Show simple item record

dc.contributor.authorSzkurłat, Elżbieta
dc.contributor.authorAdamczewska, Maria
dc.contributor.editorSzkurłat, Elżbieta
dc.contributor.editorAdamczewska, Maria
dc.date.accessioned2024-01-29T12:42:55Z
dc.date.available2024-01-29T12:42:55Z
dc.date.issued2024-01-18
dc.identifier.citationSzkurłat E., Adamczewska M., Wokół Pietryny. Umysł i zmysły w doświadczaniu krajobrazu miasta, [w:] Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 11-27, https://doi.org/10.18778/8331-352-8.02pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-352-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50198
dc.description.abstractGłównym założeniem proponowanej koncepcji zajęć jest doświadczanie krajobrazu miasta poprzez spacer w określonej części Łodzi. Celem proponowanych zajęć jest tworzenie warunków do łączenia odbioru miejsc z wykorzystaniem zmysłów i zaangażowania umysłowego formie multisensorycznego poznania zorientowanego na odbiór krajobrazu Łodzi i identyfikowanie jego tożsamości. Na doświadczanie krajobrazu miasta składa się głównie obserwowanie, interpretowanie oraz kontemplowanie miejsc. Odbiorowi zmysłowemu towarzyszy również porównywanie, komentowanie, wartościowanie.  Jednym z elementów tej koncepcji zajęć jest uwzględnienie teorii tzw. kalotropizmu, to jest naturalnej skłonności człowieka (wrodzonej potrzeby) do odczuwania, poszukiwania, kontemplowania, podążania ku pięknu i jego tworzeniu. W proponowanym spacerze kalotropizm odnosiłby się zarówno do odbioru i doświadczania krajobrazu postrzeganych miejsc, jak również tworzenia w wyobraźni nowych wizji wybranych miejsc − „ozdabiania tych miejsc wyobraźnią”. Proponowany spacer zawiera niektóre elementy tzw. flanerowania, włóczenia się, specyficznego rodzaju spacerowania po mieście. W zaplanowanej koncepcji zajęć określone zostały zasady doświadczania krajobrazu miasta w odbiorze zmysłowym, refleksji i interpretacji zawartych m.in. w słowach–kluczach. Zaproponowana została w niej trasa spaceru, treść karty obserwacji do wpisania słów-kluczy odnoszących się do wyników obserwacji. W materiałach pomocniczych do zajęć terenowych zamieszczono najważniejsze informacje i źródła dotyczące miejsc, obiektów na zaproponowanej trasie. Materiały te wspierać mają samodzielną obserwację krajobrazu Łodzi, rozpoznawanie jego genius loci, wsłuchanie się w krajobraz dźwiękowy miasta, identyfikowanie miejsc o znamionach piękna, zrewitalizowanych, ale też miejsc zdegradowanych, nie-miejsc, tzw. miejsc straconych, brzydkich.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofSzkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.titleWokół Pietryny. Umysł i zmysły w doświadczaniu krajobrazu miastapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number11-27pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationSzkurłat, Elżbieta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografiipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationAdamczewska, Maria - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografiipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-353-5
dc.contributor.authorEmailSzkurłat, Elżbieta - elzbieta.szkurlat@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailAdamczewska, Maria - maria.adamczewska@geo.uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-352-8.02


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/