Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKutyło, Łukasz
dc.date.accessioned2023-12-19T12:40:00Z
dc.date.available2023-12-19T12:40:00Z
dc.date.issued2022-11-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48848
dc.description.abstractA starting point for the considerations undertaken in the paper was the internal state, which was signaled by spiritual nomads and manifested in lack of sense, emotional exhaustion and a feeling of helplessness. It took the form of a spiritual crisis that usually lasted for a long time and manifested itself with varying intensity. In order to describe this state I used the following name: a syndrome of “superfluous man”. I assumed that the syndrome is a more common and more complex phenomenon, and that the processes taking place in society play a significant role in its formation. Trying to explain my position, I referred to the case of 42-year-old Klaudia. Her story shows that possible cause of the syndrome is an inability to fit into a “world” in which the emphasis is on having. People who want a deeper life are “superfluous” in it.en
dc.description.abstractPunktem wyjścia dla rozważań podjętych w artykule stał się wewnętrzny stan, który sygnalizowali duchowi nomadzi, przejawiający się w braku sensu, dolegliwościach psychofizycznych oraz poczuciu bezsilności, apatii. Przyjmował on postać kryzysu duchowego, trwającego zazwyczaj od dłuższego czasu i przejawiającego się z różną intensywnością. Założyłem, że ten stan – nazwany przeze mnie syndromem „człowieka zbędnego” – jest zjawiskiem powszechniejszym i bardziej złożonym zarazem, a zasadniczą rolę w jego powstawaniu odgrywają procesy zachodzące w społeczeństwie. Próbując przybliżyć swoje stanowisko, odwołałem się do przypadku 42-letniej Klaudii. Jej historia pokazuje, że możliwą przyczyną syndromu jest niemożność ustosunkowania się do „świata”, w którym nacisk kładzie się na posiadanie. Osoby pragnące głębszego życia, chcące bardziej być niż mieć, czują się w nim zbędne.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesWładza Sądzenia;23pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectduchowośćpl
dc.subjectkryzys egzystencjalnypl
dc.subjectpoczucie sensupl
dc.subjectpóźna nowoczesnośćpl
dc.subjectexistential crisisen
dc.subjectlate modernity,en
dc.subjectsense of lifeen
dc.subjectspiritualityen
dc.titleTęsknota za głębszym życiem w świecie dobrobytu. Syndrom „człowieka zbędnego”pl
dc.title.alternativeLonging for a deeper life in a world of prosperity: syndrome of “superfluous man”en
dc.typeArticle
dc.page.number136-149
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Polityki i Moralności,pl
dc.identifier.eissn2300-1690
dc.referencesBenisz, H. (1996). O poszukiwaniu sensu życia. Od poczucia braku sensu do odkrycia wiary w nadsens, czyli odpowiedź V.E. Frankla na problemy egzystencjalne człowieka, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria nr 4(20), ss. 43–60.pl
dc.referencesBey, H. (2009). Tymczasowa Strefa Autonomiczna. Kraków: Korporacja Ha!art.pl
dc.referencesBlass, R. (2009). Poza iluzją. Psychoanaliza a kwestia prawdy religijnej. W: David M. Black (red.), Psychoanaliza i religia w XXI wieku. Kraków:pl
dc.referencesWydawnictwo WAM.pl
dc.referencesBuksik, D. (2009). Nuda, apocomia, pustka – Choroby dotykające współczesnego człowieka czy nerwica noogenna w ujęciu V.E. Frankla?, Studia Psychologica UKSW nr 9, ss. 191–199.pl
dc.referencesBunge, G. (2007). Acedia. Duchowa depresja. Nauka duchowa Ewagriusza z Pontu o acedii. Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów „Tyniec”.pl
dc.referencesBüssing, A., Starck, L., van Treeck, K. (2021). Experience of Spiritual Dryness and Acedia Symptoms in Seventh-Day Adventists, Journal of Religion and Health vol. 60(2), pp. 1261–1280.pl
dc.referencesCyrek, O. (2013). Acedia i sposoby jej zwalczania w ujęciu Jana Klimaka, Studia Paradyskie nr 23, ss. 21–41.pl
dc.referencesDelsol, Ch. (2003). Esej o człowieku późnej nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.pl
dc.referencesDelsol, Ch. (2020). Czas wyrzeczenia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesEwagriusz z Pontu (2007). Pisma ascetyczne (Tom I). Kraków: Wydawnictwo Benedyktynów „Tyniec”.pl
dc.referencesFrankl, V. E. (2018). Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii. Warszawa: Wydawnictwo „Czarna owca”.pl
dc.referencesFrankl, V.E. (2016). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Głos nadziei z otchłani Holokaustu. Warszawa: Wydawnictwo „Czarna owca”.pl
dc.referencesFromm, E. (2017). Mieć czy być? Poznań: Wydawnictwo „Rebis”.pl
dc.referencesGiordan, G. (2007). Spirituality: From a Religious Concept to a Sociological Theory. In: K. Flanegan, Peter C. Jupp (eds.), A Sociology of Spiritualty. New York: Routledge.pl
dc.referencesHeschel, A. (2008). Człowiek szukający Boga: szkice o modlitwie i symbolach. Kraków: Wydawnictwo „Znak”.pl
dc.referencesJan Klimak (2019). Drabina raju. Kęty: Wydawnictwo „Marek Derewiecki”.pl
dc.referencesJünger, E. (2018). Eumeswil. Kraków: Korporacja Ha!art.pl
dc.referencesKutyło, Ł. (2022). Bojaźń i drżenie: doświadczenie kryzysu duchowego w procesie stawania się duchowym nomadą, Collectanea Theologica nr 3(92), ss. 221–235.pl
dc.referencesLängle, A. (2003). Analiza egzystencjalna – poszukiwanie zgodny na życie, Psychoterapia nr 2(125), ss. 33–45.pl
dc.referencesLeśniewski, K. (2006). „Nie potrzebują lekarza zdrowi…”. Hezychastyczna metoda uzdrawiania człowieka. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl
dc.referencesLuckmann, T. (1990). Shrinking Transcendence, Expanding Religion? Sociological Analysis vol. 50(2), pp. 127–138.pl
dc.referencesLuckmann, T. (2006). Niewidzialna religia. Problem religii w nowoczesnym społeczeństwie. Kraków: Zakład Wydawniczy „Nomos”.pl
dc.referencesMacheta, L. (2003). Demon południa i zafałszowanie egzystencji. O acedii starożytnego mnicha i zbędności inteligenta rosyjskiego XIX wieku. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesMacheta, L. (2017). Acedia a lype w pismachpl
dc.referencesEwagriusza z Pontu. Teo-antropologia ontologiczna, Analecta Cracoviensia nr 49, ss. 111–128.pl
dc.referencesMarcuse, H. (1998). Eros i cywilizacja. Warszawa: Wydawnictwo „Muza”.pl
dc.referencesMesser, S.B. (2002). A psychodynamic perspective on resistance in psychotherapy: vive la resistance, Journal of Clinical Psychology vol. 58(2), pp. 157–163.pl
dc.referencesMichalski, K. (2019). Nerwice noogenne jako cierpienie na bezsens życia w logoterapii i analizie egzystencjalnej Viktora E. Frankla, Studia z historii filozofii nr 2(10), ss. 143–171.pl
dc.referencesNietzsche, F. (1999). To rzekł Zaratustra. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.pl
dc.referencesNowacki, A. (2014). Dzieci przez matkę odrzucone. „Zbędni ludzie” w prozie Mykoły Chwylowego, Rusycystyczne Studia Literaturoznawcze nr 24, ss. 157–168.pl
dc.referencesPoleszak, L. (2010). Lenistwo duchowe, Sympozjum nr 1(19), ss. 175–188.pl
dc.referencesPopielski, K. (2007). Poczucie sensu jako doświadczenie egzystencjalnie znaczące i potrzeba rozwojowa. W: M. Dudzikowa, M. Czerepniak-Walczak (red.), Wychowanie. Pojęcia – procesy – konteksty. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesRadosz, J. (2020). Лишний человек и маленький человек в русской литературе XXI века, Przegląd Rusycystyczny nr 4(172), ss. 207–217pl
dc.referencesSmith, J.M., Halligan C.L. (2021). Making Meaning without a Maker: Secular Consciousness through Narrative and Cultural Practice, Sociology of Religion: A Quarterly Review vol. 82(1), pp. 85–110.pl
dc.referencesWright, K. (2009). Doświadczenia prewerbalne a intuicja sacrum. W: David M. Black (red.), Psychoanaliza i religia w XXI wieku. Kraków: Wydawnictwo WAM.pl
dc.referencesYoung, J. (1994). Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Sarasota: Professional Resource Press.pl
dc.referencesYoung, J., Klosko, J.S., Weishaar, M.E. (2013). Terapia schematów. Przewodnik praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.contributor.authorEmaillukasz.kutylo@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2300-1690.23.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0