| dc.contributor.author | Leyko, Małgorzata | |
| dc.contributor.editor | Leyko, Małgorzata | |
| dc.contributor.editor | Snelewska-Stempień, Zofia | |
| dc.date.accessioned | 2023-06-22T09:38:11Z | |
| dc.date.available | 2023-06-22T09:38:11Z | |
| dc.date.issued | 2019 | |
| dc.identifier.citation | Leyko M., Dwudziestowieczna awangarda teatralna a cyrk, [w:] Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, M. Leyko, Z. Snelewska-Stempień (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-227-7.07 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8142-227-7 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47308 | |
| dc.description.abstract | Inicjując na początku XX w. proces odnowy teatru, reformatorzy sztuki scenicznej
sięgali do wielu źródeł – obok sztuk plastycznych, filmu, awangardowej
literatury, przywracali także związek teatru z innymi formami widowisk,
w tym z cyrkiem. Twórcy teatralni wykorzystywali pewne elementy pokazu
cyrkowego do nowego zdefiniowania przestrzeni teatralnej, kompozycji
przedstawienia, techniki aktorskiej oraz relacji widz–wykonawca. W artykule
dokonano przeglądu awangardowych praktyk teatralnych, nawiązujących do
cyrku. Wskazano na wpływ cyrku na układ przestrzeni teatralnej i wykształcenie
się sceny arenowej, np. w praktyce Maxa Reinhardta czy projektach Waltera
Gropiusa i Farkasa Molnara w Bauhausie oraz w teatrze zaprojektowanym
dla Wsiewołoda Meyerholda. Kompozycja programów cyrkowych widoczna
jest też w przedstawieniach Bauhausu, zwłaszcza u Laszlo Moholy Nagy’a,
u futurystów i w rewiach Erwina Piscatora. Z kolei nawiązanie do technik
wykonawczych artystów cyrku odnaleźć można w Bauhausie – zwłaszcza
u Oskara Schlemmera, a także w biomechanice Meyerholda czy w zdystansowanej
grze aktorów Bertolta Brechta. | pl_PL |
| dc.description.abstract | Initiating the process of theatre revival at the beginning of the 20th century,
the reformers of the theatre art drew from many sources. Along with the visual
arts, film, avant-garde literature, they also restored the relationship of the theatre
with other forms of spectacles, including the circus. Theatre makers used
some elements of the circus show to define the theatrical space, composition
of the performance, acting techniques and the spectator-viewer relationship
anew. The article is a review of the avant-garde theatre practices that refer to
the circus. The impact of the circus on the arrangement of theatrical space
and the formation of the arena scene has been indicated, for example in Max
Reinhardt’s practice, Walter Gropius and Farkas Molnar’s projects in the Bauhaus and in the theatre designed for Meyerhold’s Vsevolod. The circus composition
is also seen in the Bauhaus productions, especially in Laszlo Moholy
Nagy’s or Futurists’ projects and Erwin Piscator’s revues. On the other hand,
the reference to the circus performing techniques can be found in the Bauhaus
‒ especially in Oskar Schlemmer’s production, as well as in Meyerhold’s
biomechanics or the reserved acting in the performances by Bertolt Brecht. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | awangarda teatralna | pl_PL |
| dc.subject | teatr a cyrk | pl_PL |
| dc.subject | architektura teatralna a cyrk | pl_PL |
| dc.subject | theatre vs. circus | pl_PL |
| dc.subject | theatre architecture vs. circus | pl_PL |
| dc.subject | circus techniques | pl_PL |
| dc.title | Dwudziestowieczna awangarda teatralna a cyrk | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 113-123 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatru | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-228-4 | |
| dc.references | Bablet Denis, 1980, Rewolucje sceniczne XX wieku, przeł. Zenobiusz Strzelecki, Krystyna Mazur, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Braun Kazimierz, 1984, Wielka Reforma Teatru w Europie. Ludzie – idee – zdarzenia, Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
| dc.references | Brecht Bertolt, 2005, Efekty osobliwości w chińskiej sztuce aktorskiej, [w:] Mei Lanfang. Mistrz opery pekińskiej, red. Ewa Guderian-Czaplińska, Grzegorz Ziółkowski, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław. | pl_PL |
| dc.references | Die Bühne im Bauhaus, Schlemmer/Moholy-Nagy/Molnar, 2003, Hrsg. Hans Maria Wingler, Neue Bauhausbücher, Gebr. Mann Verlag, Berlin. | pl_PL |
| dc.references | Kireńczuk Tomasz, 2008, Od sztuki w działaniu do działania w sztuce, Księgarnia Akademicka, Kraków. | pl_PL |
| dc.references | Leyko Małgorzata, 2002, Reżyser masowej wyobraźni. Max Reinhardt i jego „teatr dla pięciu tysięcy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
| dc.references | Meyerhold Wsiewołod, 1988, Przed rewolucją (1905–1917), wstęp i wybór Jerzy Koenig, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Mickiewicz Adam, 1997, Wykład XVI, [w:] idem, Prelekcje paryskie. Wybór, t. 2, przekł. i komentarz Leon Płoszewski, Kraków. | pl_PL |
| dc.references | Salten Felix, 1911, „Die Zeit”, Wien, 6.05. | pl_PL |
| dc.references | http://www.teatralia.com.pl/istny-cyrk [dostęp: 20.10.2016]. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8142-227-7.07 | |