The Financial Dimension of Developing Social Entrepreneurship: Polish and Ukrainian Experiences
Oglądaj/ Otwórz
Data
2023-12-27Autor
Revko, Alona
Verbytska, Anna
Zaharina, Tetyana
Marks‑Krzyszkowska, Małgorzata
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
This paper summarises the arguments within the scientific discussion on the financial dimension of social entrepreneurship. The purpose of the research is to investigate the Polish and Ukrainian experiences of financial foundations for developing social entrepreneurship and, based on the Polish experience, to provide recommendations for social entrepreneurship development in Ukraine. Are view of literary sources and approaches to solving the problem of limited financial resources for social enterprises indicates that state support in Ukraine is in its infancy. The governmental policy should identify the needs of social enterprises and what social problems they will solve. The relevance of these issues is that the level of financial commitment to the development of social entrepreneurship is dependent on the cooperation of various stakeholders, i.e., state authorities and local governmental bodies (regulatory mechanism of financial support), business (mentoring and grant support), higher educational institutions (social entrepreneurship training), and civil society organisations (public awareness, social promotion). The research analyses the experience of financing mechanisms of social entrepreneurship in Poland for recommendations on the development of the domestic financial model for social enterprise support. Based on the Polish experience, government expenditure in the social sphere should go towards organising social entrepreneurship support programs for those social enterprises that use effective models to commercialise the social impact, which will force the development of social businesses. Methodologically, this study is based on a comparative method of analysing the main sources of social enterprise financing in Poland and Ukraine, including public institutions (grants, loans, guarantees, subsidies and prizes) and other international funds. To investigate the financial foundations of social entrepreneurship development, the research determines the variety of revenue sources of social enterprises in Poland and the financial dimension of social enterprises by analysing the level of public and private funding. As the concept of social entrepreneurship is becoming more widespread in Ukraine, the research has significant strategic and applied importance. The research shows that social entrepreneurship in Poland is recognized at the state level as an important tool for achieving social goals in society. The results of the study are particularly relevant in the context of modern challenges, as Ukrainian business owners can take advantage of the analysed European sources of support to start or expand their businesses. As many domestic social enterprises begin to grow, they may think of internationalising their social businesses. The results of the study contribute to the growth of support for the concept of internationalising social business, which has not yet become a common practice in Ukraine. Therefore, in the context of Ukraine today, international expansion maybe a logical step for existing and newly created social enterprises. The tools, resources and mechanisms for supporting social entrepreneurship in Poland identified as a result of the research may help Ukrainian social enterprises overcome obstacles to internationalisation. Artykuł wpisuje się w dyskusję na temat wymiaru finansowego przedsiębiorczości społecznej. Celem zaprezentowanych analiz jest porównanie polskich i ukraińskich doświadczeń w zakresie finansowych podstaw rozwoju przedsiębiorczości społecznej i zaproponowanie na tej podstawie rekomendacji dla rozwoju przedsiębiorczości społecznej w Ukrainie. Przegląd źródeł naukowych i podejść do rozwiązania problemu ograniczonych zasobów finansowych dla przedsiębiorstw społecznych wskazuje, że wsparcie państwa ukraińskiego ma charakter początkowy. Polityka rządu powinna identyfikować zarówno potrzeby przedsiębiorstw społecznych, jak i problemy społeczne, które mogą być przez te podmioty rozwiązywane. Istotność tych zagadnień polega na tym, że poziom zaangażowania finansowego w rozwój przedsiębiorczości społecznej jest uzależniony od współpracy różnych interesariuszy: władz państwowych i samorządowych (regulacyjny mechanizm wsparcia finansowego); biznesu (mentoring i wsparcie grantowe); uczelni wyższych (szkolenia z zakresu przedsiębiorczości społecznej) oraz organizacji obywatelskich. W celu uzyskania rekomendacji w zakresie rozwoju krajowego modelu finansowego wsparcia przedsiębiorstw społecznych w Ukrainie przeanalizowano mechanizmy finansowania przedsiębiorczości społecznej w Polsce. Z przeprowadzonych badan wynika, że wydatki rządowe w sferze społecznej powinny w większym stopniu być przeznaczone na organizowanie programów wsparcia przedsiębiorczości społecznej dla tych przedsiębiorstw społecznych, które wykorzystują efektywne modele komercjalizacji wpływu społecznego. Takie postępowanie będzie sprzyjało rozwojowi tych podmiotów. Metodologicznie opracowanie oparto na porównawczej metodzie analizy głównych źródeł finansowania przedsiębiorstw społecznych w Polsce i na Ukrainie, w tym instytucji publicznych (pożyczki, gwarancje, dotacje i nagrody) oraz z innych funduszy międzynarodowych. W związku z upowszechnianiem się koncepcji przedsiębiorczości społecznej w Ukrainie prowadzone badanie ma istotne znaczenie strategiczne i aplikacyjne. W wyniku przeprowadzonych badań wynika, że przedsiębiorczość społeczna w Polsce była uznawana, na poziomie państwa, za ważne narzędzie realizacji celów społecznych. Wyniki badania wydają się mieć istotne znaczenie w kontekście współczesnych wyzwań rozwojowych Ukrainy. Ukraińscy przedsiębiorcy społeczni mogą skorzystać z europejskich wzorców mechanizmów wspierania działalności (rozpoczęcia lub rozszerzenia), także w kontekście umiędzynarodowienia własnej działalności. Instytucjonalne wsparcie procesów internacjonalizacji biznesu społecznego, nie stało się dotychczas powszechną praktyką w Ukrainie. Ukraińska ekspansja międzynarodowa może być impulsem dla rozwoju nie tylko przedsiębiorstw społecznych, ale również całego kraju. Zidentyfikowane w wyniku badania narzędzia, zasoby i mechanizmy wspierania przedsiębiorczości społecznej w Polsce potencjalnie mogą przyczynić się do pokonywania przeszkód umiędzynarodowienia ukraińskich przedsiębiorstw społecznych.