Show simple item record

dc.contributor.authorOstrowska, Maria
dc.contributor.editorLeyko, Małgorzata
dc.contributor.editorSnelewska-Stempień, Zofia
dc.date.accessioned2023-06-22T11:31:30Z
dc.date.available2023-06-22T11:31:30Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationOstrowska M., Cyrk a współczesne pokazy mody. Inspiracje, transpozycje i specyfika widowiska, [w:] Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, M. Leyko, Z. Snelewska-Stempień (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-227-7.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-227-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47313
dc.description.abstractPokazy mody to prezentacje kolekcji odzieży przeznaczone pierwotnie dla wyselekcjonowanych odbiorców, wśród których znaleźli się dziennikarze, kupcy, sponsorzy i celebryci. Dzięki możliwościom stworzonym przez nowe technologie – transmisji online czy prawie natychmiastowemu publikowaniu zdjęć w mediach internetowych, współcześnie pokaz mody przestaje być wydarzeniem dla hermetycznej branżowej grupy uczestników, a staje się spektakularnym widowiskiem zaskakującym rozmachem zastosowanych środków artystycznych, monumentalną scenografią i doskonałą oprawą muzyczną, dostępnym dla szerszej grupy odbiorców. Jednym z wyraźniejszych przykładów są prezentacje marki Victoria’s Secret, która zdobyła rozgłos głównie dzięki wysokobudżetowym shows, kształtującym popkulturowy odbiór mody. Pokazy mody tej marki, w których często wykorzystuje się elementy zapożyczone z cyrku, wyróżniają się na tle wydarzeń modowych niezwykle efektownym charakterem. Cyrk od początku zaspokaja popularne gusta, służy rozrywce, jest typowo ludycznym elementem w kulturze. Jakie znaczenia z perspektywy antropologii widowisk niesie ze sobą wykorzystanie elementów cyrkowych we współczesnych pokazach mody?pl_PL
dc.description.abstractFashion shows are presentations of designer clothing collections, originally intended for a selected audience, including journalists, buyers, sponsors and celebrities. Thanks to the potential possibilities created by new technologies, such as online broadcasting or the immediate posting of pictures on the Internet, the contemporary fashion shows are no longer events for a hermetic group related to the fashion industry – they are now becoming extraordinary shows, shocking by the panache of artistic means of expression, their monumental stage designs and their excellent music, which are available to one and all. One of the most significant examples are Victoria’s Secret fashion shows, which have become famous due to their high-budget presentations and have been shaping the pop culture perception of fashion. The brand’s shows, which often draw on elements typical of the circus, clearly stand out against other fashion events. From the very beginning of its existence the circus has fulfilled basic cultural needs, appealed to common tastes and served as simple entertainment – it has always been a typically ludic part of culture. What meanings, from the perspective of anthropology of performances, does the use of the circus features in modern fashion shows convey?pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpokaz modypl_PL
dc.subjectcyrkpl_PL
dc.subjectwidowiskopl_PL
dc.subjectfashion showpl_PL
dc.subjectcircuspl_PL
dc.subjectsimulacrumpl_PL
dc.titleCyrk a współczesne pokazy mody. Inspiracje, transpozycje i specyfika widowiskapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number173-185pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Studium Nauk Humanistycznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-228-4
dc.referencesBaudrillard Jean, 2005, Symulakry i symulacja, przeł. Sławomir Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBaudrillard Jean, 2007, Wymiana symboliczna i śmierć, przeł. Sławomir Królak, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrand Jan, 2006, The power of fashion. About design and meaning, Terra/ArtEZ Press, Arnhem.pl_PL
dc.referencesCaillois Roger, 1997, Gry i ludzie, przeł. Maria Żurowska, Anna Tatarkiewicz, Oficyna Wydawnicza Wolumen, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCroft-Cooke Rupert, Cotes Peter, 1986, Świat cyrku, tłum. Zygmunt Dzięciołowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDampz Magdalena, 2005, Alkohol i biesiadowanie w obyczajowości Polaków, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.pl_PL
dc.referencesEvans Caroline, 2003, Fashion at the edge, Yale University Press, London– New Haven.pl_PL
dc.referencesEvans Caroline, 2013, The Mechanical Smile, Yale University Press, Yale.pl_PL
dc.referencesWhite Palmer, 1995, Elsa Schiaparelli: Empress of Paris Fashion, Aurum Press, London.pl_PL
dc.referencesLudyczny wymiar kultury, 2004, red. Jan Grad, Hanna Mamzer, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesSudjic Deyan, 2013, Język rzeczy. Dizajn i luksus, moda i sztuka. W jaki sposób przedmioty nas uwodzą?, przeł. Adam Puchejda, Wydawnictwo Karakter, Kraków.pl_PL
dc.referencesVilaseca Estel, 2012, Wybieg bez tajemnic. Organizacja pokazów mody, przeł. Agnieszka Spiegelhalter, Wydawnictwo Arkady, Warszawa.pl_PL
dc.referenceswww.agatharuizdelaprada.com [dostęp: 20.10.2016].pl_PL
dc.referenceswww.galliano.com [dostęp: 20.10.2016].pl_PL
dc.referenceswww.manisharora.com [dostęp: 20.10.2016].pl_PL
dc.referenceswww.style.com [dostęp: 20.10.2016].pl_PL
dc.referenceswww.victoriassecret.com [dostęp: 20.10.2016].pl_PL
dc.referenceswww.vogue.co.uk [dostęp: 20.10.2016].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-227-7.12


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe