Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDzięcioł-Kurczoba, Barbara
dc.contributor.authorKopeć, Witold
dc.contributor.editorSzkurłat, Elżbieta
dc.contributor.editorAdamczewska, Maria
dc.date.accessioned2024-01-29T12:46:10Z
dc.date.available2024-01-29T12:46:10Z
dc.date.issued2024-01-18
dc.identifier.citationDzięcioł-Kurczoba B., Kopeć W., Stare Polesie – zmiany krajobrazu miasta, [w:] Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 29-51, https://doi.org/10.18778/8331-352-8.03pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-352-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50201
dc.description.abstractPraca ma na celu doświadczenie przez uczestnika spaceru (turystę, studenta, ucznia) zmian krajobrazu w północnej części tzw. Starego Polesia w Łodzi, zdecydowanie rzadziej odwiedzanego zarówno przez mieszkańców jak i turystów. Miejsca zostały dobrane w ten sposób, aby ukazać specyfikę tej części miasta oraz tempo i zakres zmian krajobrazu, które tutaj zaszły i nadal zachodzą. W spacer może wprowadzić film Zbigniewa Górniaka „Stare Polesie” przybliżający, zanikający już klimat i krajobraz, niektórych miejsc tej części miasta. Pierwotny wygląd wybranych miejsc na Starym Polesiu uczestnik spaceru może dostrzec w terenie, odczytać z archiwalnych map, rycin i fotografii albo wyobrazić sobie na podstawie załączonych opisów. Wybrane punkty spaceru – miejsca znaczące – nawiązują do różnych okresów rozwoju Łodzi, łącznie z najnowszymi zmianami. Osoba doświadczająca krajobrazu tej części miasta może wykorzystać podczas spaceru większość zmysłów. Doświadczyć ciszy na Cmentarzu Starym, hałasu samochodów jadących po bruku ulicy Legionów czy dźwięków muzyki dobiegających z Akademii Muzycznej i Teatru Arlekin, obok których przebiega wyznaczona trasa. Jedną z propozycji jest wykorzystanie metody refotografii w celu ukazania zmian pojedynczych obiektów lub miejsc. W pracy wykorzystano również mapy historyczne i ortofotomapy z różnych lat, aby uczestnik spaceru sam mógł określić zakres zmian krajobrazu miasta.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSzkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleStare Polesie – zmiany krajobrazu miastapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number29-51pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKopeć, Witold - Stowarzyszenie Społecznie Zaangażowani, Łódź – Stare Polesiepl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-353-5
dc.contributor.authorEmailDzięcioł-Kurczoba, Barbara - barbara.dzieciol@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-352-8.03


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/