Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRakowska, Anna
dc.date.accessioned2023-09-26T14:38:22Z
dc.date.available2023-09-26T14:38:22Z
dc.date.issued2023-09-26
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47988
dc.description.abstractPursuant to Art. 10 and 126 of the Constitution of the Republic of Poland, the President is not only the organ of the executive authority, but also the authority representing the state and the authority executing the so-called arbitration. Assigning the role of the guardian of the constitution to the President falls within his role as an arbiter. The idea of entrusting the president with the function of the organ protecting the constitution was repeated in the drafts of the constitution, which the National Assembly worked on in the years 1994–1997. The provision of the Constitution that the President shall ensure observance of the Constitution means that he is to be the guarantor of constitutional axiology, which may be expressed in the exercise of various powers. Finally, the President – as the guardian of the Constitution – is himself in a special way obliged to comply with its provisions. It is obvious that the President of the Republic of Poland, as the arbiter upholding the values and norms of the Constitution, cannot himself violate the fundamental law.en
dc.description.abstractW myśl art. 10 i 126 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej Prezydent jest nie tylko organem władzy wykonawczej, ale także organem reprezentującym państwo oraz organem wykonującym tzw. arbitraż. Przypisanie Prezydentowi roli strażnika konstytucji mieści się w jego funkcji arbitra. Pomysł, aby Prezydentowi powierzyć funkcję organu stojącego na straży konstytucji, powielał się w projektach ustawy zasadniczej, nad którymi w latach 1994–1997 pracowało Zgromadzenie Narodowe. Postanowienie konstytucji, że Prezydent stoi na straży przestrzegania konstytucji, oznacza, że ma on być gwarantem konstytucyjnej aksjologii, co może wyrażać się w realizacji różnych kompetencji. Prezydent wreszcie – jak strażnik konstytucji – sam jest w szczególny sposób zobowiązany do przestrzegania jej postanowień. Oczywiste jest bowiem, że Prezydent RP, jako arbiter stojący na straży wartości i norm konstytucji, sam nie może ustawy zasadniczej naruszać.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridicaen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPresidenten
dc.subjectconstitutionen
dc.subjectguardian of the constitutionen
dc.subjectobservance of the constitutionen
dc.subjectPrezydentpl
dc.subjectkonstytucjapl
dc.subjectstrażnik konstytucjipl
dc.subjectprzestrzeganie konstytucjipl
dc.titlePrezydent Rzeczypospolitej Polskiej jako strażnik konstytucjipl
dc.title.alternativeThe President of the Republic of Poland as the guardian of the constitutionen
dc.typeArticle
dc.page.number141-151
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracjipl
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesBorkowski, Tomasz. 1997. „System rządów w nowej Konstytucji”. Państwo i Prawo 11–12: 71–85.pl
dc.referencesChruściak, Ryszard. Red. 1997. Projekty konstytucji 1993–1997. Cz. 1 i 2. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.pl
dc.referencesCzarny, Piotr. 1997. „Prezydent Rzeczypospolitej”. W Prawo konstytucyjne. 210–234. Red. Piotr Tuleja. Warszawa: C.H. Beck.pl
dc.referencesGórecki, Dariusz. 2019. „Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej”. W Polskie prawo konstytucyjne. 203–220. Red. Dariusz Górecki. Warszawa: Wolters Kluwer.pl
dc.referencesGranat, Mirosław. 2007. „Konstytucja RP na tle rozwoju i osiągnięć konstytucjonalizmu polskiego”. Przegląd Sejmowy 4: 11–33.pl
dc.referencesJamróz, Adam. 2013. „Status konstytucyjny Prezydenta RP w świetle funkcji określonych w art. 126 Konstytucji (propozycje wykładni)”. W Aktualne problemy reform konstytucyjnych. 77–104. Red. Stanisław Bożyk. Białystok: Wydawnictwo Temida 2.pl
dc.referencesKallas, Mirosław. 1997. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Warszawa: Wydawnictwa Prawnicze PWN.pl
dc.referencesLudwikowski, Rett R. 2000. Prawo konstytucyjne porównawcze. Toruń: TNOiK „Dom Organizatora”.pl
dc.referencesMasternak-Kubiak, Małgorzata. Jan Trzciński. 1997. „System rządów w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. – analiza kompetencji Sejmu”. Przegląd Sejmowy 5: 45–55.pl
dc.referencesMojak, Ryszard. 1997. „Pozycja ustrojowa Prezydenta RP w świetle nowej Konstytucji”. Państwo i Prawo 11–12: 54–70.pl
dc.referencesMojak, Ryszard. 2003. „Zasada parlamentarnego systemu rządów”. W Polskie prawo konstytucyjne. 132–148. Red. Wiesław Skrzydło. Lublin: Morpol.pl
dc.referencesSarnecki, Paweł. 1995. „Władza wykonawcza w Małej Konstytucji”. Państwo i Prawo 4: 3–13.pl
dc.referencesSarnecki, Paweł. 1999. „Komentarz do art. 126”. W Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. T. 1. Red. Lech Garlicki. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.pl
dc.referencesSarnecki, Paweł. 2000. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz do przepisów. Kraków: Kantor Wydawniczy Zakamycze.pl
dc.referencesSkrzydło, Wiesław. 2002. Ustrój polityczny RP w świetle Konstytucji z 1997 r. Kraków: Wolters Kluwer.pl
dc.referencesSkrzydło, Wiesław. Ryszard Mojak. 2001. „The Presidency in Poland”. W Ten Years of the Democratic Constitutionalism in Central and Eastern Europe. 291–302. Red. Kazimierz Działocha, Ryszard Mojak, Krzysztof Wójtowicz. Lublin: Morpol.pl
dc.referencesSokolewicz, Wojciech. 1993. „Rozdzielone, lecz czy równe? Legislatywa i egzekutywa w Małej Konstytucji 1992 roku”. Przegląd Sejmowy 1: 28–48.pl
dc.referencesSzczucki, Krzysztof. 2016. „Komentarz do art. 186”. W Konstytucja RP. T. 2: Komentarz do art. 87–243. Red. Marek Safjan, Leszek Bosek. Warszawa: C.H. Beck.pl
dc.referencesSzczurowski, Bartosz, 2016. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej jako organ czuwający nad przestrzeganiem konstytucji. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe.pl
dc.referencesWawrzyniak, Jan. 1999. Zarys polskiego ustroju konstytucyjnego. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza Branta.pl
dc.referencesWitkowski, Zbigniew. 2002. „Wybrane zasady prawa konstytucyjnego Rzeczypospolitej Polskiej”. W Prawo konstytucyjne. 308–335. Red. Zbigniew Witkowski. Toruń: TNOiK „Dom Organizatora”.pl
dc.referencesWojtyczek, Krzysztof. 2002. „Prezydent Rzeczypospolitej”. W Prawo konstytucyjne RP. 288–306. Red. Paweł Sarnecki. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.pl
dc.referencesWróbel, Sylwester. Ryszard Glajcar. 2003. „Instytucja Prezydenta w świetle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.” W Instytucja prezydenta i wybory prezydenckie 2000 roku. Studia i szkice. 7–23. Red. Sylwester Wróbel. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Humanistycznej.pl
dc.referencesZięba-Załucka, Halina. 2005. „Instytucja Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej”. W System organów państwowych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. 75–79. Red. Halina Zięba-Załucka. Warszawa: LexisNexis.pl
dc.referencesKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.).pl
dc.referencesUstawa konstytucyjna z dnia 23 kwietnia 1992 r. o trybie przygotowania i uchwalenia Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 1992 r. Nr 67 poz. 336 oraz Dz.U. z 1994 r. Nr 61 poz. 251).pl
dc.referencesWyrok TK z dnia 3 grudnia 2015 r., K 34/15, OTK-A 2015, nr 11, poz. 185.pl
dc.referencesWyrok SN z 7 kwietnia 1998 r., I PKN 90/98. http://www.sn.pl/sites/orzecznictwo/Orzeczenia1/I%20PKN%2090-98.pdf (dostęp: 26.07.2023).pl
dc.contributor.authorEmailarakowska@wpia.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.104.10
dc.relation.volume104


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0