Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKępińska, Agata
dc.contributor.authorWiśniewski, Rafał
dc.date.accessioned2023-07-10T12:32:04Z
dc.date.available2023-07-10T12:32:04Z
dc.date.issued2023-07-10
dc.identifier.issn0208-600X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47477
dc.description.abstractThe National Centre for Culture is conducting a foresight research project on the impact of emerging technologies on the arts. The article presents the first findings brought by the analysis of opportunities created by the development of virtual spaces accessible to artists and the public – which are expected to create the Metaverse and promote a new form of ownership, NFT. The text is dedicated to the potential of new tools and media – the positive side of the interface between modern technologies and art. The article offers definitions of the Metaverse, NFT and digital art. Apparently, these elements of social (and technological) reality not only overlap, but also complement each other. The text attempts to answer the question of what potential the next phase of digital transformation brings for visual artists.en
dc.description.abstractNarodowe Centrum Kultury prowadzi projekt badawczy typu foresight, dotyczący wpływu wschodzących technologii na sztukę. W artykule przedstawiono pierwsze wnioski z analizy możliwości stwarzanych przez rozwój wirtualnych przestrzeni, dostępnych dla artystów i publiczności – mających prowadzić do powstania Metawersum – oraz nowej formy własności, jaką jest NFT. Tekst poświęcony został potencjałowi nowych narzędzi i mediów, a więc pozytywnym aspektom styku najnowszych technologii i sztuki. W artykule można znaleźć definicję Metawersum, NFT oraz sztuki cyfrowej. Te elementy rzeczywistości społecznej (oraz technologicznej) okazują się nie tylko zazębiać, ale i dopełniać. Tekst odpowiada na pytanie, jaki potencjał dla artystów sztuk wizualnych niesie ze sobą kolejna faza transformacji cyfrowej.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;85pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectMetaverseen
dc.subjectvirtual realityen
dc.subjectNFTen
dc.subjectdigital arten
dc.subjectsociology of arten
dc.subjectMetawersumpl
dc.subjectwirtualna rzeczywistośćpl
dc.subjectNFTpl
dc.subjectsztuka cyfrowapl
dc.subjectsocjologia sztukipl
dc.titleMetaverse and its creative potential for visual artsen
dc.title.alternativeMetawersum i jego potencjał twórczy dla sztuk wizualnychpl
dc.typeArticle
dc.page.number57-75
dc.contributor.authorAffiliationKępińska, Agata - Dział Badań i Analiz, Narodowe Centrum Kultury, ul. Płocka 13, 01-231 Warszawaen
dc.contributor.authorAffiliationWiśniewski, Rafał - Instytut Nauk Socjologicznych, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, ul. Wóycickiego 1/3, 01-938 Warszawaen
dc.identifier.eissn2353-4850
dc.referencesBall M. (2022), The Metaverse: And How It Will Revolutionize Everything, Liveright Publishing Corporation, New York.en
dc.referencesBandoch J. (2021), Algorytmy kontra ludzie. Niesocjologiczna analiza wpływu nowych technologii na życie społeczne, “Studia Socjologiczne”, no. 3(242), pp. 165–174.en
dc.referencesBarrière L. (2019), Exploring Randomness in Digital Art, [in:] Proceedings of Bridges 2019: Mathematics, Music, Art, Architecture, Education, Culture, pp. 569–574, Linz, Austria, July 16th – 20th.en
dc.referencesBashir I. (2023), Mastering Blockchain, PactPublishing (early access).en
dc.referencesDoyle D. (2015), New Opportunities for Artistic Practice in Virtual Worlds, IGI Global, Hershey, https://doi.org/10.4018/978-1-4666-8384-6en
dc.referencesHyun-Kyung L., Soobin P., Yeonji L. (2022), A proposal of virtual museum metaverse content for the MZ generation, “Digital Creativity”, vol. 33(2), pp. 79–95, https://doi.org/10.1080/14626268.2022.2063903en
dc.referencesKhan F., Kothari R., Patel M., Banoth N. (2022), Enhancing Non-Fungible Tokens for the Evolution of Blockchain Technology, [in:] 2022 International Conference on Sustainable Computing and Data Communication Systems (ICSCDS), pp. 1148–1153, https://doi.org/10.1109/ICSCDS53736.2022.9760849en
dc.referencesKlütsch C. (2005), The summer 1968 in London and Zagreb: starting or end point for computer art?, [in:] Proceedings of the 5th conference on Creativity & cognition (C&C ’05), Association for Computing Machinery, New York, pp. 109–117, https://doi.org/10.1145/1056224.1056241en
dc.referencesMcAndrew C. (ed.) (2022), The Art Market 2022, Art Basel and USB.en
dc.referencesMyoo S. (2012), Lepiej chodźmy zapytać robota… (wstęp do technoantropologii), “Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria”, vol. 21, no. 2(82), pp. 363–376, https://doi.org/10.2478/v10271-012-0046-xen
dc.referencesMyoo S. (2016), Twórcze roboty, “Przegląd Filozoficzny. Nowa Seria”, vol. 25, no. 2(98), pp. 115–126.en
dc.referencesOrnes S. (2022), Virtual reality helps shape and respond to artistic impulses, “PNAS”, vol. 119(31), https://doi.org/10.1073/pnas.2210323119en
dc.referencesP ark S.-M., K im Y.-G. (2022), A Metaverse: Taxonomy, Components, Applications, and Open Challenges, “IEEE Access”, vol. 10, pp. 4209–4251, https://doi.org/10.1109/ACCESS.2021.3140175en
dc.referencesPostman N. (2004), Technopol. Triumf techniki nad kulturą, transl. A. Tanalska-Dulęba, Wydawnictwo Literackie Muza, Warszawa.en
dc.referencesRichter H. (1997), Dada art and anti-art, Thames & Hudson, London.en
dc.referencesRiva G., Wiederhold B.K. (2022), What the Metaverse Is (Really) and Why We Need to Know About It, “Cyberpsychological, Behavior and Social Networking”, no. 25(6), pp. 355–359, https://doi.org/10.1089/cyber.2022.0124en
dc.referencesShields R. (2003), The Virtual, Routledge, New York.en
dc.referencesStephenson N. (2020), Śnieżyca, transl. W. Szypuła, Wydawnictwo Mag, Warszawa.en
dc.referencesToffler A. (2001), Trzecia fala, transl. E. Woydyłło, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.en
dc.referencesWalewska-Choptiany J. (2021), Cyfrowa dekada. Związki sztuki i technologii w latach 1960–1975, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.en
dc.referencesWhitaker A. (2019), Art and Blockchain. A Primer, History, and Taxonomy of Blockchain Use Cases in the Arts, “Artivate: A Journal of Entrepreneurship in the Arts”, vol. 8, no. 2, pp. 21–46, https://doi.org/10.1353/artv.2019.0008en
dc.referencesWiśniewski R., Bukalska I. (2020), The Interactive Dimension of Creating Cultural Artifacts Using Agile Methodologies, “Qualitative Sociology Review”, vol. 16, no. 4, https://doi.org/10.18778/1733-8077.16.4.12en
dc.contributor.authorEmailKępińska, Agata - amkepinska@gmail.com
dc.contributor.authorEmailWiśniewski, Rafał - r.wisniewski@uksw.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-600X.85.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0