Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJaskuła, Lidia K.
dc.date.accessioned2023-12-21T09:24:56Z
dc.date.available2023-12-21T09:24:56Z
dc.date.issued2023-12-14
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48887
dc.description.abstractThe concern for human health is one of the tasks of public administration in its mission for the sake of the common good. The body entrusted with some of the tasks in this field is the Chief Pharmaceutical Inspector/Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF). The aim of this paper is to examine whether the statutory power to issue administrative decisions, within the field of medicinal product advertising, granted to the Chief Pharmaceutical Inspector, constitutes a measure of health care and whether it is an effective measure at all. The main issue that the article addresses has been contained in the question ”Do the decisions of the Chief Pharmaceutical Inspector, regarding medicinal product advertising, constitute an effective measure of health care?”. Analyses carried out within the framework of the study have led to the conclusion that the Chief Pharmaceutical Inspector, acting within its competences, exercising supervision in the field of advertising, interferes with two constitutional freedoms that are essential for a democratic state ruled by law: freedom of speech and freedom of economic activity. However, it does it in order to protect the special value of health. Thus, the Chief Pharmaceutical Inspector’s practice in terms of resolving matters in this area is a balancing act between freedom of expression, freedom of economic activity and responsibility for health. Unfortunately, this practice raises many concerns. Although the decisions of the Chief Pharmaceutical Inspector regarding medicinal product advertising constitute a measure of health care, they are ineffective in practice and the society is subjected to persuasive messages regarding medicinal products which very often clearly violate the provisions of the Pharmaceutical Law Act.en
dc.description.abstractTroska o zdrowie człowieka jest jednym z zadań administracji publicznej w jej misji na rzecz dobra wspólnego. Organem, któremu powierzono część zadań z tego zakresu, jest Główny Inspektor Farmaceutyczny (GIF)/the Chief Pharmaceutical Inspector. Celem niniejszego opracowania jest zbadanie, czy przyznana Głównemu Inspektorowi Farmaceutycznemu ustawowo kompetencja do wydawania decyzji administracyjnych w zakresie reklamy produktu leczniczego stanowi instrument ochrony zdrowia i czy jest to instrument efektywny. Główny problem artykułu został sformułowany w pytaniu: „Czy decyzje GIF w zakresie reklamy produktu leczniczego stanowią instrument efektywnej ochrony zdrowia?”. Analizy przeprowadzone w opracowaniu doprowadziły do wniosku, że GIF, działając w ramach swoich kompetencji, sprawując nadzór w zakresie reklamy, ingeruje w dwie kluczowe dla demokratycznego państwa prawnego wolności konstytucyjne: wolność wypowiedzi oraz wolność działalności gospodarczej. Robi to jednak, by chronić wartość szczególną, jaką jest zdrowie. Zatem praktyka rozstrzygania spraw w tym zakresie przez GIF jest balansowaniem między wolnością wypowiedzi, wolnością działalności gospodarczej a odpowiedzialnością za zdrowie. Niestety owa praktyka rodzi wiele uwag. Choć decyzje GIF w zakresie reklamy produktu leczniczego stanowią instrument ochrony zdrowia, w praktyce jest on mało efektywny, a społeczeństwo jest poddawane perswazyjnym komunikatom dotyczącym produktów leczniczych, które bardzo często w sposób oczywisty naruszają przepisy ustawy – Prawo farmaceutyczne.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridicaen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectadvertisingen
dc.subjectadministrative proceedingsen
dc.subjectadministrative decisionen
dc.subjectfreedom of economic activityen
dc.subjectfreedom of speechen
dc.subjectreklamapl
dc.subjectpostępowanie administracyjnepl
dc.subjectdecyzja administracyjnapl
dc.subjectwolność działalności gospodarczejpl
dc.subjectwolność wypowiedzipl
dc.titleDecyzje GIF w zakresie reklamy produktu leczniczego jako instrument ochrony zdrowia. Między wolnością wypowiedzi, wolnością działalności gospodarczej a odpowiedzialnością za zdrowiepl
dc.title.alternativeDecisions of the Chief Pharmaceutical Inspector on Medicinal Product Advertising in Terms of a Health Care Measure. Between Freedom of Expression, Freedom of Economic Activity and Responsibility for Healthen
dc.typeArticle
dc.page.number91-100
dc.contributor.authorAffiliationKatolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła IIpl
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesCzyżewska, Katarzyna. Dziurowicz, Joanna. Łoś, Katarzyna. Łukawska, Natalia. Piekarczyk, Karol. 2020. „Komentarz do art. 62”. W Reklama produktów leczniczych. Komentarz do art. 52–64 ustawy – Prawo farmaceutyczne. Red. Katarzyna Czyżewska. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. https://sip.lex.pl/#/commentary/587829820/627260/czyzewskakatarzyna-red-reklama-produktow-leczniczych-komentarz-do-art-52–64-ustawy-prawo…?cm=URELATIONS (dostęp: 20.10.2022).pl
dc.referencesGarlicki, Leszek. Wojtyczek, Krzysztof. 2016. „Komentarz do art. 31”. W Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Tom II. Wyd. 2. Red. Leszek Garlicki, Marek Zubik. https://sip.lex.pl/#/commentary/587744241/541681?tocHit=1&cm=RELATIONS (dostęp: 9.10.2022).pl
dc.referencesIzdebski, Hubert. 2016. „Komentarz do art. 1”. W Ustawa o zdrowiu publicznym. Komentarz. Red. Maciej Dercz. Warszawa: Wolters Kluwer. https://sip.lex.pl/#/commentary/587707693/505133?keyword=Zdrowie%20publiczne&tocHit=1&cm=STOP (dostęp: 9.10.2022).pl
dc.referencesKondrat, Mariusz. Masełbas, Wojciech. Stefańczyk-Kaczmarzyk, Justyna. Zieliński, Waldemar. 2016. „Komentarz do art. 2”. W Prawo farmaceutyczne. Komentarz. Wyd. II. Red. Mariusz Kondrat. Warszawa: Wolters Kluwer Polska. https://sip.lex.pl/#/commentary/587252020/504805 (dostęp: 15.10.2022).pl
dc.referencesRaport PMR „Dystrybucja na rynku farmaceutycznym w Polsce 2022. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2022–2027”. https://www.pmrmarketexperts.com/pmr-wartosc-dystrybucji-farmaceutycznej-w-polsce-w-2021-r-wyniosla-56-mld-zl// (dostęp: 30.10.2022).pl
dc.referencesTrzciński, Janusz. Wiącek, Marcin. 2016. „Komentarz do art. 68”. W Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Tom II. Wyd. 2. Red. Leszek Garlicki, Marek Zubik. https://sip.lex.pl/#/commentary/587744241/541681?tocHit=1&cm=RELATIONS (dostęp: 9.10.2022).pl
dc.referencesKonstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483 ze zm.).pl
dc.referencesKonstytucja Światowej Organizacji Zdrowia. Porozumienie zawarte przez Rządy reprezentowane na Międzynarodowej Konferencji Zdrowia i Protokół dotyczący Międzynarodowego Urzędu Higieny Publicznej, podpisane w Nowym Jorku dnia 22 lipca 1946 r. (Dz.U. z 1948 r. Nr 61, poz. 477).pl
dc.referencesUstawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1740).pl
dc.referencesUstawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1444).pl
dc.referencesUstawa z dnia 6 września 2001 r. – Prawo farmaceutyczne (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1977).pl
dc.referencesUstawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1657).pl
dc.referencesUstawa z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1608).pl
dc.referencesWyrok NSA z dnia 20 kwietnia 2021 r., II GSK 669/18, LEX nr 3184903.pl
dc.referencesWyrok NSA z dnia 8 czerwca 2022 r., II GSK 377/19, LEX nr 3396002.pl
dc.referencesWyrok NSA z dnia 8 czerwca 2022 r., II GSK 348/19, LEX nr 3396126.pl
dc.referencesWyrok WSA w Warszawie z dnia 20 października 2017 r., VI SA/Wa 185/17, LEX nr 2480339.pl
dc.referencesWyrok WSA w Warszawie z dnia 28 listopada 2018 r., VI SA/Wa 1217/18, LEX nr 3396002.pl
dc.referencesWyrok WSA w Warszawie z dnia 14 grudnia 2018 r., VI SA/Wa 1216/18, LEX nr 2987886.pl
dc.contributor.authorEmaillidia.jaskula@kul.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.S.2023.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0