dc.contributor.author | Bernaciński, Łukasz | |
dc.date.accessioned | 2023-09-15T10:16:00Z | |
dc.date.available | 2023-09-15T10:16:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47931 | |
dc.description.abstract | Przyjęto zasadniczo dwie tezy badawcze. Demokratyczne państwo realizujące model skoordynowanej separacji powinno wycofać się z finansowania religijnych aktywności związków konfesyjnych i utrzymania ich duchowieństwa, ponieważ integralnym elementem wolności sumienia i religii jest dobrowolność w zakresie przekazywania świadczeń finansowych na rzecz instytucji wyznaniowych. Nie oznacza to jednak, że państwo nie może przyjąć roli biernego pośrednika w przekazywaniu środków wspólnotom religijnym zgodnie z wyraźną wolą obywateli. Po drugie, że zastąpienie Funduszu Kościelnego asygnatą podatkową to rozwiązanie co do zasady akceptowalne konstytucyjnie, a także pożądany sposób zakończenia historycznego sporu o upaństwowienie i niezwrócenie kościelnych nieruchomości ziemskich oraz o funkcjonowanie Funduszu niezgodnie z ustawą.
Wykorzystano przede wszystkim formalno-dogmatyczną metodę badawczą. Analiza aktów normatywnych różnej rangi przeprowadzona została z uwzględnieniem orzecznictwa polskich, zagranicznych i międzynarodowych sądów i trybunałów. W pracy przeanalizowane zostały projekty ustaw, które nigdy nie weszły w życie. Doniosłe znaczenie miało wykorzystanie metody komparatystycznej, pomocniczo zaś zastosowana została metoda historycznoprawna.
Opracowanie składa się z pięciu rozdziałów. Pierwszy ma charakter wprowadzający w zagadnienia finansowych relacji państwa z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi jako integralnego elementu realizacji wolności sumienia i religii w ujęciu indywidualnym i wspólnotowym. Drugi ma na celu zbadanie wymogów, jakie Konstytucja stawia wprowadzeniu do polskiego porządku prawnego asygnaty podatkowej. W trzecim badaniu poddane trzy podstawowe modele asygnaty podatkowej funkcjonujące w Hiszpanii, we Włoszech i na Węgrzech. Czwarty poświęcono ewolucji polskiego systemu finansowania wspólnot religijnych ze środków publicznych. W ostatnim zawarto analizę krytyczną projektu ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz niektórych innych ustaw z 25 lipca 2013 roku. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | prawo wyznaniowe | pl_PL |
dc.subject | prawo konstytucyjne | pl_PL |
dc.subject | wolność sumienia i religii | pl_PL |
dc.subject | relacje państwo-kościół | pl_PL |
dc.subject | finansowanie wspólnot religijnych | pl_PL |
dc.title | Obywatelski odpis podatkowy jako potencjalne źródło finansowania kościołów i innych związków wyznaniowych w Polsce. Perspektywa prawnowyznaniowa | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 379 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji, Katedra Teorii i Filozofii Prawa | pl_PL |
dc.dissertation.director | Leszczyński, Grzegorz | |
dc.date.defence | 2024-03-07 | |
dc.discipline | nauki prawne | pl_PL |