Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKasprzak, Marta
dc.date.accessioned2023-10-26T05:56:18Z
dc.date.available2023-10-26T05:56:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48175
dc.description.abstractCelem przygotowanej rozprawy doktorskiej było wyodrębnienie i wskazanie wyznaczników trzech filmowych strategii reprezentacji miejskiej przestrzeni Paryża przy pomocy kategorii spojrzenia turystycznego, imigranckiego i postnostalgicznego. To spojrzenie jest kierowane przez rozmaite podmioty (protagonistów, fokalizatorów zewnętrznych, nadawców i odbiorców ekstratekstualnych) na przestrzeń miasta, która stanowi tło ekranowej akcji lub jej pierwszoplanowy element i wzbogaca film o dodatkowe znaczenia, a niekiedy aktywnie wpływa na losy ekranowych postaci. Każde z typów spojrzeń tworzy skonwencjonalizowany portret „stolicy świata” – miasta wyobrażonego, którego fundamentem jest obiektywnie istniejąca topografia Paryża, silnie przekształcona za sprawą konsekwentnie stosowanych filmowych środków wyrazu. Ponieważ wymienione strategie reprezentowania przestrzeni miejskiej cechuje homogeniczność przejawiająca się podobieństwem ikonografii, stosowanych chwytów narracyjnych i typów postaci, do zilustrowania postawionej tezy posłużyłam się ograniczonym zestawem przykładów filmowych. Zastosowana przeze mnie metoda studium przypadku ma na celu podkreślenie analogii istniejących pomiędzy filmami wyprodukowanymi w różnych krajach na przestrzeni ponad dwóch dekad, a reprezentującymi określony typ spojrzenia. Jak przekonuję w treści kolejnych rozdziałów, minione ćwierćwiecze nie przyniosło radykalnych przemian w obrębie trzech wymienionych strategii; kolejne powstające produkcje nie dekonstruują, lecz utrwalają konwencjonalne wizerunki Paryża wyrosłe na gruncie literatury i sztuk wizualnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfilmowy Paryżpl_PL
dc.subjectspojrzenie turystycznepl_PL
dc.subjectspojrzenie imigranckiepl_PL
dc.subjectspojrzenie postnostalgicznepl_PL
dc.subjectfilmowe reprezentacje Paryżapl_PL
dc.titleParyż – miasto wyobrażone jako przedmiot spojrzenia turystycznego, imigranckiego i postnostalgicznego. Analiza wybranych filmów fabularnych zrealizowanych po 1995 rokupl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number350pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filmu i Mediów Audiowizualnychpl_PL
dc.contributor.authorEmailmarta.kasprzak@edu.uni.lodz.plpl_PL
dc.dissertation.directorKorczarowska-Różycka, Natasza
dc.dissertation.reviewerCitko, Ewa Katarzyna
dc.dissertation.reviewerTaras, Katarzyna
dc.dissertation.reviewerJazdon, Mikołaj
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe