dc.contributor.author | Szkurłat, Elżbieta | |
dc.contributor.author | Adamczewska, Maria | |
dc.contributor.editor | Szkurłat, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Adamczewska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2024-01-29T12:42:55Z | |
dc.date.available | 2024-01-29T12:42:55Z | |
dc.date.issued | 2024-01-18 | |
dc.identifier.citation | Szkurłat E., Adamczewska M., Wokół Pietryny. Umysł i zmysły w doświadczaniu krajobrazu miasta, [w:] Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 11-27, https://doi.org/10.18778/8331-352-8.02 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-352-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/50198 | |
dc.description.abstract | Głównym założeniem proponowanej koncepcji zajęć jest doświadczanie krajobrazu miasta poprzez spacer w określonej części Łodzi. Celem proponowanych zajęć jest tworzenie warunków do łączenia odbioru miejsc z wykorzystaniem zmysłów i zaangażowania umysłowego formie multisensorycznego poznania zorientowanego na odbiór krajobrazu Łodzi i identyfikowanie jego tożsamości. Na doświadczanie krajobrazu miasta składa się głównie obserwowanie, interpretowanie oraz kontemplowanie miejsc. Odbiorowi zmysłowemu towarzyszy również porównywanie, komentowanie, wartościowanie. Jednym z elementów tej koncepcji zajęć jest uwzględnienie teorii tzw. kalotropizmu, to jest naturalnej skłonności człowieka (wrodzonej potrzeby) do odczuwania, poszukiwania, kontemplowania, podążania ku pięknu i jego tworzeniu. W proponowanym spacerze kalotropizm odnosiłby się zarówno do odbioru i doświadczania krajobrazu postrzeganych miejsc, jak również tworzenia w wyobraźni nowych wizji wybranych miejsc − „ozdabiania tych miejsc wyobraźnią”. Proponowany spacer zawiera niektóre elementy tzw. flanerowania, włóczenia się, specyficznego rodzaju spacerowania po mieście. W zaplanowanej koncepcji zajęć określone zostały zasady doświadczania krajobrazu miasta w odbiorze zmysłowym, refleksji i interpretacji zawartych m.in. w słowach–kluczach. Zaproponowana została w niej trasa spaceru, treść karty obserwacji do wpisania słów-kluczy odnoszących się do wyników obserwacji. W materiałach pomocniczych do zajęć terenowych zamieszczono najważniejsze informacje i źródła dotyczące miejsc, obiektów na zaproponowanej trasie. Materiały te wspierać mają samodzielną obserwację krajobrazu Łodzi, rozpoznawanie jego genius loci, wsłuchanie się w krajobraz dźwiękowy miasta, identyfikowanie miejsc o znamionach piękna, zrewitalizowanych, ale też miejsc zdegradowanych, nie-miejsc, tzw. miejsc straconych, brzydkich. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023; | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | Wokół Pietryny. Umysł i zmysły w doświadczaniu krajobrazu miasta | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 11-27 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Szkurłat, Elżbieta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografii | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Adamczewska, Maria - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografii | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-353-5 | |
dc.contributor.authorEmail | Szkurłat, Elżbieta - elzbieta.szkurlat@geo.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | Adamczewska, Maria - maria.adamczewska@geo.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-352-8.02 | |