| dc.contributor.author | Snelewska-Stempień, Zofia | |
| dc.contributor.editor | Leyko, Małgorzata | |
| dc.contributor.editor | Snelewska-Stempień, Zofia | |
| dc.date.accessioned | 2023-06-22T08:08:58Z | |
| dc.date.available | 2023-06-22T08:08:58Z | |
| dc.date.issued | 2019 | |
| dc.identifier.citation | Snelewska-Stempień Z., Wstęp, [w:] Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, M. Leyko, Z. Snelewska-Stempień (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-227-7.01 | pl_PL |
| dc.identifier.isbn | 978-83-8142-227-7 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/47302 | |
| dc.description.abstract | Książka, którą oddajemy w ręce czytelników, prezentuje wyniki badań kulturoznawców i socjologów. Nie ogranicza się bynajmniej do opisania historii sztuk cyrkowych, ale umiejscawia je w szerokim kontekście społecznym, antropologicznym i kulturowym. [...] Okazuje się, że cyrk – ta poślednia rozrywka dla dzieci i „pospólstwa” – jest głęboko zakorzeniony w naszej historii i kulturze. Do dziś fascynuje i stanowi inspirację. Sam podlega przeobrażeniom – jego najbardziej współczesne formy w niczym nie przypominają już jarmarcznej budy. Oczywiście, przedstawiony zbiór tekstów nie jest w żadnym stopniu wyczerpujący ani kompletny w zakresie poruszanej tematyki. Wydaje się jednak, że w kontekście ubogiej literatury polskojęzycznej poświęconej sztukom cyrkowym może stać się zarzewiem dyskusji na ten temat, a także będzie pierwszym krokiem do uznania sztuki cyrkowej za wartą uwagi badaczy sztuk performatywnych. | pl_PL |
| dc.language.iso | pl | pl_PL |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
| dc.relation.ispartof | Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej; | |
| dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
| dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
| dc.subject | cyrk | pl_PL |
| dc.subject | sztuka cyrkowa | pl_PL |
| dc.subject | awangarda teatralna | pl_PL |
| dc.title | Wstęp | pl_PL |
| dc.type | Book chapter | pl_PL |
| dc.page.number | 7-17 | pl_PL |
| dc.contributor.authorAffiliation | Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi | pl_PL |
| dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-228-4 | |
| dc.references | Croft-Cooke Rupert, Cotes Peter, 1986, Świat cyrku, tłum. Zygmunt Dzięciołowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Danowicz Bogdan, 1984, Był cyrk olimpijski, Wydawnictwo Iskry, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | Goffman Erving, 1981, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. Hanna Datner-Śpiewak i Paweł Śpiewak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
| dc.references | [OET] The Oxford Encyclopedia of Theatre & Performance, 2003, red. Dennis Kennedy, Oxford University Press, Oxford. | pl_PL |
| dc.references | Polskie piśmiennictwo teatralne XIX wieku, t. 1: W stronę praktyki – podręczniki sztuki aktorskiej, 2007, opr. Dariusz Kosiński, Agnieszka Marszałek, Agnieszka Wanicka, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego „Societas Vistulana”, Kraków. | pl_PL |
| dc.references | Schechner Richard, 2006, Performatyka. Wstęp, przeł. Tomasz Kubikowski, Ośrodek im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław. | pl_PL |
| dc.references | Serena Alessandro, 2008, Storia del circo, Bruno Mondadori, Mediolan. | pl_PL |
| dc.identifier.doi | 10.18778/8142-227-7.01 | |