Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNęcki, Zbigniew
dc.contributor.editorBarańska-Szmitko, Anna
dc.contributor.editorFilipczak-Białkowska, Anita
dc.date.accessioned2023-07-25T12:26:27Z
dc.date.available2023-07-25T12:26:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNęcki Z., Emocje jako źródło i skutek komunikowania, [w:] Teorie i praktyki komunikacji 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-181-4.16pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-181-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47615
dc.description.abstractArtykuł zawiera przegląd sytuacji i kontekstów językowych kształtujących emocje jako element komunikacyjnych procesów społecznych a nie tylko prywatny, indywidualnie przeżywany stan psychiczny uzależniony od neurofizjologii mózgu i gry hormonów. Emocje są powodem interakcji i są wynikiem interakcji z innymi. Negocjowanie znaczeń zachowania się ludzi, wszelkich obiektów społecznych i fizycznych poprzez emocjonalne ekspresje jest dla kontaktów społecznych esencjonalne , emocje wynikają z relacji i relacje te kształtują. Są one fenomenem życia społecznego oczekiwanym w typowych sytuacjach życia codziennego i w sytuacjach specyficznych rytuałów kulturowych, w których uczestnicy zobowiązani są do właściwych ekspresji emocjonalnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTeorie i praktyki komunikacji 2;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectemocjepl_PL
dc.subjectkontekst społecznypl_PL
dc.subjectinterakcjapl_PL
dc.titleEmocje jako źródło i skutek komunikowaniapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number233-247pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKrakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-182-1
dc.referencesArystoteles (1988), Retoryka – Poetyka, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAustin J.L. (1962), How to Do Things with Words, Clarendon Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesAverill J.R. (1987), The role of emotion and psychological defense in self-protective behavior, w: Taking Care: Why People Take Precautins, ed. N. Weinstein, Cambridge University Press, New York, s. 54–76.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A. (1987), Pragmatyczne podstawy interpretacji wypowiedzeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesBandler R., Grinder J. (1995), Z żab w księżniczki, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesBeck A. (1996), Miłość nie wystarczy – jak rozwiązywać nieporozumienia i konflikty małżeńskie, Media Rodzina, Poznań.pl_PL
dc.referencesBoski P. (2009), Kulturowe ramy zachowań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBriggs J. (1970), Never in Anger: Portrait of an Eskimo Family, Harvard University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesCialdini R. (1994), Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesChapman A.J. (1983), Humor and laughter in social interaction and some implications for humor research, w: P.E. McGhee, H. Goldstein, Handbook of Humor Research, vol. 1: Basic Issues, Springer, New York, s. 135–157.pl_PL
dc.referencesCoyne J.C. (1976), Toward an interpersonal description of depression, “Psychiatry”, no. 39, s. 28–40.pl_PL
dc.referencesde Rivera J.H. (1984), The structure of emotional relationships, w: Review of Personality and Social Psychology, ed. P. Shaver, vol. 5, Sage, s. 116–145.pl_PL
dc.referencesEkman P. (1997), Kłamstwo i jego wykrywanie w biznesie, polityce, małżeństwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEkman P., Friesen W. (1974), Detecting description from the body or face, “Journal of Personality and Social Psychology”, no. 29, s. 288–298.pl_PL
dc.referencesFantz R.L. (1965), Visual perception from birth as shown by pattern selectivity, “Annals of the New York Academy of Science”, no. 118, s. 79o3–814.pl_PL
dc.referencesFoucauld M. (1977), Discipline and Panish: The Birth of the Prison, Allen Lane, London.pl_PL
dc.referencesFrijda N.H. (1986), The Emotions, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesGoffman E. (1971), Relations in Public, Basic Books, New York.pl_PL
dc.referencesGoleman D. (1997), Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań.pl_PL
dc.referencesGoleman D. (2007), Emocje destrukcyjne – dialog naukowy z udziałem Dalajlamy, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań.pl_PL
dc.referencesGotlib I.H., Colby C.A. (1987), Treatment of Depression: An Interpersonal System Approach, Pergamon Press, New York.pl_PL
dc.referencesHabrajska G. (2006), Poprawność polityczna, w: Rozmowy o komunikacji, red. G. Habrajska, Leksem, Łask, s. 17–29.pl_PL
dc.referencesHochschild A.R. (1983), The Managed Heard: Commercialization of Human Feeling, University of California Press, Berkeley.pl_PL
dc.referencesHochschild Arie R. (2009), Zarządzanie emocjami: komercjalizacja ludzkich uczuć, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHofstede G. (2000), Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHogan K., Speakmen J. (2007), Ukryta perswazja, Helion, Warszawa.pl_PL
dc.referencesInterpersonal Communication (2010), ed. M. Knapp, J.A. Daly, vol. 2: Processes and Messages, Sage, Los Angeles.pl_PL
dc.referencesJones S., Raag T. (1989), Smile production in older infants. The importance of a social recipient for the facial signal, “Child Development”, no. 60, s. 811–818.pl_PL
dc.referencesKempner T.D. (1978), A Social Interactional Theory of Emotions, Wiley, New York.pl_PL
dc.referencesKnapp M. (1978), Nonverbal Communication in Human Interaction, Holt-Reinhart-Winston, New York.pl_PL
dc.referencesKraut R.E., Johnston R.E. (1979), Social and emotional messages of smiling: An ethological approach, “Journal of Personality and Social Psychology”, no. 37, s. 1538–1553.pl_PL
dc.referencesLazarus R.S. (1991), Emotion and Adaptation, Oxford University Press, New York.pl_PL
dc.referencesLutz L. (1988), Unnatural Emotions: Everyday Sentiments on a Micronesian Atol and Their Challenge to Western Theory, University of Chicago Press, Chicago.pl_PL
dc.referencesMaderthaber W. (1992), Jak zdobyć klienta, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMarkus H., Katiyama K. (1991), Culture and the Self: Implication for cognition, emotion and motivation, “Psychological Review”, no. 98, s. 224–253.pl_PL
dc.referencesMead G.H. (1934), Mind, Self and Society, University of Chicago Press, Chicago.pl_PL
dc.referencesNęcki Z. (2011a), Komunikacja międzyludzka, Antykwa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNęcki Z. (2011b), Negocjacje w biznesie, Antykwa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNeuropsychologia, neurologopedia i neurolingwistyka – in honorem Maria Pąchalska (2017), red. G. Jastrzębowska, J. Góral-Półrola, A. Kozołub, Uniwersytet Opolski, Opole.pl_PL
dc.referencesPąchalska M., Kaczmarek B., Kropotov J. (2014), Neuropsychologia kliniczna: od teorii do praktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSarbin T.R. (1986), Emotion and act: Roles and rethoric, w: The Social Construction of Emotions, ed. R. Harre, Blackwell Publishing, Oxford, s. 83–97.pl_PL
dc.referencesSchachter S. (1959), The Psychology of Affiliation, Stanford University Press, Stanford.pl_PL
dc.referencesSchrerhorn D. (1992), Politeness in decision-making, “Research on Language and Social Interaction”, no. 25, s. 253–273.pl_PL
dc.referencesSeligman M. (1993), Optymizmu można się nauczyć, Media Rodzina, Poznań.pl_PL
dc.referencesShaver, Wu, Schwartz (1992), Cross-cultural similarities and differences in emotion and its representation: A prototype approach, w: Review of Personality and Social Psychology, ed. L. Clark, vol. 13, Sage, s. 175–212.pl_PL
dc.referencesStein S.J. (2011), Inteligencja emocjonalna dla bystrzaków, Helion, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSuls J. (1977), Social Comparison Processes – Theoretical and Empirical Perspectives, Hemisphere Publishing Corporation, London.pl_PL
dc.referencesVolkoff W. (1991), Dezinformacja: oręż wojny, Delikon, Warszawa.pl_PL
dc.referencesVygodsky I.S. (1986), Thought and Language, MIT Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesWills-Brandon C. (1994), Jak mówić NIE i budować udane związki, Atext, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesŻak R. (2016), Nie myśl, że NLP zniknie, MT Biznes, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-181-4.16


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe