Bliscy czy odlegli? – współczesna recepcja, konstrukcja i dekonstrukcja idei freak show
Streszczenie
Autorka zwraca uwagę na recepcję osobliwego ciała wystawionego na pokaz:
ciała żywego (biorącego udział w pokazach) oraz ciała martwego (udostępnianego
widzom po śmierci). Taka optyka determinuje podjęcie tematyki transgresji
i związanego z nią dualizum sacrum/profanum (w rozumieniu Georgesa
Bataille’a). Autorka odnajduje interesującą, w jej opinii, recepcję idei freak show
we współczesnej kulturze: dramacie (Miss Julia Pastrana Joanny Gerigk), filmie
(Freaks Toma Browninga, 1932 i serialu American Horror Story: Freak Show,
2014) oraz w chirurgii plastycznej (modyfikacje ciała upodabniające ludzi do
„dziwolągów”). Dzięki analizie powyższych zagadnień zwraca uwagę na różnice
i podobieństwa między „zwykłymi” ludźmi a ludzkimi osobliwościami. The author draws attention to the reception of a peculiar body exposed
to the show: a living body (which is involved in the shows) and a dead body
(which is made available to viewers after death). Such optics determines to take up the subject of transgression and related dualizum of the sacred/profane
(within the meaning of Georges Bataille). The author finds an interesting,
in her opinion, reception of the idea of freak show in the manifestations
of contemporary culture: the dramatic text (Miss Julia Pastrana by Joanna
Gerigk), the cinema (Freaks by Tom Browning, 1932 and the series American
Horror Story: Freak Show, 2014) and plastic surgery (body modifications
which make people look like ‘freaks’). The analysis of these issues will draw
attention to the differences and similarities between ‘ordinary’ people and
human curiosities.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: