dc.contributor.author | Wosio, Zofia | |
dc.date.accessioned | 2023-08-25T08:18:58Z | |
dc.date.available | 2023-08-25T08:18:58Z | |
dc.date.issued | 2023-08-24 | |
dc.identifier.issn | 0860-7435 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47793 | |
dc.description.abstract | Webtoons are a type of digital comics, which creation began in the early 2000s in South Korea. The term describing works of this type originated from a combination of the two words "web" and "cartoon". The works in this format have a vertical layout of content to make them easier to read on mobile devices. In addition, they contain colourful graphics and an uncomplicated text layer. Chapters of each title are published serially, generally once a week. This article aims to present the issue of webtoons and their industry in South Korea. The information included in the publication allows to conclude that the market in question is one of the central sectors of local cultural production. | en |
dc.description.abstract | Webtoony są rodzajem komiksów cyfrowych, których tworzenie zapoczątkowano we wczesnych latach dwutysięcznych na terenie Korei Południowej. Termin określający dzieła tego typu powstał z połączenia dwóch słów „web” oraz „cartoon”. Publikacje w tymże formacie posiadają wertykalny układ treści, który ma ułatwiać ich czytanie na urządzeniach mobilnych. Ponadto zawierają one kolorowe grafiki i nieskomplikowaną warstwę tekstową. Rozdziały poszczególnych tytułów udostępniane są seryjnie – na ogół raz w tygodniu. Niniejszy artykuł ma na celu ukazanie problematyki webtoonów oraz ich branży w Korei Południowej. Zamieszczone w pracy informacje pozwalają stwierdzić, iż omawiany rynek jest jednym z centralnych sektorów lokalnej produkcji kulturowej. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;36 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | webtoon | en |
dc.subject | digital comic | en |
dc.subject | Korean culture | en |
dc.subject | South Korea | en |
dc.subject | webtoon | pl |
dc.subject | komiks cyfrowy | pl |
dc.subject | kultura koreańska | pl |
dc.subject | Korea Południowa | pl |
dc.title | Rynek webtoonów w Korei Południowej – wprowadzenie do problematyki | pl |
dc.title.alternative | Webtoon market in South Korea – introduction to the issues | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 93-105 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Informatologii i Bibliologii | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-1336 | |
dc.references | Audience Demographics Comparison webtoons.com vs tapas.io visitors comparison by gender and age distribution (2023). W: SimilarWeb [online]. Pobrano 15 czercwa 2023 r., z: https://www.similarweb.com/website/webtoons.com/vs/tapas.io/#geography | pl |
dc.references | Binimbol, Huann (2020). What Is Manhwa? [online]. Pobrano 17 marca 2023 r., z: https://mangaplanet.com/what-is-manhwa/ | pl |
dc.references | Das, Haripriya (2023). Marriage Of Convenience Chapter 81: Release Date & Where To Read. W: OtakuArt [online]. Pobrano 15 czerwca 2023 r., z: https://otakukart.com/341103/marriage-of-convenience-chapter-81-release-date-where-to-read | pl |
dc.references | Dutta, Debashree (2023). Here’s How Webtoon OSTs Elevate the Stories. W: RollingStone India [online]. Pobrano 7 stycznia 2023 r., z: https://rollingstoneindia.com/heres-howwebtoon-osts-elevate-the-stories/ | pl |
dc.references | Fisher, Issac (2022). Hallyu 3.0: The Webtoon Take Over. W: Arts Management & Technology Laboratory [online]. Pobrano 15 listopada 2022 r., z: https://amt-lab.org/blog/2021/11/hallyu-30-the-webtoon-take-over | pl |
dc.references | Huh, Mina, Lee, Yun Jung, Choi, Dasom, Kim, Haesoo, Oh, Uran, Kim, Juho (2022). Cocomix: Utilizing Comments to Improve Non-Visual Webtoon. W: Barbosa, Simone, Lampe, Cliff, Appert, Caroline, Shamma, David A., Drucker, Steven, Williamson, Julie, Yatani, Koji (red.), CHI '22: CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (s. 1–18). Nowy Jork: Association for Computing Machinery. | pl |
dc.references | Hume, Kiel (2022). WEBTOON and HYBE Launch 7FATES: CHAKHO in Collaboration with BTS. W: businesswire [online]. Pobrano 8 czerwca 2023 r., z: https://www.businesswire.com/news/home/20220115005002/en/WEBTOON-and-HYBE-Launch-7FATES-CHAKHO-in-Collaboration-with-BTS | pl |
dc.references | Kemp, Simon (2023). Digital 2023: South Korea. W: Datareportal [online]. Pobrano 5 czerwca 2023 r., z: https://datareportal.com/reports/digital-2023-south-korea | pl |
dc.references | Kim, Yujin (2021). All About Korean Webtoons: Platforms, History, Artists & More. W: Creatrip [online]. Pobrano 19 marca 2023 r., z: https://creatrip.com/en/blog/9403 | pl |
dc.references | Korea Południowa. W: Trade.gov.pl [online]. Pobrano 8 czerwca 2023 r., z: https://www.trade.gov.pl/kierunki-eksportu/azja-wschodnia/korea-poludniowa/ | pl |
dc.references | Korean Webtoons – All you need to know about digital comics. W: 90DayKorean [online]. Pobrano 15 listopada 2022 r., z: https://www.90daykorean.com/korean-webtoons/ | pl |
dc.references | Lee, Eunkoung, Choi, Myoungsik, Kim, Cheeyong (2015). A Study on Kitschy Characteristics and its Consumers of Webtoon. Journal of Korea Multimedia Society, 8, 980–987. | pl |
dc.references | Lee, Jaemin, Seong, In-Soo (2023). A brief history of webtoons. W: V&A [Victoria&Albert Museum] [online]. Pobrano 19 marca 2023 r., z: https://www.vam.ac.uk/articles/a-briefhistory-of-webtoons | pl |
dc.references | Lee, Ji Yeon (2022). Expanding space for South Korean Webtoons. W: nextrendsAsia [online]. Pobrano 9 listopada 2022 r., z: https://nextrendsasia.org/expanding-space-for-south-korean-webtoons/ | pl |
dc.references | Lee, Jong Yoon, Park, Jae Hee, Jun, Jong Woo (2019). Brand Webtoon as Sustainable Advertising in Korean Consumers: A Focus on Hierarchical Relationships. Sustainability, 11, 1–10. | pl |
dc.references | Main casts share thoughts on the webtoon of True Beauty. W: Ahgasewatchtv [online]. Pobrano 15 czerwca 2023 r., z: https://ahgasewatchtv.com/drama/main-casts-share-thoughts-onthe-webtoon-of-true-beauty/ | pl |
dc.references | Park, Han-sol (2022). Rise of webtoons has positive impact on print book industry: survey. The Korea Times (Updated: 20-12-2022) [online]. Pobrano 8 czerwca 2023 r., z: https://www.koreatimes.co.kr/www/art/2023/06/398_341874.html | pl |
dc.references | Pyo, Jane Yeahin, Jang, Minji, Yoon, Tae-Jin (2019). Dynamics Between Agents in the New Webtoon Ecosystem in Korea: Responses to Waves of Transmedia and Transnationalism. International Journal of Communication, 13, 1–18. | pl |
dc.references | Shim, Aegyung, Yecies, Brian, Ren, Xiang, Wang, Dingkun (2020). Cultural intermediation and the basis of trust among webtoon and web novel communities. Information, Communication & Society, 6, 833–848. | pl |
dc.references | Tolcheva, Simona (2023). The 6 Best Sites to Read Webtoons Online. W: MakeUsOf… [online]. Pobrano 8 czerwca 2023 r., z: https://www.makeuseof.com/best-sites-to-readwebtoons-online/ | pl |
dc.references | Webtoon. W: Wikipedia [online]. Pobrano 20 stycznia 2023 r., z: https://en.wikipedia.org/wiki/Webtoon | pl |
dc.contributor.authorEmail | zofia.wosio@edu.uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-7435.36.04 | |
dc.relation.volume | 1 | |