Show simple item record

dc.contributor.authorSnelewska-Stempień, Zofia
dc.contributor.editorLeyko, Małgorzata
dc.contributor.editorSnelewska-Stempień, Zofia
dc.date.accessioned2023-06-22T08:08:58Z
dc.date.available2023-06-22T08:08:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationSnelewska-Stempień Z., Wstęp, [w:] Nie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej, M. Leyko, Z. Snelewska-Stempień (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-227-7.01pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-227-7
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47302
dc.description.abstractKsiążka, którą oddajemy w ręce czytelników, prezentuje wyniki badań kulturoznawców i socjologów. Nie ogranicza się bynajmniej do opisania historii sztuk cyrkowych, ale umiejscawia je w szerokim kontekście społecznym, antropologicznym i kulturowym. [...] Okazuje się, że cyrk – ta poślednia rozrywka dla dzieci i „pospólstwa” – jest głęboko zakorzeniony w naszej historii i kulturze. Do dziś fascynuje i stanowi inspirację. Sam podlega przeobrażeniom – jego najbardziej współczesne formy w niczym nie przypominają już jarmarcznej budy. Oczywiście, przedstawiony zbiór tekstów nie jest w żadnym stopniu wyczerpujący ani kompletny w zakresie poruszanej tematyki. Wydaje się jednak, że w kontekście ubogiej literatury polskojęzycznej poświęconej sztukom cyrkowym może stać się zarzewiem dyskusji na ten temat, a także będzie pierwszym krokiem do uznania sztuki cyrkowej za wartą uwagi badaczy sztuk performatywnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofNie tylko klaun i tygrys. Szkice o sztuce cyrkowej;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectcyrkpl_PL
dc.subjectsztuka cyrkowapl_PL
dc.subjectawangarda teatralnapl_PL
dc.titleWstęppl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number7-17pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationCentralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-228-4
dc.referencesCroft-Cooke Rupert, Cotes Peter, 1986, Świat cyrku, tłum. Zygmunt Dzięciołowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDanowicz Bogdan, 1984, Był cyrk olimpijski, Wydawnictwo Iskry, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoffman Erving, 1981, Człowiek w teatrze życia codziennego, przeł. Hanna Datner-Śpiewak i Paweł Śpiewak, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.references[OET] The Oxford Encyclopedia of Theatre & Performance, 2003, red. Dennis Kennedy, Oxford University Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesPolskie piśmiennictwo teatralne XIX wieku, t. 1: W stronę praktyki – podręczniki sztuki aktorskiej, 2007, opr. Dariusz Kosiński, Agnieszka Marszałek, Agnieszka Wanicka, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego „Societas Vistulana”, Kraków.pl_PL
dc.referencesSchechner Richard, 2006, Performatyka. Wstęp, przeł. Tomasz Kubikowski, Ośrodek im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSerena Alessandro, 2008, Storia del circo, Bruno Mondadori, Mediolan.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-227-7.01


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe