Show simple item record

dc.contributor.authorZyzik, Grzegorz
dc.contributor.editorLeyko, Małgorzata
dc.contributor.editorSnelewska-Stempień, Zofia
dc.date.accessioned2023-06-22T11:30:09Z
dc.date.available2023-06-22T11:30:09Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationZyzik G., Cyrkowy hołd dla X muzy. Cirque du Soleil i spektakl Iris, [w:] Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, M. Leyko, Z. Snelewska-Stempień (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-227-7.11pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-227-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47312
dc.description.abstractCelem autora jest opisanie procesu transkrypcji historii kina na język cyrku. Artyści z Cirque du Soleil pokazali autorskie przedstawienie Iris, zainspirowane legendarnymi filmami, takimi jak Przeminęło z wiatrem i Titanic. Łącząc w sobie taniec, akrobację, wideo, sekwencje filmowane na żywo i animacje, spektakl zabiera widzów w podróż po historii kina i różnych gatunków filmowych, wprowadzając publiczność w świat tworzenia filmów. Przechodząc od ilustracji do animacji, od czarno-białego obrazu do kolorowego, widzowie mogą śledzić konstrukcję i dekonstrukcję sztuki filmowej jako dziedziny i swoistego sposobu przekraczania granic tego, co możliwe. Autor wysuwa tezę, że spektakl Iris ma przywołać uczucia towarzyszące pierwszym widzom kinowym. Chodzi tu o nostalgię za czasem, gdy kino przypominało cyrk. Należy pamiętać, że pierwsze pokazy filmowe miały charakter jarmarczny, zbliżony do klasycznego cyrku. Współcześnie zarówno kino, jak i cyrk mają status sztuki.pl_PL
dc.description.abstractThe aim of the author is to describe the process of transcription of the history of the cinema into the language of the circus. The artists from Cirque du Soleil showed a performance Iris inspired by the legendary films such as Gone with the Wind and Titanic. Combining dance, acrobatics, video, filmed live sequences and animations, the performance takes the audience on a journey through the history of the cinema and a diverse range of film genres, introducing them to the world of filmmaking. Moving from illustration to animation, from the blackand- white picture to color, viewers can follow the construction and deconstruction of the film art as a discipline and a peculiar way of crossing the boundaries of what is possible. The author puts forward a hypothesis that the show Iris aims to evoke feelings that accompanied first cinema viewers. It refers to the nostalgia for the time when the cinema was like a circus. It is worth remembering that the first screenings were of the fair nature, similar to the classic circus. Today both the cinema and circus have the status of art.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectcyrkpl_PL
dc.subjectCirque du Soleilpl_PL
dc.subjectperformancepl_PL
dc.subjectcircuspl_PL
dc.titleCyrkowy hołd dla X muzy. Cirque du Soleil i spektakl Irispl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number165-172pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Opolski, Katedra Filmu, Teatru i Nowych Mediówpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-228-4
dc.referencesBöll Heinrich, 1968, Zwierzenia klauna, przeł. Teresa Jętkiewicz, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCroft-Cooke Rupert, Cotes Peter, 1986, Świat cyrku, przeł. Zygmunt Dzięciołowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDanowicz Bogdan, 1984, Był cyrk olimpijski, Iskry, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFiller Witold, 1963, Cyrk, czyli emocje pradziadków, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMancewicz Aneta, 2011, „W masce elektroniki”. Videoteatr Piotra Lachmana i Jolanty Lothe, [w:] Amalgamaty sztuki. Intermedialne uwikłania teatru, red. Jerzy Limon, Agnieszka Żukowska, Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesSznajderman Monika, 2014, Błazen. Maski i metafory, wyd. 2, Iskry, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-227-7.11


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe