Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPiaskowski, Łukasz
dc.contributor.editorPospíšil, Ivo
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.date.accessioned2023-09-13T12:17:50Z
dc.date.available2023-09-13T12:17:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47899
dc.description.abstractThe aim of the article is to look at the problem of complicated relationships between musical forms and literary genres, as well as the process of transformation of one form into another. The main thesis of the text is the observation that musical forms affect literary works in two basic ways: they affect either the meaning (semantic integration) or the form (structural and compositional integration) of works. These processes can be accompanied by various creative motivations: transformational (intersemiotic translation, literary score) or metaformal (formal mimicry, metaform). The result of these operations is either works that translate the structure of a musical form into a poetic work, or works that merely imitate these forms, using musical motifs more freely. Separately, it is also worth distinguishing such a thematization of musical forms that leads to their use as a color metaphor or an object of description. An important problem raised in the article is also the issue of including musical poetic genres in the logic of the historical-literary process and considering them as forms undergoing development. A scherzo, a prelude or a nocturne written by representatives of positivist, modernist or interwar period literature should be considered in a completely different way. Musical literary forms were brought to life in the mid-nineteenth century, and over the next decades they were subject to historical, social, and cultural changes. Undoubtedly, cultural and ideological factors, and not only formal and compositional factors, contributed to their creation. Musical genres in poetry develop slightly differently for this reason, and their genesis allows for broadening the context enabling their proper interpretation.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectmusical formpl_PL
dc.subjectliterary genrepl_PL
dc.subjectintersemiotic translationpl_PL
dc.subjectformal mimeticismpl_PL
dc.subjectpoetrypl_PL
dc.titleW jaki sposób forma muzyczna staje się gatunkiem literackimpl_PL
dc.title.alternativeHow a Musical Form Becomes a Literary Genrepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number137-152pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Historii Literatury Romantyzmupl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBachtin Michaił (1986), Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, opr. E. Czaplejewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBajda Justyna (2019), Przekład intersemiotyczny. Wyspa umarłych Arnolda Böcklina w różnych stanach skupienia, „Academic Journal of Modern Philology” nr 8.pl_PL
dc.referencesBiałas Maciej (2009), Chopin w krainie mitu, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio L” nr 7.pl_PL
dc.referencesBogalecki Piotr (2015), Czytanie partytur. W stronę partyturowego stylu odbioru tekstów literackich, „Ruch Literacki” z. 6.pl_PL
dc.referencesBogalecki Piotr (2017), Transkrypcje. Tradycja i eksperyment w polskich powojennych wierszach-partyturach, „Wielogłos” nr 2.pl_PL
dc.referencesBogalecki Piotr (2020), Wiersze-partytury w poezji polskiej neoawangardy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesBurzyńska Anna, Markowski Michał Paweł (2009), Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesChmielecki Konrad (2008), Estetyka intermedialności, Wydawnictwo Rabid, Kraków.pl_PL
dc.referencesChomiński Józef, Wilkowska-Chomińska Krystyna (1983), Formy muzyczne, t. 1: Teoria formy. Małe formy instrumentalne, Państwowe Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.pl_PL
dc.referencesCieśla-Korytowska Maria (2003), Szmery i trzaski w „Panu Tadeuszu”, „Pamiętnik Literacki” z. 4.pl_PL
dc.referencesCieśla-Korytowska Maria (2009), To wszystko trwa jak Szopen… w poezji polskiej [w:] Chopin w kulturze polskiej, red. M. Gołąb, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesCieślak Robert (2005), Wobec intersemiotyczności, „Teksty Drugie” nr 5.pl_PL
dc.referencesDutka Elżbieta (2007), O przekładzie intersemiotycznym [w:] Wiedza o kulturze w szkole, red. A. Gomóła, E. Dutka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesFrączkiewicz Aleksander, Skołyszewski Franciszek (1988), Formy muzyczne, t. 1, Państwowe Wydawnictwo Muzyczne, Kraków.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał (1980), Literackość muzyki — muzyczność literatury [w:] Pogranicza i korespondencje sztuk, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał (1986), O intertekstualności, „Pamiętnik Literacki” z. 4.pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał (1997), Gatunki literackie w muzyce [w:] M. Głowiński, Narracje literackie i nieliterackie, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesGrochowski Grzegorz (2018), Pamięć gatunków. Ponowoczesne dylematy atrybucji gatunkowej, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHejmej Andrzej (2003), Partytura literacka. Przedmiot badań komparatystyki interdyscyplinarnej, „Teksty Drugie” nr 4.pl_PL
dc.referencesHejmej Andrzej (2012a), Muzyczność dzieła literackiego, wyd. 3, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesHejmej Andrzej (2012b), Muzyka w literaturze. Perspektywy komparatystyki interdyscyplinarnej, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesHejmej Andrzej (2013), Komparatystyka. Studia literackie — studia kulturowe, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesHejmej Andrzej (2014), Literatura w społeczeństwie medialnym, „Teksty Drugie” nr 2.pl_PL
dc.referencesHejmej Andrzej (2016), Komparatystyka intermedialna, „Rocznik Komparatystyczny” nr 7.pl_PL
dc.referencesHejmej Andrzej (2022), Skryptoralność. Literatura w dobie społeczeństwa medialnego, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesHendrykowski Marek (2013), Adaptacja jako przekład intersemiotyczny, „Przestrzenie Teorii” nr 20.pl_PL
dc.referencesKaźmierczak Marta (2017), Od przekładu intersemiotycznego do intersemiotycznych aspektów tłumaczenia, „Przekładaniec” nr 34.pl_PL
dc.referencesKolbuszewski Jacek (2011), „Jeszcze go widzę, jak w skromnej postawie Stał w środku sali ze skrzypcami w ręku…”. Wiersze o Karolu Lipińskim [w:] Kto ma talenta jest chwałą narodu. Wiersze o Karolu Lipińskim, zebr. M. Bąk, J.A. Choroszy, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKostkiewiczowa Teresa (2000), hasła: Nokturn, Preludium, Scherzo [w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKristeva Julia (1983), Słowo, dialog i powieść [w:] Bachtin. Dialog — język — literatura, red. E. Czaplejewicz, E. Kasperski, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMaciąg Kazimierz (2020), Kornel Ujejski i muzyka, „Tematy i Konteksty” nr 10.pl_PL
dc.referencesMartuszewska Anna (2005), Tekst dzieła literackiego jako partytura, „Przestrzenie Teorii” nr 5.pl_PL
dc.referencesMichałowski Piotr (2007), Gatunki i konwencje w poezji [w:] Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPiaskowski Łukasz (2023a), Romantyczne koncerty poetyckie. Wstępne rozpoznanie [w:] Między Fredrą a Norwidem. Prace ofiarowane Profesorowi Marianowi Urselowi, red. M. Jonca, M. Łoboz, O. Taranek-Wolańska, Pewne Wydawnictwo, Kielce.pl_PL
dc.referencesPiaskowski Łukasz (2023b), Dźwiękowe i muzyczne aspekty twórczości poetyckiej dwudziestolecia międzywojennego [niepublikowana rozprawa doktorska], Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPodhajski Marek (1991), Formy muzyczne, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPodolska Paulina (2016), Kornel Ujejski jako tłumacz utworów muzycznych. Wokół „Wniebowzięcia” z cyklu Tłumaczeń Szopena, „Świat Tekstów. Rocznik Słupski” nr 14.pl_PL
dc.referencesReimann Aleksandra (2012), Muzyczny styl odbioru — muzyczny interpretant — literacka forma muzyczna, „Przestrzenie Teorii” nr 17.pl_PL
dc.referencesSendyka Roma (2012), W stronę kulturowej teorii gatunku [w:] Kulturowa teoria literatury, t. 1: Główne pojęcia i problemy, red. M.P. Markowski, R. Nycz, wyd. 2, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSkiba Dominika (2016), Cyganeria artystyczna i cyganowanie w romantycznej Warszawie, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSłodczyk Rozalia (2018), Terminologiczne konfuzje wokół zagadnienia relacji werbalno-wizualnych: ekfraza a intersemiotyczność, intermedialność, obrazowość, ikoniczność, „Porównania” nr 22.pl_PL
dc.referencesSłowacki Juliusz (1996), Beniowski. Poema, opr. A. Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesStykowa Maria Barbara (1975), „Correspondance des arts” w tytułach dzieł sztuki z okresu około 1900, „Roczniki Humanistyczne” z. 1.pl_PL
dc.referencesŚniecikowska Beata (2010), Młodopolska „muzyczność” w futurystycznych uszach, czyli o awangardowych aktualizacjach symbolistycznej „dźwiękowości” poezji [w:] Młodopolska synteza sztuk, red. H. Ratuszna, R. Sioma, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz Władysław (2009), Historia estetyki, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTomaszewski Mieczysław (2009), Muzyka i literatura [w:] Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesWasilewska-Chmura Magdalena (2011), Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki. Muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i neoawangardy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesWieczorek Ryszard J. (1995), Ut cantus consonet verbis. Związki muzyki ze słowem we włoskiej refleksji muzycznej XVI wieku, Ars Nova, Poznań.pl_PL
dc.referencesWójcik Danuta (2006), ABC form muzycznych, Musica Iagellonica, Kraków.pl_PL
dc.referencesZarych Elżbieta (2015), Nocna rozmowa — nokturn w muzyce, literaturze i malarstwie romantyzmu, „Teksty Drugie” nr 5.pl_PL
dc.referencesZbierzchowski Henryk (1923), Erotyki, Spółka Nakładowa „Odrodzenie”, Lwów.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2023/66.1/12
dc.relation.volume66pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe