Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzapińska-Bambara, Marta
dc.date.accessioned2023-06-12T16:28:16Z
dc.date.available2023-06-12T16:28:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0035-7707
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47255
dc.description.abstractPrzedstawioną w Eneidzie podziemną krainę zwaną Orcus porastają dwa wielkie drzewostany: las mirtowy i gaj wawrzynów. Celem artykułu jest ustalenie, jakie ukryte znaczenia można dostrzec pod postacią owych drzew i jakie treści przekazuje za ich pośrednictwem Wergiliusz. Badanie symboliki mirtu wskazuje na powiązanie go z boginią Venus Genetrix, którą poeci przedstawiali jako „matkę Eneadów” i z którą pokrewieństwo przypisywał sobie Juliusz Cezar. Analiza znaczenia wawrzynu odsyła natomiast do Apollina, a w konsekwencji do Oktawiana, który popularyzował nadzwyczajną przychylność owego boga dla swojej osoby. Wergiliusz, dzięki wykorzystaniu owych czytelnych w świadomości społecznej symboli, stworzył z nich spójny obraz w VI księdze opowieści o powstawaniu państwa rzymskiego. Umieszczając bowiem w krainie Orku dwa wielkie gaje: mirtu, rosnącego na Polach Żalu, czyli na początku drogi wiodącej przez Podziemie, i lauru na jej etapie końcowym w Elizjum, nakreślił obraz drogi, jaką rozpoczęło państwo rzymskie wraz z rządami Juliusza Cezara i której uwieńczeniem stał się okres panowania Augusta. Dzięki temu, że oba lasy umiejscowił w krainie, gdzie przebywają Sny, Wergiliusz w poetycki sposób nadał owej scenie także charakter proroczej wizji, która ma się spełnić.pl_PL
dc.description.abstractThe underground land called Orcus presented in the Aeneid is covered by two great woodlands: a myrtle forest and a laurel grove. The aim of this article is to establish what hidden meanings these types of trees can have and what Virgil communicated through them. A study of the symbolism of the myrtle shows its links with the goddess Venus Genetrix, whom poets presented as “the mother of the Aeneads” and with whom Julius Caesar credited his kinship. An analysis of the meaning of the laurel points to Apollo, and consequently to Octavian, who popularized the idea of this god’s particular endorsement of his person. The use of these symbols recognized in the social consciousness helped Virgil create their coherent image in Book VI of the story about the formation of the Roman State. By placing the two great groves in the land of Orcus, first the myrtle growing in the Fields of Sorrow, i.e. at the beginning of the road which crossed the Underground, and then the laurel at its final stage in Elisium, he portrayed the path which the Roman State went through, starting with the regime of Julius Caesar and culminating with the reign of Augustus. In view of the fact that Virgil placed both forests in the land of Dreams, in a poetic way he gave this scene the character of a prophetic vision which is about to be realized.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherTowarzystwo Naukowe KUL & Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II – Wydział Nauk Humanistycznychpl_PL
dc.relation.ispartofseriesRoczniki Humanistyczne;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectVirgilpl_PL
dc.subjectAeneidpl_PL
dc.subjectOrcuspl_PL
dc.subjectmyrtlepl_PL
dc.subjectJulius Caesarpl_PL
dc.subjectlaurelpl_PL
dc.subjectOctavian Augustuspl_PL
dc.titleZnaczenie gajów Orku w Eneidzie Wergiliuszapl_PL
dc.title.alternativeThe Meaning of the Orcus Groves in Virgil’s Aeneidpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number43-57pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Filologii Klasycznejpl_PL
dc.identifier.eissn2544-5200
dc.referencesBernstein, Alan. Jak powstało piekło. Śmierć i zadośćuczynienie w świecie starożytnym oraz początkach chrześcijaństwa. Tłum. Agnieszka Piskozub-Piwosz. Libron, 2006.pl_PL
dc.referencesFisher, Jay. The Annals of Quintus Ennius and the Italic Tradition. Johns Hopkins University Press, 2014.pl_PL
dc.referencesGiesecke, Annette. The Mythology of Plants. Botanical Lore from Ancient Greece and Rome. J. Paul Getty Museum, 2014.pl_PL
dc.referencesGreen, William. „Julius Caesar in the Augustan Poets”. The Classical Journal, vol. 27, nr 6, 1932, ss. 405-411.pl_PL
dc.referencesHekster, Olivier, i John Rich. „Octavian and the Thunderbolt: The Temple of Apollo Palatinus and Roman Traditions of Temple Building”. The Classical Quarterly New Series vol. 56, nr 1, 2006, ss. 149-168.pl_PL
dc.referencesHowgego, Christopher. Ancient History from Coins. Routledge, 2001.pl_PL
dc.referencesKaczor, Idaliana, Deus, Ritus, Cultus. Studium na temat charakteru religii starożytnych Rzymian. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012.pl_PL
dc.referencesKaczor, Idaliana. „Kult drzew w tradycji mitologicznej i religijnej starożytnych Greków i Rzymian”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, nr 3, 2001, ss. 3-146.pl_PL
dc.referencesKilpatrick, Ross Stuart. „The Stuff of Doors and Dreams (Vergil, Aeneid 6.893-98).” Vergilius, vol. 41, 1995, ss. 63-70.pl_PL
dc.referencesKobielus, Stanisław. Florarium Christianum. Symbolika roślin – chrześcijańska starożytność i średniowiecze. TYNIEC Wydawnictwo Benedyktynów, 2014.pl_PL
dc.referencesLurker, Manfred. Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach. Tłum. Ryszard Wojnakowski. Wydawnictwo Aletheia, 2011.pl_PL
dc.referencesMilewska, Monika. „Wokół mitu astralnego Juliusza Cezara”. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, nr 15/4, 2014, ss. 118-135.pl_PL
dc.referencesOgle, Marbury Bladen, “Laurel in Ancient Religion and Folk-Lore”. The American Journal of Philology, vol. 31, nr 3, 1910, ss. 287-311.pl_PL
dc.referencesPollini, John. From Republic to Empire: Rhetoric, Religion, and Power in the Visual Culture of Ancient Rome. University of Oklahoma Press, 2012.pl_PL
dc.referencesRives, James. „Venus Genetrix outside Rome”. Phoenix, vol. 48, nr 4, 1994, ss. 294-306.pl_PL
dc.referencesSchilling, Robert. «Les origines de la Vénus romaine.» Latomus, vol. 17, 1957, ss. 3-26.pl_PL
dc.referencesTurner, Alice. Historia Piekła. Tłum. Jerzy Jarniewicz, Wydawnictwo Marabut, 1996.pl_PL
dc.referencesWeinstock, Stefan. Divus Iulius. Oxford University. Press, 1972.pl_PL
dc.referencesZalewska-Jura, Hanna. „Epigramatyczny charakter Apollina i Artemidy”. Collectanea Philologica, nr 4, 2002, ss. 99-116.pl_PL
dc.identifier.doi10.18290/rh23713.3
dc.relation.volume71pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe