Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKowalska-Elkader, Natalia
dc.date.accessioned2023-11-02T16:40:20Z
dc.date.available2023-11-02T16:40:20Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKowalska-Elkader N., Historie eksperymentalne. Szkice o gatunkach radia artystycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8142-960-3pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-960-3
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48243
dc.description.abstractKsiążka omawia artystyczne audycje radiowe w eksperymentalnej odmianie. Skupia się wokół features, eksperymentu radiowego w perspektywie gatunkowej, słuchowiska eksperymentalnego i realizacji sztuki dźwiękowej opartych na słowie mówionym. Celem publikacji jest identyfikacja, klasyfikacja oraz opis eksperymentalnych audycji artystycznych. Istotne jest dla mnie również omówienie materiałów dźwiękowych, tworzyw głosowych i struktury w eksperymentalnych audycjach radiowych. Genologicznym punktem odniesienia przy pracy nad eksperymentem są eksperymentalne features i słuchowiska radiowe.pl_PL
dc.description.abstractThe book discusses artistic radio broadcasts in an experimental variety. It focuses on features, a radio experiment from a genre perspective, an experimental radio play, and sound art projects based on spoken word. The publication aims to identify, classify, and describe experimental artistic broadcasts. It is also important for me to discuss sound materials, voice materials, and structure in experimental radio broadcasts. The genetic reference points when working on the experiment are experimental features and radio dramas.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKomunikacja i Media;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectsztuka radiowapl_PL
dc.subjectgatunki radiowepl_PL
dc.subjectradio eksperymentalnepl_PL
dc.subjectradio artpl_PL
dc.subjectradio genrespl_PL
dc.subjectexperimental radiopl_PL
dc.titleHistorie eksperymentalne. Szkice o gatunkach radia artystycznegopl_PL
dc.title.alternativeExperimental Stories. Drafts on artistic radio genrespl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Natalia Kowalska-Elkader, Łódź 2020; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2020pl_PL
dc.page.number110pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-961-0
dc.referencesArystoteles, Poetyka, tłum. H. Podbielski, Ossolineum, Wrocław 1989.pl_PL
dc.referencesBachura J., Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.pl_PL
dc.referencesBachura-Wojtasik J., Narracyjne formy radiowe jako przykłady artystycznych realizacji audiosfery, [w:] Radio w dobie nowych mediów, red. U. Doliwa, Wydawnictwo UWM, Olsztyn 2014.pl_PL
dc.referencesBal M., Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekł. zbiorowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesBardijewska S., Muza bez legendy. Szkice o polskiej dramaturgii radiowej, Wydawnictwa Radia i Telewizji, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesBardijewska S., Nagie słowo. Rzecz o słuchowisku, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesBlaustein L., Czy naprawdę „teatr wyobraźni”, „Pion” 1936, nr 42.pl_PL
dc.referencesByrski T., O teatrze radiowym, „Pamiętnik Teatralny” 1973, z. 3–4.pl_PL
dc.referencesCox C., Beyond Representation and Signification: Toward a Sonic Materialism, „Journal of Visual Culture” 2011, nr 2(10).pl_PL
dc.referencesCox C., Sound art and the Sonic Unconscious, „Organised Sound” 2009, nr 1(14).pl_PL
dc.referencesCwietajewa M., From Poems To Chechoslovakia, [w:] Bride of Ice: New Selected Poems, tłum. E. Feinstein, Carcanet Press Ltd, Manchester 2009.pl_PL
dc.referencesCzermińska M., „Punkt widzenia” jako kategoria antropologiczna i narracyjna w prozie niefikcjonalnej, [w:] Opowiadanie w perspektywie badań porównawczych, red. Z. Mitosek, Universitas, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesEichenbaum B., W sprawie napisów, „Kino” 1984, nr 11.pl_PL
dc.referencesEugeniusz Rudnik. Studio Eksperymentalne Polskiego Radia, album CD, Polskie Radio 2008.pl_PL
dc.referencesFederman R., Surfikcja – cztery propozycje w formie wstępu, [w:] Nowa proza amerykańska. Szkice krytyczne, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesGenette G., Narrative Discourse, Cornell University Press, Ithaca–New York 1980.pl_PL
dc.referencesGreie A., list elektroniczny do autorki z dn. 14.01.2020.pl_PL
dc.referencesGreie A., list elektroniczny do autorki z dn. 21.01.2020.pl_PL
dc.referencesGruszczyński A., Całkowicie stracić kontrolę. Z Józefem Robakowskim rozmawia Arek Gruszczyński, [w:] Studio Eksperyment. Zbiór tekstów, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesHerrera Damas S., The Roles of the Narrator In Radio Features, „Recherches en communication” 2012, nr 37.pl_PL
dc.referencesJanuszaniec M., list elektroniczny do autorki z dn. 28.01.2020.pl_PL
dc.referencesJiřička L., Zdobywcy scen akustycznych. Od radioartu do teatru muzycznego: Goebbels, Neuwirth, Ammer, Oehring, Instytut Teatralny im Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2017.pl_PL
dc.referencesKaziów M., O dziele radiowym. Z zagadnień estetyki oryginalnego słuchowiska, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1973.pl_PL
dc.referencesKot W., Hanna Krall, Rebis, Poznań 2000.pl_PL
dc.referencesKowalska N., Eksperyment jako gatunek, „Media Biznes Kultura” 2019, nr 2(7).pl_PL
dc.referencesKowalska N., Feature po polsku. Artystyczne reportaże radiowe autorstwa Katarzyny Michalak, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2015, nr 4(11).pl_PL
dc.referencesKowalska N., Forma i treść. Polski i zagraniczny feature radiowy oraz jego odmiany gatunkowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.pl_PL
dc.referencesKowalska N., Pokazać prawdziwsze od prawdziwego. Rodzaje audycji typu feature w polskich i zagranicznych rozgłośniach radiowych, [w:] Radio w cyfrowym świecie, red. M. Łyszczarz, M. Sokołowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2016.pl_PL
dc.referencesKowalska N., Prix Europa: The European Broadcasting Festival 2018. Radio documentary’s and feature’s trends, forms and topics, „RadioDoc Review” 2018, nr 1(4).pl_PL
dc.referencesLibera M., Tu się nie eksperymentuje. Tu się po prostu pracuje, [w:] Studio Eksperyment. Zbiór tekstów, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesLissa Z., Wstęp do muzykologii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1974.pl_PL
dc.referencesŁastowiecki J., Jak opisywać słuchowisko radiowe? Od refleksji międzywojennej do najnowszych ujęć badawczych, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2016, nr 1(12).pl_PL
dc.referencesŁebkowska A., Narracja biograficzna w fikcji, [w:] Opowiadanie w perspektywie badań porównawczych, red. Z. Mitosek, Universitas, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesŁotman J., Struktura tekstu artystycznego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1984.pl_PL
dc.referencesMarkiewicz H., Narrator i autor w światowej teorii literatury, „Pamiętnik Literacki” 1994, t. 85, z. 4.pl_PL
dc.referencesMatusiak E., Alexa, play The Inspection Chamber. O interaktywnym słuchowisku produkcji BBC w obliczu zwrotu audytywnego, „Media Biznes Kultura” 2019, nr 2(7).pl_PL
dc.referencesMatusiak E., Interaktywne słuchowisko Alicja 0700 jako dzieło po wielokroć otwarte. Analiza i interpretacja, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” (w druku).pl_PL
dc.referencesMatusiak E., Słuchacz czy bohater? O specyfice słuchowisk interaktywnych na przykładzie Mr. Robot. Daily Five/Nine oraz Westworld: The Maze, [w:] Postać w kulturze wizualnej. Postacie, światy, fikcje, red. A. Krawczyk-Łaskarzewska, A. Naruszewicz-Duchlińska, Olsztyn 2019.pl_PL
dc.referencesMayer U., Conceptual Art, E.P. Dutton & Co., New York 1972.pl_PL
dc.referencesMcHugh S., Oral History and the Radio Documentary/Feature: Introducing the „COHRD” Form, „Radio Journal: International Studies in Broadcast and Audio Media” 2012, nr 1(10).pl_PL
dc.referencesMoles A., Information Theory and Esthetic Perception, University of Illinois Press, Urbana– London 1966.pl_PL
dc.referencesMucha A., Glosy do ontologii spektaklu radiowego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2010, nr 13.pl_PL
dc.referencesMukařovský J., Estetyczna funkcja, norma i wartość jako fakty społeczne, [w:] Wśród znaków i struktur, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1970.pl_PL
dc.referencesMukařovský J., Semiologia sztuki, [w:] Studia semiologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017.pl_PL
dc.referencesMukařovský J., Sztuka jako fakt semiologiczny, [w:] Studia semiologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2017.pl_PL
dc.referencesPietrzak P., Opowiadanie w opowiadaniu. Mise en abyme i narratologia, [w:] Opowiadanie w perspektywie badań porównawczych, red. Z. Mitosek, Universitas, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., Literatura w Polskim Radiu w latach międzywojennych (O Eksperymentalnym Teatrze Wyobraźni), „Prace Polonistyczne” 1990, nr 46.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Primum Verbum, Łódź 2012.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., Pojęcie stosowności we współczesnym reportażu radiowym (na wybranych przykładach), „Napis”, Seria X, 2004.pl_PL
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., Wprowadzenie do rozważań o krytyce słuchowiskowej, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Litteraria Polonica” 1998.pl_PL
dc.referencesPłażewski J., Język filmu, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1961.pl_PL
dc.referencesPopoff A., Żony. W cieniu mistrzów rosyjskiej literatury, Świat Książki, Warszawa 2015.pl_PL
dc.referencesRawkate, list elektroniczny do autorki z dn. 11.12.2019.pl_PL
dc.referencesRosińska Z., Blaustein. Koncepcja odbioru mediów, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesRoszkowska M., Świątkowska B., Wstęp, [w:] Studio Eksperyment. Zbiór tekstów, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2013.pl_PL
dc.referencesSchmeling M., Opowiadanie o konfrontacji: Inny w narracji współczesnej, [w:] Opowiadanie w perspektywie badań porównawczych, red. Z. Mitosek, Universitas, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesSchreiber E., Muzyka wobec doświadczeń przestrzeni i ruchu – między metaforą pojęciową a percepcją, „Sztuka i Filozofia” 2012, nr 40.pl_PL
dc.referencesScruton R., Art and Imagination. A Study in the Philosophy of Mind, Methuen, London 1974.pl_PL
dc.referencesScruton R., The Aesthetic Understanding. Essays in the Philosophy of Mind and Culture, Methuen, London 1983.pl_PL
dc.referencesSeong-Sil Kim, A pedagogical approach and performance guide to Musical toys by Sofia Gubaidulina, Iowa 2015.pl_PL
dc.referencesStankowska A., Kształt wyobraźni. Z dziejów sporu o „wizję” i „równanie”, Universitas, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesSzczęsna E., Metafora transsemiotyczna, „Pamiętnik Literacki” 2004, t. 95, z. 2.pl_PL
dc.referencesSzczęsna E., Narracja jako chwyt tekstowy, [w:] Opowiadanie w perspektywie badań porównawczych, red. Z. Mitosek, Universitas, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesWeiss A., Phantasmic Radio, Duke University Press Books, Durham 1995.pl_PL
dc.referencesWhitehead G., Wings of Eros on Birds of Prey, maszynopis artykułu.pl_PL
dc.referencesWojtak M., Gatunki prasowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004.pl_PL
dc.referencesZając J., Muzyka, teatr i filozofia Bogusława Schaeffera. Trzy rozmowy, Collsch Edition, Salzburg 1992.pl_PL
dc.referencesAGF, Dissidentova, http://dissidentova.poemproducer.com/ (dostęp: 3.12.2019).pl_PL
dc.referencesAlbińska K., „Teatr do słuchania”, „literatura do grania”, „kino dla ucha”: o rodowodzie gatunkowym słuchowiska radiowego, „Kultura i Historia”, t. 21, 2012 (dostęp: 27.12.2019).pl_PL
dc.referencesBirkholc R., Fokalizacja w filmie, Poetyka – Dynamiczny Podręcznik, https://poetyka.wordpress.com/ (dostęp: 10.05.2018).pl_PL
dc.referencesCzyżewski S., Sitarski P., ABC Filmu. Słownik pojęć filmowych, http://edukacjafilmowa.pl/abc-filmu/ (dostęp: 30.12.2019).pl_PL
dc.referencesHasło: Eugeniusz Rudnik, https://polmic.pl/index.php?option=com_mwosoby&id=545&litera=0&view=czlowiek&Itemid=9&lang=pl (dostęp: 12.01.2020).pl_PL
dc.referencesKarow J., Zbieracz dźwięków niechcianych, http://www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/1729/zbieracz_dzwiekow_niechcianych/ (dostęp: 12.01.2020).pl_PL
dc.referencesKarnowski M., list elektroniczny do autorki z dn. 30.12.2019.pl_PL
dc.referencesKarnowski M., list elektroniczny do autorki z dn. 28.05.2020.pl_PL
dc.referencesLech F., Krajobraz po Rudniku, https://nowe-peryferie.pl/index.php/2016/10/krajobraz-po-rudniku/ (dostęp: 1.02.2020).pl_PL
dc.referencesMendyk M., Jakby ktoś wyłączył lewy kanał, https://culture.pl/pl/artykul/michal-mendyk-jakby-ktos-wylaczyl-lewy-kanal-wywiad (dostęp: 10.01.2020).pl_PL
dc.referencesMiecik I., Moskwa! Mamy problem, https://www.focus.pl/artykul/moskwa-mamy-problem?page=1 (dostęp: 7.12.2019).pl_PL
dc.referencesMiklaszewski K., Rozmowa o Umarłej Klasie z Tadeuszem Kantorem, e-teatr.pl nr 2/3/02/03-2010 (dostęp: 20.02.2020).pl_PL
dc.referencesPasiecznik M., Eksperyment jest naszym obowiązkiem. Rozmowa z Michałem Januszańcem, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7062-eksperyment-jest-naszym-obowiazkiem.html (dostęp: 28.12.2019).pl_PL
dc.referencesPasiecznik M., Historia muzyki elektroakustycznej w Polsce z perspektywy studia eksperymentalnego polskiego radia. Lata 1957-1990, http://www.soundexchange.eu/#poland_pl?id=1 (dostęp: 5.02.2020).pl_PL
dc.referencesRussolo L., The Art of Noise, tłumaczenie wersji oryginalnej, https://www.webcitation.org/5uY3woYNG (dostęp: 2.11.2019).pl_PL
dc.referencesSawicka M., Reportaż w Radiu Lublin, http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/dziedzictwo-lubelskiej-szkoly-reportazu-radiowego/#eksperymenty-i-przyszlosc (dostęp: 12.01.2020).pl_PL
dc.referencesShell Shock, Encyklopedia Teatru Polskiego, http://www.encyklopediateatru.pl/przedstawienie/71161/shell-shock (dostęp: 30.12.2019).pl_PL
dc.referencesSmolarska Z., Studio Teatralnych Form Eksperymentalnych, http://www.teatr-pismo.pl/przestrzenie-teatru/1730/studio_teatralnych_form_eksperymentalnych/ (dostęp: 28.12.2019).pl_PL
dc.referencesWalker-Brown H., The Art of Radio: An academic study into the creative process of radio feature making, https://www.linkedin.com/pulse/20140728150159-179461249-the-art-of-radio-an-academic-study-into-the-creative-process-of-radio-feature-making (dostęp: 10.08.2016).pl_PL
dc.referencesWhitehead G., Pressures Of The Unspeakable, https://gregorywhitehead.net/2012/10/29/pressures-of-the-unspeakable/ (dostęp: 2.11.2019).pl_PL
dc.referencesWood B., Bring the Noise! William S. Burroughs and Music in the Expanded Field, „Postmodern Culture” 1995, nr 2(5), https://muse.jhu.edu/article/27514 (dostęp: 25.11.2019).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-960-3
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinesztuki filmowe i teatralnepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe