Szczukwin – panorama oraz profil hipsometryczny, [w:] Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 97-107, https://doi.org/10.18778/8331-352-8.07 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-352-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/50207 | |
dc.description.abstract | W pracy została opisana koncepcja zajęć terenowych na pagórze w Szczukwinie, z którego rozpościera się widok na południową część aglomeracji łódzkiej – Dłutów, Pabianice, Konstantynów Łódzki, Łódź, Rzgów; jednocześnie przez jego szczyt przebiega dział wodny I. rzędu Wisły i Odry. Miejsce przeprowadzenia zajęć zostało dobrane w ten sposób, że istnieje tutaj możliwość obserwacji zróżnicowania środowiska przyrodniczego i działalności człowieka. Autorzy zaproponowali koncepcję tworzenia panoramy i profilu hipsometrycznego dla tego punktu przy wykorzystaniu zarówno tradycyjnych metod i narzędzi (obserwacji terenowej, pomiaru terenowego przy użyciu kompasu i mapy topograficznej) oraz najnowocześniejszych (geoprzetwarzania dzięki użyciu: dronów, aparatów fotograficznych, tabletów, laptopów, smartfonów, smartwatchów, odbiorników GPS, stron internetowych, np. Geoportalu, QR-codów, oprogramowania gisowego, np. ARCGIS). Celem zaproponowanych zajęć terenowych jest nauka identyfikacji elementów krajobrazu i zaznaczania ich na rysunku panoramy. Kolejnymi elementami są: wskazanie relacji elementów przyrodniczych i antropogenicznych panoramy, wizualna ocena jakości i wartości panoramy/krajobrazu (porządek przestrzenny). Dla poziomu uniwersyteckiego zaproponowano geoprzetwarzanie z wykorzystaniem narzędzi GIS, w tym wykonanie profilu hipsometrycznego. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023; | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Szczukwin – panorama oraz profil hipsometryczny | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 97-107 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Wachecka-Kotkowska, Lucyna - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Katedra Geologii i Geomorfologii | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-353-5 | |
dc.contributor.authorEmail | Dzięcioł-Kurczoba, Barbara - barbara.dzieciol@geo.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | Wachecka-Kotkowska, Lucyna - lucyna.wachecka@geo.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-352-8.07 | |