Show simple item record

dc.contributor.authorSzkurłat, Elżbieta
dc.contributor.editorSzkurłat, Elżbieta
dc.contributor.editorAdamczewska, Maria
dc.date.accessioned2024-01-29T12:38:18Z
dc.date.available2024-01-29T12:38:18Z
dc.date.issued2024-01-18
dc.identifier.citationSzkurłat E., „Od miedzy do miedzy”, czyli o skutkach (nie)planowania przestrzennego, [w:] Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Szkurłat E., Adamczewska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023, s. 147-158, https://doi.org/10.18778/8331-352-8.11pl
dc.identifier.isbn978-83-8331-352-8
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50193
dc.description.abstractKoncepcja zajęć wynika z przekonania o potrzebie kształcenia postaw szacunku do polskiej przestrzeni, upowszechniania wiedzy i pogłębionej refleksji nad jej wartością oraz różnorodnymi kosztami nieracjonalnego nią gospodarowania. W okresie coraz szybszych i zachodzących na coraz większą skalę zmian w zagospodarowaniu terenu warto stawiać pytania o reguły, zasady postępowania człowieka wobec ogromnego dobra narodowego jakim jest przestrzeń w której żyjemy. Liberalizacja prawa planistycznego w Polsce po 1989 r. doprowadziły do wielkoskalowych, nieracjonalnych, chaotycznych, nieplanowanych i bardzo kosztownych przekształceń w zagospodarowaniu terenu i krajobrazie. Problematyka racjonalnego gospodarowania w przestrzeni, zagadnienia chaosu przestrzennego, ładu i nieładu w krajobrazie została uwzględniona w edukacji szkolnej poprzez wprowadzenie odpowiednich zapisów w obowiązujących od 2017 (szkoła podstawowa) i od 2018 roku (szkoła ponadpodstawowa) wymaganiach programowych. Celem proponowanej koncepcji zajęć terenowych jest wprowadzenie wybranych elementów edukacji przestrzennej poprzez: uzasadnienie potrzeby edukacji w zakresie racjonalnego gospodarowania przestrzenią (wskazanie na przestrzeń jako dobro narodowe), identyfikacja w terenie przykładów błędnego (nie)planowania przestrzennego, rozpraszania zabudowy, planowania „od miedzy do miedzy” oraz poznanie głównych skutków tego procesu. Jako miejsce obserwacji zaplanowano północno-wschodnią część strefy podmiejskiej Łodzi: Osiedle Nad Łódką, zabudowane tereny w sąsiedztwie ulicy Marmurowej, Olkuskiej, Nad Niemnem. Materiałami pomocniczymi są: mapy z Geoportalu i Google z zaznaczonymi działkami oraz materiały źródłowe dotyczące skutków ekonomicznych nieładu przestrzennego w Polsce.pl
dc.description.sponsorshipPublikacja finansowana ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki „Nauka dla Społeczeństwa”. Umowa nr NdS/542984/2021/2022 z dnia 02.05.2022 r.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofSzkurłat E., Adamczewska M. (red.), Koncepcje zajęć terenowych na różnych etapach edukacji geograficznej: Relacje przyroda – człowiek , Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2023;pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.title„Od miedzy do miedzy”, czyli o skutkach (nie)planowania przestrzennegopl
dc.typeBook chapter
dc.page.number147-158
dc.contributor.authorAffiliationSzkurłat, Elżbieta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografiipl
dc.contributor.authorAffiliationSzkurłat, Elżbieta - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografiipl
dc.contributor.authorAffiliationAdamczewska, Maria - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Pracownia Dydaktyki i Promocji Geografiipl
dc.identifier.eisbn978-83-8331-353-5
dc.contributor.authorEmailSzkurłat, Elżbieta - elzbieta.szkurlat@geo.uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailSzkurłat, Elżbieta - elzbieta.szkurlat@geo.uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailAdamczewska, Maria - maria.adamczewska@geo.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/8331-352-8.11


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/