dc.contributor.author | Szkurłat, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Szkurłat, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Adamczewska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2024-01-29T12:38:18Z | |
dc.date.available | 2024-01-29T12:38:18Z | |
dc.date.issued | 2024-01-18 | |
dc.identifier.citation | Szkurłat E., „Od miedzy do miedzy”, czyli o skutkach (nie)planowania przestrzennego, [w:] Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 147-158, https://doi.org/10.18778/8331-352-8.11 | pl |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-352-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/50193 | |
dc.description.abstract | Koncepcja zajęć wynika z przekonania o potrzebie kształcenia postaw szacunku do polskiej przestrzeni, upowszechniania wiedzy i pogłębionej refleksji nad jej wartością oraz różnorodnymi kosztami nieracjonalnego nią gospodarowania. W okresie coraz szybszych i zachodzących na coraz większą skalę zmian w zagospodarowaniu terenu warto stawiać pytania o reguły, zasady postępowania człowieka wobec ogromnego dobra narodowego jakim jest przestrzeń w której żyjemy. Liberalizacja prawa planistycznego w Polsce po 1989 r. doprowadziły do wielkoskalowych, nieracjonalnych, chaotycznych, nieplanowanych i bardzo kosztownych przekształceń w zagospodarowaniu terenu i krajobrazie. Problematyka racjonalnego gospodarowania w przestrzeni, zagadnienia chaosu przestrzennego, ładu i nieładu w krajobrazie została uwzględniona w edukacji szkolnej poprzez wprowadzenie odpowiednich zapisów w obowiązujących od 2017 (szkoła podstawowa) i od 2018 roku (szkoła ponadpodstawowa) wymaganiach programowych. Celem proponowanej koncepcji zajęć terenowych jest wprowadzenie wybranych elementów edukacji przestrzennej poprzez: uzasadnienie potrzeby edukacji w zakresie racjonalnego gospodarowania przestrzenią (wskazanie na przestrzeń jako dobro narodowe), identyfikacja w terenie przykładów błędnego (nie)planowania przestrzennego, rozpraszania zabudowy, planowania „od miedzy do miedzy” oraz poznanie głównych skutków tego procesu. Jako miejsce obserwacji zaplanowano północno-wschodnią część strefy podmiejskiej Łodzi: Osiedle Nad Łódką, zabudowane tereny w sąsiedztwie ulicy Marmurowej, Olkuskiej, Nad Niemnem. Materiałami pomocniczymi są: mapy z Geoportalu i Google z zaznaczonymi działkami oraz materiały źródłowe dotyczące skutków ekonomicznych nieładu przestrzennego w Polsce. | pl |
dc.description.sponsorship | Publikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartof | Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023; | pl |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.title | „Od miedzy do miedzy”, czyli o skutkach (nie)planowania przestrzennego | pl |
dc.type | Book chapter | |
dc.page.number | 147-158 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Szkurłat, Elżbieta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografii | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Szkurłat, Elżbieta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografii | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Adamczewska, Maria - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografii | pl |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-353-5 | |
dc.contributor.authorEmail | Szkurłat, Elżbieta - elzbieta.szkurlat@geo.uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Szkurłat, Elżbieta - elzbieta.szkurlat@geo.uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Adamczewska, Maria - maria.adamczewska@geo.uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-352-8.11 | |