Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzaja, Kamila
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorKonończuk, Elżbieta
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2024-01-03T13:46:29Z
dc.date.available2024-01-03T13:46:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationCzaja, Kamila. 2023. „Słowem Po Mapie (umysłu I czasu). Wybrane Przestrzenie W Tekstach Pablopavo”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 66 (2). https://doi.org/10.26485/ZRL/2023/66.2/2.pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/49022
dc.description.abstractStarting with Warsaw themes in the works of Pablopavo (Paweł Sołtys) — which have dominated previous research papers — the article signalizes their role in describing not only the rapidly changing city itself, but also its inhabitant’s sense of inadequacy. Most of all, the analysis of the songs from different albums, from Telehon (2009) to Mozaika (2022), and from different musical projects (Pablopavo solo, the band Pablopavo i Ludziki, Pablopavo recording with Naprawdę Duży Zespół, with Praczas or with Praczas and Anna Iwanek) deals with motifs not discussed before, e.g. the vision of home, that can be a shield against the evil world, but can have the dark side or be used as a way to show the duality of the human mind. The metaphors created by Pablopavo are also interpreted in the article: the conceptual metaphors, as the versions of the structural metaphor LIFE IS A JOURNEY (a turn, an elevator, a railway station, a map), the orientational metaphors (mixing the dimensions) and the metaphors that blend space and time. The reflections profiled this way reveal the potential of these topics and figures in straightening out the mind and the memories, as well as in identifying the human position in space — the space understood more in terms of existence as space.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectPaweł Sołtyspl_PL
dc.subjectPablopavopl_PL
dc.subjectsongspl_PL
dc.subjectspacespl_PL
dc.subjectWarsawpl_PL
dc.titleSłowem po mapie (umysłu i czasu). Wybrane przestrzenie w tekstach Pablopavopl_PL
dc.title.alternativeWith the Word on the Map (of Mind and Time). Selected Spaces in the Lyrics by Pablopavopl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number75-86pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Humanistycznypl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBratkowski Piotr (2009), Klasycysta z ulicy, „Newsweek”, 25 października, www.newsweek.pl/ kultura/klasycysta-z-ulicy/jc19cdj [dostęp: 14.07.2023].pl_PL
dc.referencesBratkowski Piotr (2014), Pablopavo. Paradoks grajka, Onet.pl, kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/ alternatywa/pablopavo-paradoks-grajka/6yjex8y [dostęp: 14.07.2023].pl_PL
dc.referencesDunin-Wąsowicz Paweł (2009), Dwa sny, albo alimenty zapłacone, „Lampa” nr 10(67), web.archive. org/web/20120315124651/http://www.lampa.art.pl/0910pablopavo.html [dostęp: 14.07.2023].pl_PL
dc.referencesGacek Dorota (2019), Paweł Sołtys: nieradość to stan, w którym jest się najczęściej [wywiad radiowy], „Dwukropek”, Polskie Radio, Dwójka, www.polskieradio.pl/8/3866/Artykul/237- 2060,Pawel-Soltys-nieradosc-to-stan-w-ktorym-jest-sie-najczesciej [dostęp: 14.07.2023].pl_PL
dc.referencesGajda Krzysztof (2017), Szarpidruty i poeci. Piosenka wobec przemian społecznych i kulturowych ostatnich dekad, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesGajda Krzysztof (2022), Autotematyzm w piosence na przykładzie twórczości Pablopavo (Pawła Sołtysa), „Forum Poetyki” nr 25.pl_PL
dc.referencesGawlik Paweł (2015), „Siedzi we mnie ta Warszawa głęboko” [wywiad], „Gazeta Wyborcza” (Warszawa), 31 stycznia, warszawa.wyborcza.pl/warszawa/1,34862,17331249,Pablopavo___ Siedzi_we_mnie_ta_Warszawa_gleboko___ROZMOWA_.html [dostęp: 14.07.2023].pl_PL
dc.referencesJustova Polina (2019), Paweł Sołtys: Język jest najważniejszy [wywiad], Culture.pl, culture.pl/pl/ artykul/pawel-soltys-jezyk-jest-najwazniejszy-wywiad [dostęp: 14.07.2023].pl_PL
dc.referencesKlezmafour (2011), 5th Element [album muzyczny], Karrot Kommando.pl_PL
dc.referencesKoziołek Ryszard (2019), Głośna nieobecność. Dylan i Nobel [w:] R. Koziołek, Wiele tytułów, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesKövecses Zoltán (2011), Język, umysł, kultura. Praktyczne wprowadzenie, przeł. A. Kowalcze-Pawlik, M. Buchta, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesLakoff George, Johnson Mark (2010), Metafory w naszym życiu, przeł. T.P. Krzeszowski, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPablopavo (2014), Tylko [album muzyczny], Karrot Kommando.pl_PL
dc.referencesPablopavo i Naprawdę Duży Zespół (2020), Wszystkie nerwowe piosenki [album muzyczny], Karrot Kommando.pl_PL
dc.referencesPablopavo/Iwanek/Praczas (2015), Wir [album muzyczny], Karrot Kommando.pl_PL
dc.referencesPablopavo i Ludzki (2009), Telehon [album muzyczny], Karrot Kommando.pl_PL
dc.referencesPablopavo i Ludzki (2011), 10 piosenek [album muzyczny], Karrot Kommando.pl_PL
dc.referencesPablopavo i Ludzki (2014), Polor [album muzyczny], Karrot Kommando.pl_PL
dc.referencesPablopavo i Ludziki (2018), Marginal [album muzyczny], Karrot Kommando.pl_PL
dc.referencesPablopavo i Ludziki (2022), Mozaika [album muzyczny], Karrot Kommando.pl_PL
dc.referencesPablopavo i Praczas (2011), Głodne kawałki [album muzyczny], Karrot Kommando.pl_PL
dc.referencesPaczoska Ewa (2017), Warszawskość jako temat i forma w piosence ostatnich lat [w:] Nowe słowa w piosence. Źródła. Rozlewiska, red. M. Budzyńska-Łazarewicz, K. Gajda, Instytut Kultury Popularnej, Poznań.pl_PL
dc.referencesRutkowski Mariusz (2012), „Przez miasto iście…” Lingwistyczne aspekty tekstów Pablopavo [w:] Unisono w wielogłosie. T. 3. Rock a korespondencje sztuk, red. R. Marcinkiewicz, Wydawnictwo Gad Records, Sosnowiec.pl_PL
dc.referencesSankowski Robert (2014), Nowa płyta „Polor”. Pan dyrektor Pablopavo w rozmowie z Robertem Sankowskim [wywiad], „Gazeta Wyborcza” („Kultura”), 25 stycznia, wyborcza. pl/1,75410,15333871,Nowa_plyta__Polor___Pan_dyrektor_Pablopavo_w_rozmowie.html [dostęp: 22.11.2019].pl_PL
dc.referencesSołtys Paweł (2017), Mikrotyki, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesSołtys Paweł (2019), Nieradość, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesSzubrycht Jarek (2011), Chłopak z Grochowa pisze piosenki [wywiad], „Przekrój” nr 16/17.pl_PL
dc.referencesSzubrycht Jarek (2022), Pablopavo: Nie oszukuję w tekstach. W moim życiu ostatnio wydarzyło się wiele złego [wywiad], „Gazeta Wyborcza”, 1 kwietnia, wyborcza.pl/7,113768,28284656,male- nutki-przeciwko-wielkim-skur-jest-nowa-plyta-pablopavo.html [dostęp 14.07.2023].pl_PL
dc.referencesVarga Krzysztof (2009), Piosenki o mojej Warszawie, „Gazeta Wyborcza” („Duży Format”), 23 października, wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,7170857,Piosenki_o_mojej_Warszawie. html [dostęp: 3.10.2023].pl_PL
dc.referencesWęcławek („Flint”) Marcin, Podolec Marcin (2016), Dym. Pablopavo. Wywiad graficzny, Kultura Gniewu, Karrot Kommando, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZimmermann Mateusz (2017), Pablopavo: czasem czujesz, że trzeba krzyczeć na całe gardło [wywiad], Onet.pl, kultura.onet.pl/wiadomosci/pablopavo-czasem-czujesz-ze-trzeba-krzyczecna- cale-gardlo/r9wqs7p [dostęp: 14.07.2023].pl_PL
dc.contributor.authorEmailkamila.czaja@us.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2023/66.2/2
dc.relation.volume66pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe