| dc.contributor.author | Wąsik, Monika | |
| dc.contributor.editor | Leyko, Małgorzata | |
| dc.contributor.editor | Snelewska-Stempień, Zofia | |
| dc.date.accessioned | 2023-06-22T09:37:07Z | |
| dc.date.available | 2023-06-22T09:37:07Z | |
| dc.date.issued | 2019 | |
| dc.identifier.citation | Wąsik M., Żywa natura z postronkiem. Szkic o małpach w wiedeńskich cyrkach w XIX wieku, [w:] Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, M. Leyko, Z. Snelewska-Stempień (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-227-7.06 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8142-227-7 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47307 | |
| dc.description.abstract | W artykule zostaje przedstawiona historia występów tresowanych małp w cyrkach
i teatrach wiedeńskich w XIX w. Już od lat 30. XIX w. pokazy małp stanowiły
bowiem jedną z największych atrakcji cyrkowych Wiednia, która cieszyła
się uznaniem nie tylko publiczności spragnionej lekkiej rozrywki, lecz nawet
teatralnych recenzentów. Popisy małp – zwłaszcza jeśli występowały w kostiumach
i udawały ludzkie zachowania – budziły nie mniejsze zainteresowanie niż tresura zwierząt drapieżnych. O popularności tej rozrywki w Wiedniu
może świadczyć fakt, że na Praterze powstawały teatry specjalizujące się tylko
w tresurze tych zwierząt. Tresowana małpa została nawet bohaterką jednej ze
sztuk Johanna Nestroya i w roku 1836 wystąpiła na scenie słynnego Theater
an der Wien. | pl_PL |
| dc.description.abstract | This article presents the history of performances of trained monkeys in circuses
and theaters of Vienna in the nineteenth century. In the 30s in the
nineteenth century the monkey shows were in fact one of the greatest attractions
of the Vienna circus, which amused not only the audience eager for
simple entertainment, but also theater reviewers. Monkeys’ performances
– especially when they appeared in costumes and imitated human behavior
– aroused no less interest than shows with animals of prey. The popularity
of this pastime in Vienna may be proved by the fact that the Prater formed
only theaters that specialized in taming these animals. A trained monkey was
once even a heroine of one of the plays by Johann Nestroy and in 1836 it appeared
on stage in the famous Theater an der Wien. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | teatr małp | pl_PL |
| dc.subject | Prater | pl_PL |
| dc.subject | cyrk | pl_PL |
| dc.subject | tresura zwierząt | pl_PL |
| dc.subject | Johann Nestroy | pl_PL |
| dc.subject | monkeys theatre | pl_PL |
| dc.subject | animal training | pl_PL |
| dc.subject | circus | pl_PL |
| dc.title | Żywa natura z postronkiem. Szkic o małpach w wiedeńskich cyrkach w XIX wieku | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 97-112 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-228-4 | |
| dc.references | Hagenbeck Carl, 1967, Von Tieren und Menschen, Paul List, Leipzig. | pl_PL |
| dc.references | Hode-Arora Hilke, 1996, „Charakteristische Gestalten des Volkslebens”. Die Hagenbeckschen Südasien-, Orient- und Afrika-Völkerschauen, [w:] Fremde Erfahrung: Asiaten und Afrikaner in Deutschland, Österreich und in der Schweiz bis 1945, Hg. Gerhard Höpp, Verlag Das arabische Buch, Berlin. | pl_PL |
| dc.references | Leutemann Heinrich, 1871, Aus der gebildeten Affenwelt, „Die Gartenlaube”, Heft 45. | pl_PL |
| dc.references | Ratajczakowa Dobrochna, 2008, Kariera i upadek teatralnej małpy, [w:] Awangardowa encyklopedia, czyli słownik rozumowany nauk, sztuk i rzemiosł różnych. Prace ofiarowane Profesorowi Grzegorzowi Gaździe, red. Irena Hübner, Agnieszka Izdebska, Jarosław Płuciennik, Danuta Szajnert, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
| dc.references | Slapansky Wolfgang, 1998, „Bier – Spektakel – Sensationen…” Einblicke in die Volksbelustigungen im Wiener Vormärz, [w:] Volkskultur im Wiener Vormärz: das andere Wien zur Biedermeierzeit, Hg. Wolfgang Greif, Peter Lang, Frankfurt am Main. | pl_PL |
| dc.references | Schwarz Werner Michael, 2001, Anthropologische Spektakel. Zur Schaustellung „exotischer” Menschen. Wien 1870–1910, Turia+Kant, Wien. | pl_PL |
| dc.references | Richter Joseph, 1808, Eipeldauer-Briefe, Nr. 8, Wien. | pl_PL |
| dc.references | Riedl Gottfried, 2006, Johann Nestroy. Bilder aus einem Theaterleben, Verlag Johann Lehner, Wien. | pl_PL |
| dc.references | „Charivari: bayerische Zeitschrift für Kunst, Kultur und Lebensart”, 1847, Jg. 6, Nr. 242 (21.05). | pl_PL |
| dc.references | Ein Affentheater, 1872, „Illustriertes Wiener Extrablatt”, Nr. 145. | pl_PL |
| dc.references | „Allgemeine Theaterzeitung und Unterhaltungsblatt für Freunde der Kunst, Literatur und des geselligen Lebens”, 1823, Jg. 16, Nr. 58, s. 232 (15.05.1823); Jg. 22, Nr. 95, s. 390 (8.08.1829). | pl_PL |
| dc.references | „Die Gegenwart. Politisch-literarisches Tagesblatt”, 1847, Jg. 3 (3.05), Wien. | pl_PL |
| dc.references | Handbuch für Hetzliebhaber zur Beförderung ihres Vergnügens und zur Aufnahme, 1794, Schönfeldfchen Verlage, Wien und Prag. | pl_PL |
| dc.references | Afisz „Ein noch nie gesehener Thierkampf” z Hetzamphitheater, 4.10.1792. | pl_PL |
| dc.references | „Leipziger Tageblatt”, 29.09.1858. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8142-227-7.06 | |