Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFrankiewicz, Paulina
dc.date.accessioned2024-01-22T07:01:51Z
dc.date.available2024-01-22T07:01:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/49886
dc.description.abstractFilozofia absurdu jest zagadkowym obszarem myśli, który, z racji wymykania się sztywnym kategoryzacjom, porzuciła zarówno filozofia, jak i literatura. Mimo zmian w sposobach uprawiania humanistyki w ostatnich latach – dążeniu do interdyscyplinarności, która w tym przypadku jest bezdyskusyjna (to pogranicze filozofii i literatury, ale postawy bohaterów absurdalnych można analizować też na polach socjologii, psychologii, kognitywistyki, teologii, by wymienić te najbardziej oczywiste), zainteresowanie filozofią absurdu nie wzrosło, a wręcz zmalało. Dość nadmienić, iż mimo posługiwania się terminem filozofia absurdu przynajmniej od czasu publikacji Camusowskiego Mitu Syzyfa, w żadnym leksykonie nie istnieje takie hasło encyklopedyczne. Próżno szukać też monografii zestawiającej absurdystów w jednym opracowaniu. Z tych powodów wyznaczenie ram interesującego mnie obszaru, przedstawienie jego postulatów i dookreślenie samego absurdu jako kategorii filozoficznej stanowiły wyzwanie badawcze. To obszar zagadkowy, bo niedopowiedziany, w którym obok poczynionych ustaleń, pozostaną przestrzenie niewypełnialne, bo należące do sfery indywidualnej wrażliwości i przeżyć. Kolejny problem stanowiły specyfikacja filozofii absurdu i kwestia zasadności metodologicznego jej wyodrębnienia. Sytuującej się na styku filozofii i literatury filozofii absurdu towarzyszą specyficzna terminologia ukuta zarówno przez absurdystów, jak i badaczy ich myśli (jej systematyzacji dokonuję na końcu pracy) oraz postawa światopoglądowa, której daleko jednak do zamkniętej struktury. Camus odmawiał filozofii absurdu miana systemu filozoficznego, rozumianego jako poszukiwanie, dla uprzednio wyróżnionych problemów, rozwiązania i uzasadnienia w oparciu o spójną siatkę przekonań, które później systematyzowane są pod postacią wybranych dyscyplin. Filozofia absurdu – w przeciwieństwie do egzystencjalizmu – przedstawia problem, ale nie pretenduje do jego (niemożliwego) rozwiązania. Podobnie Unamuno zwracał uwagę na proces filozofowania, aktywną postawę, nie zestaw zamkniętych przekonań. Chcąc zatem określić charakter tego pojęciowo-światopoglądowego tworu, związanego z nihilizmem i egzystencjalizmem, można, jak sądzę, mówić o nurcie (alternatywnie: prądzie) filozoficznym, a konkretniej filozoficzno-literackim, a więc o konglomeracie pokrewnych idei skupiających się wobec danego zagadnienia (w tym przypadku absurdu ludzkiej egzystencji)pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectabsurdpl_PL
dc.subjectfilozofia absurdupl_PL
dc.subjectegzystencjalizmpl_PL
dc.subjectCamuspl_PL
dc.subjectKafkapl_PL
dc.subjectPessoapl_PL
dc.subjectUnamunopl_PL
dc.subjectSartrepl_PL
dc.titleAbsurd jako problem filozoficzny i jego odzwierciedlenie w twórczości literackiej wybranych autorówpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.rights.holderPaulina Frankiewiczpl_PL
dc.page.number211pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Instytut Filozofiipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotefilozofka, aktywistka literacka, właścicielka kameralnej księgarni Do Dzieła w Łodzi, wicedyrektorka Domu Literatury w Łodzi. Zainteresowania naukowe: filozofia absurdu, współczesna filozofia kontynentalna, egzystencjalizm, filozofia literaturypl_PL
dc.contributor.authorEmailpaulina.m.frankiewicz@gmail.compl_PL
dc.dissertation.directorMaciaszek, Janusz
dc.dissertation.reviewerKleszcz, Leszek
dc.dissertation.reviewerGutowski, Piotr
dc.dissertation.reviewerMordarski, Ryszard
dc.date.defence2024-02-01
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord