Show simple item record

dc.contributor.authorLeyko, Małgorzata
dc.contributor.editorLeyko, Małgorzata
dc.contributor.editorSnelewska-Stempień, Zofia
dc.date.accessioned2023-06-22T09:38:11Z
dc.date.available2023-06-22T09:38:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationLeyko M., Dwudziestowieczna awangarda teatralna a cyrk, [w:] Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, M. Leyko, Z. Snelewska-Stempień (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-227-7.07pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-227-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47308
dc.description.abstractInicjując na początku XX w. proces odnowy teatru, reformatorzy sztuki scenicznej sięgali do wielu źródeł – obok sztuk plastycznych, filmu, awangardowej literatury, przywracali także związek teatru z innymi formami widowisk, w tym z cyrkiem. Twórcy teatralni wykorzystywali pewne elementy pokazu cyrkowego do nowego zdefiniowania przestrzeni teatralnej, kompozycji przedstawienia, techniki aktorskiej oraz relacji widz–wykonawca. W artykule dokonano przeglądu awangardowych praktyk teatralnych, nawiązujących do cyrku. Wskazano na wpływ cyrku na układ przestrzeni teatralnej i wykształcenie się sceny arenowej, np. w praktyce Maxa Reinhardta czy projektach Waltera Gropiusa i Farkasa Molnara w Bauhausie oraz w teatrze zaprojektowanym dla Wsiewołoda Meyerholda. Kompozycja programów cyrkowych widoczna jest też w przedstawieniach Bauhausu, zwłaszcza u Laszlo Moholy Nagy’a, u futurystów i w rewiach Erwina Piscatora. Z kolei nawiązanie do technik wykonawczych artystów cyrku odnaleźć można w Bauhausie – zwłaszcza u Oskara Schlemmera, a także w biomechanice Meyerholda czy w zdystansowanej grze aktorów Bertolta Brechta.pl_PL
dc.description.abstractInitiating the process of theatre revival at the beginning of the 20th century, the reformers of the theatre art drew from many sources. Along with the visual arts, film, avant-garde literature, they also restored the relationship of the theatre with other forms of spectacles, including the circus. Theatre makers used some elements of the circus show to define the theatrical space, composition of the performance, acting techniques and the spectator-viewer relationship anew. The article is a review of the avant-garde theatre practices that refer to the circus. The impact of the circus on the arrangement of theatrical space and the formation of the arena scene has been indicated, for example in Max Reinhardt’s practice, Walter Gropius and Farkas Molnar’s projects in the Bauhaus and in the theatre designed for Meyerhold’s Vsevolod. The circus composition is also seen in the Bauhaus productions, especially in Laszlo Moholy Nagy’s or Futurists’ projects and Erwin Piscator’s revues. On the other hand, the reference to the circus performing techniques can be found in the Bauhaus ‒ especially in Oskar Schlemmer’s production, as well as in Meyerhold’s biomechanics or the reserved acting in the performances by Bertolt Brecht.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectawangarda teatralnapl_PL
dc.subjectteatr a cyrkpl_PL
dc.subjectarchitektura teatralna a cyrkpl_PL
dc.subjecttheatre vs. circuspl_PL
dc.subjecttheatre architecture vs. circuspl_PL
dc.subjectcircus techniquespl_PL
dc.titleDwudziestowieczna awangarda teatralna a cyrkpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number113-123pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Dramatu i Teatrupl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-228-4
dc.referencesBablet Denis, 1980, Rewolucje sceniczne XX wieku, przeł. Zenobiusz Strzelecki, Krystyna Mazur, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBraun Kazimierz, 1984, Wielka Reforma Teatru w Europie. Ludzie – idee – zdarzenia, Ossolineum, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBrecht Bertolt, 2005, Efekty osobliwości w chińskiej sztuce aktorskiej, [w:] Mei Lanfang. Mistrz opery pekińskiej, red. Ewa Guderian-Czaplińska, Grzegorz Ziółkowski, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław.pl_PL
dc.referencesDie Bühne im Bauhaus, Schlemmer/Moholy-Nagy/Molnar, 2003, Hrsg. Hans Maria Wingler, Neue Bauhausbücher, Gebr. Mann Verlag, Berlin.pl_PL
dc.referencesKireńczuk Tomasz, 2008, Od sztuki w działaniu do działania w sztuce, Księgarnia Akademicka, Kraków.pl_PL
dc.referencesLeyko Małgorzata, 2002, Reżyser masowej wyobraźni. Max Reinhardt i jego „teatr dla pięciu tysięcy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesMeyerhold Wsiewołod, 1988, Przed rewolucją (1905–1917), wstęp i wybór Jerzy Koenig, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMickiewicz Adam, 1997, Wykład XVI, [w:] idem, Prelekcje paryskie. Wybór, t. 2, przekł. i komentarz Leon Płoszewski, Kraków.pl_PL
dc.referencesSalten Felix, 1911, „Die Zeit”, Wien, 6.05.pl_PL
dc.referenceshttp://www.teatralia.com.pl/istny-cyrk [dostęp: 20.10.2016].pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-227-7.07


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe