Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWładyka-Łuczak, Zofia
dc.contributor.authorDobrosz, Karolina
dc.contributor.editorBarańska-Szmitko, Anna
dc.contributor.editorFilipczak-Białkowska, Anita
dc.date.accessioned2023-07-26T10:33:28Z
dc.date.available2023-07-26T10:33:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationWładyka-Łuczak Z., Dobrosz K., Kompozycja oparta na bliskości przestrzennej i podobieństwie jako narzędzie perswazji wizualnej, [w:] Teorie i praktyki komunikacji 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-181-4.21pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-181-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47644
dc.description.abstractArtykuł stanowi próbę opisania mechanizmów perswazji wizualnej z perspektywy zasad kompozycji opartych na tzw. regułach Gestalt. W toku jakościowych analiz wizualnych reklamy perfum One Million Paco Rabanne wykazano, iż kompozycja pojedynczych kadrów filmowych rządzi się dwoma zasadami: grupowania według bliskości i grupowania według podobieństwa, dzięki zastosowaniu których zarządzanie procesami widzenia odbiorcy koncentruje się wokół dwóch głównych bohaterów spotu: flakonu perfum i ich użytkownika. Tym samym, dowiedziono iż za pomocą prostych środków wizualnych: punktów i linii w określony sposób rozmieszczonych na płaszczyźnie obrazu, realizowany jest na poziomie kodu wizualnego nadrzędny cel komunikatu reklamowego tj. cel perswazyjny.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTeorie i praktyki komunikacji 2;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectperswazja wizualnapl_PL
dc.subjectkompozycja obrazupl_PL
dc.subjectreguły Gestaltpl_PL
dc.subjectkomunikacja wizualnapl_PL
dc.subjectpsychologia poznawczapl_PL
dc.titleKompozycja oparta na bliskości przestrzennej i podobieństwie jako narzędzie perswazji wizualnejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number321-341pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-182-1
dc.referencesReklama One Million – Paco Rabanne, https://youtu.be/WTSavHCnf9g; https://www.pacorabanne.com/en; https://www.beautybox.com.br/perfume-masculino-1-million-paco-rabanne-eau-de-toilette-200ml (dostęp: 29.11.2022).pl_PL
dc.referencesArnheim R. (2004), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesCialdini R. (2007), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesDobrosz K., Władyka-Łuczak Z. (2022), Język komunikatów wizualnych w praktyce, Wydawnictwo AT, Kraków.pl_PL
dc.referencesDoliński D. (2011), Techniki wpływu społecznego, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFrancuz P. (2021), Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Wydawnictwo KUL, Lublin.pl_PL
dc.referencesFrutiger A. (2010), Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków.pl_PL
dc.referencesHenderson G., Braun M. (2016), Propaganda and Rhetoric in Democracy. History, Theory, Analysis, Southern Illinois University Press, Carbondale.pl_PL
dc.referencesHochuli J. (2009), Detal w typografii, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków.pl_PL
dc.referencesItten J. (2020), Sztuka barwy, subiektywne przeżywanie i obiektywne rozumienie jako drogi prowadzące do sztuki = Kunst der Farbe, wydanie studyjne, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków.pl_PL
dc.referencesKandyński W. (1986), Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLaskin A. (2019), Defining propaganda: A psychoanalytic perspective, “Communication and the Public”, vol. 4 (4), https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2057047319896488pl_PL
dc.referencesMączyńska-Frydryszek A. (1991), Psychofizjologia widzenia, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, Poznań.pl_PL
dc.referencesMłodkowski J. (1998), Aktywność wizualna człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRose G. (2015), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStrzemiński W. (2016), Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesWitkiewicz S.I. (1974), Nowe formy w malarstwie. Szkice estetyczne. Teatr, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-181-4.21


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe