dc.contributor.author | Potakowska, Zofia | |
dc.date.accessioned | 2023-10-10T10:11:23Z | |
dc.date.available | 2023-10-10T10:11:23Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/48048 | |
dc.description.abstract | Rzeczywistość współczesnego świata nieustannie ulega dynamicznym przemianom. Zmiany zachodzą w każdym obszarze życia, szczególnie zauważalne są natomiast w miejscach, które dotychczas nie wykazywały znacznych tendencji rozwojowych, na co zapewne wpływ miały czynniki takie jak choćby niewłaściwie prowadzona polityka państwowa, brak tradycji wystawienniczej, odmienna kultura czy mentalność społeczna.
Idealne tło do podejmowanych w niniejszej prezentacji rozważań, stanowi Afryka Wschodnia, która choć do niedawna pasywna, dziś również aktywnie przystąpiła do biegu ku nowoczesności, w którym to udział biorą wszyscy obywatele globalnej wioski. Naturalnie należy wziąć pod uwagę, że wspomniane przemiany, chociażby przez wzgląd na odmienną kulturę, posiadają tu zróżnicowany charakter. Dziś Afryka, a w ślad za nią Tanzania, stanowiąca obszar prowadzonych tu analiz, pod wieloma względami nie ustępuje tempa innym częścią świata.
Zakres prowadzonych przeze mnie badań doktorskich dotyczy współczesnej sztuki Afryki Wschodniej. W związku z podróżami badawczymi odbytymi na przestrzeni lat 2019-2022 ujawnione zostały pewne nieopisane dotąd trendy w najnowszej sztuce Tanzanii.
Liczę na to, że zaprezentowane w mojej pracy przykłady dzieł, powinny wzbudzić u odbiorców zainteresowanie, gdyż zdecydowanie stanowią krok milowy, będący świadectwem postępu, jaki w ostatnich latach stał się udziałem artystów tej części świata.
Metodologia badawcza wykorzystana podczas prowadzonych przeze mnie analiz jako swoje podłoże przyjmuje prowadzenie badań w oparciu o aspekt empiryczny, a także jako szczególnie ważną przyjmuje intuicję badacza. W związku z powyższym w niniejszej prezentacji położony został nacisk na indywidualny charakter podejmowanych działań artystycznych. Istotny element w całym procesie rozumienia sztuki odległej pod względem nie tylko geograficznym ale i kulturowym, stanowią przywołane tu pokrótce biogramy wybranych twórców.
Pokładam nadzieję, że zaprezentowane w ramach mojej pracy dzieła, dzięki bliższej znajomości ich autorów, nabiorą większej wagi, zyskując kontekst o czysto ludzkim charakterze, a proponowane prace wykażą nie tylko ogromny potencjał, ale przede wszystkim ukażą, jakie efekty mogą zostać osiągnięte determinacją oraz ciężką pracą. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | tanzańscy artyści współcześni | pl_PL |
dc.subject | sztuka współczesna Tanzanii | pl_PL |
dc.subject | współczesne malarstwo tanzańskie | pl_PL |
dc.subject | współczesna rzeźba tanzańska | pl_PL |
dc.title | My − Inni. Od Zoo Humains do sztuki współczesnej. Przypadek Tanzanii | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Zofia Potakowska | pl_PL |
dc.page.number | 397 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno- Historyczny, Instytut Historii Sztuki | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Zofia Potakowska 16.03.1989r.
Doktorantka studiów humanistycznych Uniwersytetu Łódzkiego.
Temat dysertacji: My − Inni. Od Zoo Humains do sztuki współczesnej. Przypadek Tanzanii.
W 2017 r. Badania nad postrzeganiem sztuki zachodniej przez społeczeństwo tanzańskie.
W 2018 r. Badania nad postrzeganiem rzeźby artystów ludu Makonde przez wybranych respondentów warszawskich.
W 2018 r. Ukończenie studiów magisterskich
Temat rozprawy: Czy odbiór estetyki w sztuce zależy od poziomu rozwoju cywilizacyjnego
i technologicznego? Badania przeprowadzone na przykładzie społeczeństwa Tanzanii.
W 2020 r. Współpraca z telewizją tanzańską przy produkcji filmu dokumentalnego dotyczącego współczesnej rzeźby Makonde.
W 2022 r. Udział w Międzynarodowym Grancie „Transkulturowe Perspektywy w Sztuce i Edukacji Artystycznej” (TPAAE), finansowanym z budżetu Programu Ramowego Unii Europejskiej w zakresie badań naukowych i innowacji Horyzont 2020, realizowanym w Kenii i Tanzanii. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | zofiapotakowska@gmail.com | pl_PL |
dc.dissertation.director | Pawłowska, Aneta | |
dc.dissertation.reviewer | Łukaszewicz, Aleksandra | |
dc.dissertation.reviewer | Różański, Jarosław | |
dc.dissertation.reviewer | Lameński, Lechosław | |
dc.date.defence | 2023-12-05 | |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |