dc.contributor.author | Władyka-Łuczak, Zofia | |
dc.contributor.author | Dobrosz, Karolina | |
dc.contributor.editor | Barańska-Szmitko, Anna | |
dc.contributor.editor | Filipczak-Białkowska, Anita | |
dc.date.accessioned | 2023-07-26T10:33:28Z | |
dc.date.available | 2023-07-26T10:33:28Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Władyka-Łuczak Z., Dobrosz K., Kompozycja oparta na bliskości przestrzennej i podobieństwie jako narzędzie perswazji wizualnej, [w:] Teorie i praktyki komunikacji 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-181-4.21 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-181-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47644 | |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi próbę opisania mechanizmów perswazji wizualnej z perspektywy zasad kompozycji opartych na tzw. regułach Gestalt. W toku jakościowych analiz wizualnych reklamy perfum One Million Paco Rabanne wykazano, iż kompozycja pojedynczych kadrów filmowych rządzi się dwoma zasadami: grupowania według bliskości i grupowania według podobieństwa, dzięki zastosowaniu których zarządzanie procesami widzenia odbiorcy koncentruje się wokół dwóch głównych bohaterów spotu: flakonu perfum i ich użytkownika. Tym samym, dowiedziono iż za pomocą prostych środków wizualnych: punktów i linii w określony sposób rozmieszczonych na płaszczyźnie obrazu, realizowany jest na poziomie kodu wizualnego nadrzędny cel komunikatu reklamowego tj. cel perswazyjny. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Teorie i praktyki komunikacji 2; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | perswazja wizualna | pl_PL |
dc.subject | kompozycja obrazu | pl_PL |
dc.subject | reguły Gestalt | pl_PL |
dc.subject | komunikacja wizualna | pl_PL |
dc.subject | psychologia poznawcza | pl_PL |
dc.title | Kompozycja oparta na bliskości przestrzennej i podobieństwie jako narzędzie perswazji wizualnej | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 321-341 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-182-1 | |
dc.references | Reklama One Million – Paco Rabanne, https://youtu.be/WTSavHCnf9g; https://www.pacorabanne.com/en; https://www.beautybox.com.br/perfume-masculino-1-million-paco-rabanne-eau-de-toilette-200ml (dostęp: 29.11.2022). | pl_PL |
dc.references | Arnheim R. (2004), Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Cialdini R. (2007), Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Dobrosz K., Władyka-Łuczak Z. (2022), Język komunikatów wizualnych w praktyce, Wydawnictwo AT, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Doliński D. (2011), Techniki wpływu społecznego, Wydawnictwo Scholar, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Francuz P. (2021), Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Wydawnictwo KUL, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Frutiger A. (2010), Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Henderson G., Braun M. (2016), Propaganda and Rhetoric in Democracy. History, Theory, Analysis, Southern Illinois University Press, Carbondale. | pl_PL |
dc.references | Hochuli J. (2009), Detal w typografii, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Itten J. (2020), Sztuka barwy, subiektywne przeżywanie i obiektywne rozumienie jako drogi prowadzące do sztuki = Kunst der Farbe, wydanie studyjne, Wydawnictwo d2d.pl, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kandyński W. (1986), Punkt i linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Laskin A. (2019), Defining propaganda: A psychoanalytic perspective, “Communication and the Public”, vol. 4 (4), https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2057047319896488 | pl_PL |
dc.references | Mączyńska-Frydryszek A. (1991), Psychofizjologia widzenia, Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Młodkowski J. (1998), Aktywność wizualna człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rose G. (2015), Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Strzemiński W. (2016), Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Witkiewicz S.I. (1974), Nowe formy w malarstwie. Szkice estetyczne. Teatr, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-181-4.21 | |