Historia jako determinant w procesie kształtowania tożsamości i postawy artystycznej Felixa Nussbauma
Streszczenie
Motywacją do napisania niniejszej dysertacji stała się, niedokonana dotąd w zadawalającej historyków sztuki i historyków w Polsce analiza źródeł biograficznych Felixa Nussbauma (1905-1944), jednego z najbardziej znanych malarzy o żydowsko-niemieckich korzeniach. Przedmiotem badań stała się korespondencja, dokumenty, a przede wszystkim wybrane, najważniejsze obrazy Nussbauma. Szczególny nacisk położony został na interpretacji dzieł powstałych w Belgii (Bruksela), gdzie przebywał od 1935 roku. Dotychczas w Polsce nie ukazała się odrębna publikacja, o charakterze monografii, koncentrująca się na biografii artysty jako bezpośrednim nośniku treści jego obrazów. Zasadniczym celem pracy stało się zatem przeanalizowanie i skoncentrowanie uwagi na tych czynnikach historycznych, społecznych, religijnych, czy też kulturowych, które mogły wpłynąć na tożsamość artysty, jego psychikę oraz uwarunkować tematykę jego obrazów. Rozprawa składa się z pięciu rozdziałów (dwa o charakterze historyczno-biograficznym, trzy poświęcone analizie wybranych prac) oraz aneksu, w którym podjęta została szczegółowa interpretacja ostatniego znanego obrazu zatytułowanego "Triumf śmierci".