Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWoźniak, Maria Judyta
dc.date.accessioned2023-06-03T07:27:06Z
dc.date.available2023-06-03T07:27:06Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationWoźniak M. J., W poszukiwaniu harmonii istnienia. Studium porównawcze poezji Antonia Colinasa i Zbigniewa Herberta, WUŁ, Łódź 2020, https://doi.org/10.18778/8142-682-4pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-682-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47182
dc.description.abstractWspólną cechą Antonia Colinasa i Zbigniewa Herberta, wyróżniającą ich spośród wielu poetów współczesnych, jest nadzieja na ukrytą obecność harmonii istnienia – stale i wyraziście obecna w ich poetyckim świecie, nawet jeśli nie zawsze wprost wyartykułowana. Istotą poszukiwań obu twórców jest konfrontacja świadomości współczesnego człowieka, nękanego poczuciem braku sensu i doświadczeniem fragmentaryczności świata, z utrwaloną w tradycji wiarą w możliwość odzyskania utraconych wartości. Rodzaj mitycznego myślenia nieustannie towarzyszy poetom, kiedy próbują zrozumieć różne wymiary rzeczywistości: naturę, kosmos, muzykę i nade wszystko poezję. Podobieństwa łączące Colinasa i Herberta są wyraźne i nie zacierają ich nawet różnice w ekspresji: porównawcza lektura ich poezji pozwala stworzyć interesujący dialog, w którym utwory liryczne niespodziewanie się uzupełniają lub ujawniają swą polemiczność. Podobnie jak fragmentarycznie odczytywana tradycja, tak i harmonia objawia się w poezji Antonia Colinasa i Zbigniewa Herberta jedynie momentalnie, nigdy pewnie i trwale. Hermeneutyczne czytanie nie narzuca wszakże jednoznaczności, nie wymaga prostowania pokrętnych dróg. Uświadamia natomiast jedność kultury, trwałość wątków myślowych oraz wspólnotę poszukiwań estetycznych, a nade wszystko – egzystencjalnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesManufactura Hispánica Lodziense;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAntonio Colinaspl_PL
dc.subjectZbigniew Herbertpl_PL
dc.subjectharmonia istnieniapl_PL
dc.subjectharmonia naturypl_PL
dc.titleW poszukiwaniu harmonii istnienia. Studium porównawcze poezji Antonia Colinasa i Zbigniewa Herbertapl_PL
dc.typeBookpl_PL
dc.page.number218pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Filologii Hiszpańskiejpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-683-1
dc.referencesObra poética completa, Madrid 2011.pl_PL
dc.referencesCanciones para una música silente, Madrid 2014.pl_PL
dc.referenceswww.antoniocolinas.com (dostęp: 23.02.2018).pl_PL
dc.referencesAl lector, [w:] tegoż, Nuestra poesía en el tiempo, Madrid 2009.pl_PL
dc.referencesAntonio Colinas: No podemos levantar muros entre poesía y vida, „El Ciervo”, „Pliego de Poesía 118” 1997, nr 40.pl_PL
dc.referencesAntonio Colinas: „Un poema mueve las conciencias”, [w:] J. M. Gónzalez, Signos sobre la ceniza. Autores y libros en el comienzo del siglo, Alicante 2002.pl_PL
dc.referencesColinas A. et alii, El viaje hacia el centro, Madrid 1997.pl_PL
dc.referencesColinas A., Lledó J., Presencia y esencia de los mitos clásicos, [w:] tychże, Mitología clásica, Madrid 1994.pl_PL
dc.referencesDel pensamiento inspirado, t. I i II, León 2001.pl_PL
dc.referencesEl arte de escribir: mi experiencia personal (Autopercepción intelectual de un proceso histórico), „Anthropos” 1990, nr 105.pl_PL
dc.referencesActualidad y esencia de lo griego, [w:] tegoż, El sentido primero de la palabra poética, Madrid 1989.pl_PL
dc.referencesEl primer Aleixandre, „ĺnsula” 1973, nr 316.pl_PL
dc.referencesEl sentido primero de la palabra poética, Madrid 1989.pl_PL
dc.referencesEl valor de lo auténtico. Entrevista con Antonio Colinas, „El País”, 26 czerwca 1986.pl_PL
dc.referencesEl viaje hacia dentro, „El País”, 26 czerwca 1984.pl_PL
dc.references„Espéculo” nr 20, wywiad z Antoniem Colinasem https://webs.ucm.es/info/especulo/numero20/colinas.html (dostęp: 15.03.2019).pl_PL
dc.referencesEspíritu mediterráneo y creación literaria, [w:] Del pensamiento inspirado I, León 2001.pl_PL
dc.referencesHerbert. Poesía completa, „El Cultural”, 25 stycznia 2013.pl_PL
dc.references„La gran misión de un poeta es alimentar la llama de la armonía”, „ABC”, 13 czerwca 1991.pl_PL
dc.referencesPaisaje mediterráneo y teoría lírica, „ĺnsula” 1983, nr 444–445.pl_PL
dc.referencesPresencia y esencia de los mitos, [w:] tegoż, Del pensamiento inspirado I, León 2001.pl_PL
dc.referencesRazones para una poética de nuestro tiempo, [w:] S. F. Cava, Antonio Colinas, „Cuervo” 1981b, monografia nr 2.pl_PL
dc.referencesTres tratados de armonía, Barcelona 2010.pl_PL
dc.referencesUn círculo que se cierra, un círculo que se abre, [w:] A. Colinas, Obra poética completa, Madrid 2011.pl_PL
dc.referencesUna lección continua y turbadora, „El Ciervo” 1977, nr 306–307.pl_PL
dc.referencesUna visión totalizadora de Antonio Machado, „El País”, 27 stycznia 1985.pl_PL
dc.referencesWiersze zebrane, oprac. edytorskie R. Krynicki, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesUtwory rozproszone (Rekonesans), wybór i opracowanie edytorskie R. Krynicki, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesUtwory rozproszone (Rekonesans 2), wybrał, w dużej części odczytał z autografów i opracował edytorsko R. Krynicki, Kraków 2017.pl_PL
dc.referencesBarbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesCzym byłby świat… Rozmawia Halina Murza-Stankiewicz, [w:] Herbert nieznany. Rozmowy, zebrał i opracował do druku H. Citko, red. D. J. Ćirlić, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesDlaczego klasycy?, [w:] „Mistrz z Delft” i inne utwory odnalezione, red. B. Toruńczyk, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesHerbert Z., Miłosz Cz., Korespondencja, red. B. Toruńczyk, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesHerbert nieznany. Rozmowy, zebrał i opracował do druku H. Citko, red. D. J. Ćirlić, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesHerbert Z., Zawieyski J., Korespondencja 1949–1967, oprac. P. Kądziela, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesJeśli masz dwie drogi… Rozmawia K. Nastulanka, [w:] Herbert nieznany. Rozmowy, zebrał i opracował do druku H. Citko, red. D. J. Ćirlić, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesLabirynt nad morzem, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesMartwa natura z wędzidłem, Wrocław 1993.pl_PL
dc.referencesRozmowa o pisaniu wierszy, [w:] Herbert nieznany. Rozmowy, zebrał i opracował do druku H. Citko, red. D. J. Ćirlić, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesŚwiatło na murze. Rozmawia Marek Sołtysik, [w:] Herbert nieznany. Rozmowy, zebrał i opracował do druku H. Citko, red. D. J. Ćirlić, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesWęzeł gordyjski oraz inne pisma rozproszone 1948–1998, oprac. P. Kądziela, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesZa nami przepaść historii. Rozmawia Zbigniew Taranienko, [w:] Herbert nieznany. Rozmowy, zebrał i opracował do druku H. Citko, red. D. J. Ćirlić, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesAgustín Fernández S., Entre la luz y el silencio, [w:] tejże, Inventario de Antonio Colinas, Burgos 2007.pl_PL
dc.referencesAgustín Fernández S., Inventario de Antonio Colinas, Burgos 2007.pl_PL
dc.referencesAgustín Fernández S., Poesía y pensamiento en Antonio Colinas (1967–1988), Madrid 2004.pl_PL
dc.referencesAlonso Gutiérrez L. M., Antonio Colinas, un clásico del siglo XXI, León 2000.pl_PL
dc.referencesAlonso Gutiérrez L. M., El corazón desmemoriado. Claves poéticas de Antonio Colinas, León 1990.pl_PL
dc.referencesAlonso Gutiérrez L. M., Originalidad creadora de Antonio Colinas, [w:] A. Colinas et alii, El viaje hacia el centro, Madrid 1997.pl_PL
dc.referencesAntonio Colinas. Armonía órfica, una poética de la fusión, „Anthropos” 1990, nr 105.pl_PL
dc.referencesBlanco de la Lama, A., Un solo espacio: la luz en la poética de Antonio Colinas, „ĺnsula” 2008, nr 737.pl_PL
dc.referencesCano J. L., Antonio Colinas, del lirismo a la meditación, „El País”, 11 lipca 1982.pl_PL
dc.referencesCava S. F., Antonio Colinas, „Cuervo” 1981, monografia nr 2.pl_PL
dc.referencesCava S. F., Encuentro con Antonio Colinas, [w:] tegoż, Antonio Colinas, „Cuervo” 1981a, monografia nr 2.pl_PL
dc.referencesDelgado F. G., Antonio Colinas: la poesía como revelación, „ĺnsula” 1976, nr 356–357.pl_PL
dc.referencesDoncel D., Sobre „Tratado de armonía”, [w:] A. Colinas et alii, El viaje hacia el centro, Madrid 1997.pl_PL
dc.referencesEstévez F., La palabra nueva, [w:] S. Agustín Fernández, Inventario de Antonio Colinas, Burgos 2007.pl_PL
dc.referencesGarcía Gual C., Paisajes clásicos y presencias helénicas en „Noche más allá de la noche”, [w:] A. Colinas et alii, El viaje hacia el centro, Madrid 1997.pl_PL
dc.referencesGarcía Martín J. L., Herencia y música de Orfeo, „Cuadernos del Sur”, 23 czerwca 1988.pl_PL
dc.referencesGómez Blesa M., Zambrano-Colinas: Misterium Fascinans, [w:] A. Colinas et alii, El viaje hacia el centro, Madrid 1997.pl_PL
dc.referencesGónzalez J. M., Antonio Colinas, un maestro en la senda de la armonía, [w:] tegoż, Signos sobre la ceniza. Autores y libros en el comienzo del siglo, Alicante 2002.pl_PL
dc.referencesLópez Andrada A., El roce mágico de la naturaleza („Preludios a una noche total”), [w:] A. Colinas et alii, El viaje hacia el centro, Madrid 1997.pl_PL
dc.referencesLópez Castro A., El hilo del aire. Estudios sobre Antonio Colinas, León 2017.pl_PL
dc.referencesMarí A., Hacia el orden y la locura de las estrellas, „Anthropos” 1990, nr 105.pl_PL
dc.referencesMarí A., La voluntad expresiva, Barcelona 1990.pl_PL
dc.referencesMartínez Cantón C. I., Entrevista sobre métrica a Antonio Colinas 15 de octubre de 2010, [w:] tejże, Métrica y poética de Antonio Colinas, Sevilla 2011.pl_PL
dc.referencesMartínez Cantón C. I., Métrica y poética de Antonio Colinas, Sevilla 2011.pl_PL
dc.referencesMartínez Fernández J. E., Armonía y ritmo en Antonio Colinas: ajustes métricos en „Noche más allá de la noche”, „Rhythmica. Revista española de métrica comparada” 2004, nr 2.pl_PL
dc.referencesMartínez Fernández J. E., La voz del Renacimiento en la obra de Antonio Colinas: Tradición y Actualidad, [w:] A. Colinas et alii, El viaje hacia el centro, Madrid 1997.pl_PL
dc.referencesMartínez Fernández J. E., Prometeo frente a Orfeo: Poética de la renuncia frente a poética de la plenitud, „Tropelías” 1998, nr 4.pl_PL
dc.referencesMartínez García F., El intimismo neorromántico de Antonio Colinas, „Arriba”, 24 sierpnia 1969.pl_PL
dc.referencesNana Tadoun G. M., Antonio Colinas o la escritura como aventura circular: poesía y transtextualidad desde su trilogía final (1992–2002), Salamanca 2008.pl_PL
dc.referencesOlivio Jiménez J., Introducción, [w:] A. Colinas, Poesía (1967– 1981), Madrid 1984.pl_PL
dc.referencesOlivio Jiménez J., La poesía última de Antonio Colinas, „Enlace”, wrzesień 1984.pl_PL
dc.referencesPaulino Ayuso J., Antonio Colinas, „Thélème. Revista Complutense de Estudios Franceses”2002, nr 17.pl_PL
dc.referencesPereda R. M., Antonio Colinas: „La única misión del poeta es escribir buena poesía”, „El País”, 4 stycznia 1980.pl_PL
dc.referencesPuerto J. L., Antonio Colinas: la poesía como itinerario de purificación, [w:] A. Colinas et alii, El viaje hacia el centro, Madrid 1997.pl_PL
dc.referencesPuerto J. L., Conversación con Antonio Colinas, [w:] S. Agustín Fernández, Inventario de Antonio Colinas, Burgos 2007.pl_PL
dc.referencesPuerto J. L., Imágenes de Antonio Colinas, [w:] S. Agustín Fernández, Inventario de Antonio Colinas, Burgos 2007.pl_PL
dc.referencesRomero Tobar L., Antonio Colinas: „Palabras de Mozart a Salieri”, [w:] Cien años de poesía. 72 poemas españoles del siglo XX: estructuras poéticas y pautas críticas, red. P. Fröhlicher, G. Güntert, R. C. Imboden, I. López Guils, Berno 2001.pl_PL
dc.referencesRupérez A., El ser y la unión, „ĺnsula” 1988, nr 504.pl_PL
dc.referencesSánchez Rosillo E., La actitud de Antonio Colinas, „Anthropos” 1990, nr 105.pl_PL
dc.referencesSantiago Bolaños M. F., Antonio Colinas: fuego que emerge de las ruinas del templo, [w:] A. Colinas et alii, El viaje hacia el centro, Madrid 1997.pl_PL
dc.referencesSantiago Córdoba R., En busca de la armonía perdida, „Anthropos” 1990, nr 105.pl_PL
dc.referencesSepúlveda J., Notas de lectura de „Jardín de Orfeo”, [w:] A. Colinas et alii, El viaje hacia el centro, Madrid 1997.pl_PL
dc.referencesSiles J., Los novísimos: la tradición como ruptura; la ruptura como tradición, „Hispanorama” 1988, nr 48.pl_PL
dc.referencesSiles J., Ultimísima poesía española escrita en castellano: rasgos distintivos de un discurso en proceso y ensayo de una posible sistematización, [w:] Novísimos, postnovísimos, clásicos: la poesía de los 80 en España, red. B. Ciplijauskaité, Madrid 1991.pl_PL
dc.referencesTrabanco N. (red.), Coloquio con Antonio Colinas, [w:] Diálogos sobre poesía española, Frankfurt–Madrid 1994.pl_PL
dc.referencesValero V., Grecia en la poesía de Antonio Colinas, „Anthropos” 1990, nr 105.pl_PL
dc.referencesWoźniak M. J., „Exiled Arcadians” – Presence of Myth in the Poetry of Antonio Colinas and Zbigniew Herbert, [w:] Ancient Myths in the Making of Culture, ed. M. Budzowska, J. Czerwińska, Frankfurt 2014.pl_PL
dc.referencesZambrano M., La poesía en Antonio Colinas, „Anthropos” 1990, nr 105.pl_PL
dc.referencesZambrano M., Poesía y pensamiento en Antonio Colinas (1967– 1988), Madrid 2004.pl_PL
dc.referencesZaurín L. F., Antonio Colinas: „La poesía debe recuperar su intensidad”, „El Ciervo” 1998, nr 563.pl_PL
dc.referencesÁlvarez A., „Nie walczysz, to umierasz”, [w:] Poznawanie Herberta 2, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesBadyda E., Świat barw – świat znaczeń w języku poezji Zbigniewa Herberta, Gdańsk 2008.pl_PL
dc.referencesBarańczak S., Uciekinier z Utopii, Wrocław 2001.pl_PL
dc.referencesBeltrán G., Farré X., Murcia Soriano A. A., Herbert w języku hiszpańskim i katalońskim, [w:] Język dalekosiężny. Przekłady i międzynarodowa recepcja twórczości Zbigniewa Herberta, red. M. Heydel, E. Wójcik-Leese, M. Woźniak, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesBieńkowski Z., W obronie gliny ludzkiej, „Nowe Książki” 1972, nr 5.pl_PL
dc.referencesBrzozowski J., Antyk Herberta, [w:] Poznawanie Herberta 2, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesBrzozowski J., Czytanie Tucydydesa. Wokół wiersza „Dlaczego klasycy”, [w:] Wiersze i komentarze, oprac. naukowe i techniczne K. Poklewska, T. Cieślak, J. Wiśniewski, Łódź 1992.pl_PL
dc.referencesBrzozowski J., „Epilog burzy”, [w:] Twórczość Zbigniewa Herberta, red. M. Woźniak-Łabieniec, J. Wiśniewski, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesBrzozowski J., „Pan Cogito”, [w:] Dlaczego Herbert. Wiersze, komentarze, interpretacje, red. M. Woźniak-Łabieniec, J. Wiśniewski, Łódź 2004.pl_PL
dc.referencesCzapliński P., Śmierć, czyli o niedoskonałości, [w:] Poznawanie Herberta, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesDedecius K., Uprawa filozofii. Zbigniew Herbert w poszukiwaniu tożsamości, [w:] Poznawanie Herberta, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesDybciak K., W poszukiwaniu istoty i utraconych wartości, [w:] Poznawanie Herberta 2, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesFilipczuk M., „Trwać niewzruszenie nad ruchem elementów...”. Wątki presokratejskie w poezji Zbigniewa Herberta, [w:] Pojęcia kiełkujące z rzeczy. Filozoficzne inspiracje twórczości Zbigniewa Herberta, red. J. M. Ruszar, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesFiut A., Dwa spojrzenia na antyk: Kawafis i Herbert, [w:] Poznawanie Herberta 2, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesFiut A., Język wiary i niewiary, [w:] Poznawanie Herberta, red. A. Franaszek, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesFranaszek A., Ciemne źródło. Esej o cierpieniu w twórczości Zbigniewa Herberta, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesFranaszek A. (wybór i wstęp), Poznawanie Herberta, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesFranaszek A. (wybór i wstęp), Poznawanie Herberta 2, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesGarbol T., „Chrzest ziemi”. Sacrum w poezji Zbigniewa Herberta, Lublin 2006.pl_PL
dc.referencesGutowski W., [Wypowiedź w: Dyskusja], [w:] Portret z początku wieku. Twórczość Zbigniewa Herberta – kontynuacje i rewizje, red. W. Ligęza przy współudziale M. Cichej, Lublin 2005.pl_PL
dc.referencesJęzyk dalekosiężny. Przekłady i międzynarodowa recepcja twórczości Zbigniewa Herberta, red. M. Heydel, E. Wójcik-Leese, M. Woźniak, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesKaliszewski A., Gry Pana Cogito, Kraków 1982.pl_PL
dc.referencesKosturek J., „Żeby tylko nie anioł…”. Konkret i abstrakcja w poezji Zbigniewa Herberta, [w:] Pojęcia kiełkujące z rzeczy. Filozoficzne inspiracje twórczości Zbigniewa Herberta, red. J. M. Ruszar, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesKwiatkowski J., Klerk mężny, „Życie Literackie” 1957, nr 40.pl_PL
dc.referencesLegeżyńska A., Pożegnania w twórczości Zbigniewa Herberta, [w:] tejże, Gest pożegnania. Szkice o poetyckiej świadomości elegijno-ironicznej, Poznań 1999.pl_PL
dc.referencesLigęza W., Elegie Zbigniewa Herberta, [w:] Twórczość Zbigniewa Herberta, red. M. Woźniak-Łabieniec, J. Wiśniewski, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesLigęza W., Herbert a muzyka, [w:] Herbert. Poetyka, wartości i konteksty, red. E. Czaplejewicz, W. Sadowski, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesLigęza W., Historia muzyki według Pana Cogito, [w:] Portret z początku wieku. Twórczość Zbigniewa Herberta – kontynuacje i rewizje, red. W. Ligęza przy współudziale M. Cichej, Lublin 2005.pl_PL
dc.referencesLigęza W. (red. przy współudziale M. Cichej), Portret z początku wieku. Twórczość Zbigniewa Herberta – kontynuacje i rewizje, Lublin 2005.pl_PL
dc.referencesLisicki P., Puste niebo Pana Cogito, [w:] Poznawanie Herberta, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesŁukasiewicz J., Ostatnie książki Herberta, [w:] Poznawanie Herberta 2, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesMikołajczak M., Od Orfeusza do Arijona. Pieśń i muzyka w świecie poetyckim Zbigniewa Herberta, „Pamiętnik Literacki” 2002, z. 2.pl_PL
dc.referencesMikołajczak M., Pomiędzy końcem i apokalipsą. O wyobraźni poetyckiej Zbigniewa Herberta, Wrocław 2007.pl_PL
dc.referencesMikołajczak M., „W cieniu heksametru”. Interpretacje wierszy Zbigniewa Herberta, Zielona Góra 2004.pl_PL
dc.referencesMikołajczak M., Wstęp, [w:] Z. Herbert, Wybór poezji, wstęp i oprac. M. Mikołajczak, Wrocław 2018.pl_PL
dc.referencesMikołajczak M. (red.), Bór nici. Wątki klasyczne i romantyczne w poezji Zbigniewa Herberta, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesOpacka-Walasek D., O „nieprzerwanym szumie ogromnej klepsydry”. Obrazy czasu w poezji Zbigniewa Herberta, [w:] Portret z początku wieku. Twórczość Zbigniewa Herberta – kontynuacje i rewizje, red. W. Ligęza przy współudziale M. Cichej, Lublin 2005.pl_PL
dc.referencesPanas W., Tajemnica siódmego anioła, „Roczniki Humanistyczne” 1999, z. 1.pl_PL
dc.referencesPietrych K., W strefie lirycznej, [w:] Twórczość Zbigniewa Herberta, red. M. Woźniak-Łabieniec, J. Wiśniewski, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesPotkański J., Rola przerzutni w wierszach Zbigniewa Herberta, [w:] Herbert. Poetyka, wartości i konteksty, red. E. Czaplejewicz, W. Sadowski, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesPrzybylski R., Między cierpieniem a formą, [w:] Poznawanie Herberta, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesPrzybylski R., Polska poezja klasyczna po roku 1956, „Pamiętnik Literacki” 1964, z. 4.pl_PL
dc.referencesRuszar J.M., Słońce republiki. Cywilizacja rzymska w twórczości Zbigniewa Herberta, Kraków 2014.pl_PL
dc.referencesSerraller Calvo A., Metafizyka codzienności. O losach twórczości Zbigniewa Herberta w Hiszpanii, [w:] Świat piękny i bardzo różny. Szkice o wojażach Pana Cogito, J. M. Ruszar i D. Siwor (red.), Kraków 2018.pl_PL
dc.referencesSioma R., Krzesło i zmięta serweta. Szkice o twórczości Zbigniewa Herberta, Kraków 2017.pl_PL
dc.referencesSkubalanka T., Herbert. Szymborska. Różewicz. Studia stylistyczne, Lublin 2008.pl_PL
dc.referencesSobotka P., Niebieska systematyka Zbigniewa Herberta, [w:] Między nami a światłem. Bóg i świat w twórczości Zbigniewa Herberta, red. G. Halkiewicz-Sojak, J. M. Ruszar, R. Sioma, Toruń– Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesStala M., Rok 1983: głos poety, [w:] tegoż, Chwile pewności. 20 szkiców o poezji i krytyce, Kraków 1991.pl_PL
dc.referencesStala M., W cieniu dębów. Nie tylko o jednym wierszu Zbigniewa Herberta, [w:] Poznawanie Herberta 2, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesStelmaszczyk B., Epilog na odejście, [w:] Twórczość Zbigniewa Herberta, red. M. Woźniak-Łabieniec, J. Wiśniewski, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesŚliwiński P., Niepokój, „Polonistyka” 2000, nr 2.pl_PL
dc.referencesŚliwiński P., Poezja czyli bunt, [w:] Poznawanie Herberta 2, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 2000.pl_PL
dc.referencesWoźniak-Łabieniec M., Wiśniewski J. (red.), Dlaczego Herbert. Wiersze, komentarze, interpretacje, Łódź 2004.pl_PL
dc.referencesWoźniak-Łabieniec M., Wiśniewski J. (red.), Twórczość Zbigniewa Herberta, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesWójcik O., Ku wnętrzu. Rzecz o świetle z poezji Zbigniewa Herberta, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesWyka K., Składniki świetlnej struny, [w:] Poznawanie Herberta, wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 1998.pl_PL
dc.referencesZieniewicz A., Poetyka odejścia. Wobec przygodności, [w:] Herbert. Poetyka, wartości, konteksty, red. E. Czaplejewicz, W. Sadowski, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesDamrosch D., Literatura światowa w dobie postkanonicznej i hiperkanonicznej, [w:] Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki, red. T. Bilczewski, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesDelaperrière M., Komparatystyka jako odkrywanie inności (Literatura narodowa w kontekście kultur obcych), [w:] Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Radziejowice 6–8 lutego 1997 r., red. A. Nowicka-Jeżowa, Izabelin 1998.pl_PL
dc.referencesGuillén C., Entre lo uno y lo diverso. Introducción a la literatura comparada, Barcelona 1985.pl_PL
dc.referencesGłowiński M., Tradycja literacka (próba zarysowania problematyki), [w:] Problemy teorii literatury, oprac. H. Markiewicz, seria I, prace z lat 1947–1964, Wrocław 1987.pl_PL
dc.referencesJanaszek-Ivaničkowa H. (red.), Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesJost F., Komparatystyka literacka jako filozofia kultury, [w:] Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej, red. H. Janaszek-Ivaničkowa, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesKasperski E., O teorii komparatystyki, [w:] Literatura. Teoria. Metodologia, red. D. Ulicka, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesKasperski E., Pytanie o paradygmat. Cztery modele współczesnej komparatystyki, [w:] Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. E. Szczęsna, P. Kubiński, M. Leszczyński, Kraków 2017.pl_PL
dc.referencesKostkiewiczowa T., Komparatystyka literacka – zakres i treść pojęcia. Status naukowy badań porównawczych, [w:] Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Radziejowice 6–8 lutego 1997 r., red. A. Nowicka-Jeżowa, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesLam A., Komparatystyka literacka – zakres pojęcia. Wybory metodologiczne a cele badań porównawczych dawniej (w kontekście narodowym) i dziś (w perspektywie jednoczącej się Europy), [w:] Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Radziejowice 6–8 lutego 1997 r., red. A. Nowicka-Jeżowa, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesNowicka-Jeżowa A. (red.), Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Radziejowice 6–8 lutego 1997 r., Izabelin 1998.pl_PL
dc.referencesPoesía de la literatura y literatura comparada. Actualidad de la expresión literaria, „Anthropos” 2002, nr 196.pl_PL
dc.referencesSzczęsna E., Kasperski E. (red.), Komparatystyka dzisiaj, tom I: Problemy teoretyczne, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesZelenka M., Komparatystyka a badania interkulturowe, [w:] Komparatystyka dzisiaj, tom I: Problemy teoretyczne, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Kraków 2010.pl_PL
dc.referencesAbramowska J., Czy to jest klasycyzm?, [w:] tejże, Rekonstrukcje i konstrukcje. Studia literackie, Poznań 2003.pl_PL
dc.referencesAugust-Zarębska A., Poezja wobec rzeczywistości. Poetyckie epifanie Jorge Guilléna i Czesława Miłosza, Wrocław 2006.pl_PL
dc.referencesBachórz J., Jak pachnie na Litwie Mickiewicza?, [w:] Mickiewicz. W 190-lecie urodzin. Materiały z sesji naukowej, red. H. Krukowska, Białystok 1993.pl_PL
dc.referencesBarnatán M.-R., La polémica de Venecia, „ĺnsula” 1989, nr 508.pl_PL
dc.referencesBarthes R., Przyjemność tekstu, tłum. A. Lewańska, Warszawa 1997.pl_PL
dc.referencesBiała A., Literatura a muzyka, Warszawa–Bielsko-Biała 2011.pl_PL
dc.referencesBiałoszewski M., Rozkurz, Warszawa 1998.pl_PL
dc.referencesBiałoszewski M., Szumy, zlepy, ciągi, Warszawa 1976.pl_PL
dc.referencesBłoński J., Czym był, czym mógł być klasycyzm, [w:] Wszystko co literackie. Pisma wybrane, wybór i oprac. J. Jarzębski, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesCarnero G., Culturalismo y poesía „novísima”. Un poema de Pedro Gimferrer: „Cascabeles”, de „Arde el mar”, [w:] Novísimos, postnovísimos, clásicos. La poesía de los 80 en España, red. B. Ciplijauskaité, Madrid 1991.pl_PL
dc.referencesCastellet J. M., Nueve novísimos poetas españoles, Barcelona 1970.pl_PL
dc.referencesCiplijauskaité B. (red.), Novísimos, postnovísimos, clásicos. La poesía de los 80 en España, Madrid 1991.pl_PL
dc.referencesEliade M., Próba labiryntu. Rozmowy z Claude-Henri Rocquetem, przeł. K. Środa, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesEvdokimov P., Sztuka ikony. Teologia piękna, tłum. M. Żurowska, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesGarcía Berrio A., El imaginario cultural en al estética de los „novísimos”, „ĺnsula” 1989, nr 508.pl_PL
dc.referencesGingerich O., Boski wszechświat, przeł. J. Włodarczyk, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesGreinert A., Jazzowo kolorowo. A na początku było słowo. Opis pracy doktorskiej (doktorat niepublikowany), Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. L. Schillera, Łódź 2010.pl_PL
dc.referencesIwaszkiewicz J., Muzyka wieczorem, 1980.pl_PL
dc.referencesJanion M., Gorączka romantyczna, Warszawa 1975.pl_PL
dc.referencesJames J., Muzyka sfer. O muzyce, nauce i naturalnym porządku wszechświata, tłum. M. Godyń, Kraków 1996.pl_PL
dc.referencesKoehler K., Wysychające kałuże, „Nowy Nurt” 1995, nr 25.pl_PL
dc.referencesKołakowski L., Obecność mitu, Wrocław 1994.pl_PL
dc.referencesKostkiewiczowa T., Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko, Warszawa 1979.pl_PL
dc.referencesKrukowska H., „Pan Tadeusz” jako poezja czysta, [w:] Mickiewicz. W 190-lecie urodzin. Materiały z sesji naukowej, red. H. Krukowska, Białystok 1993.pl_PL
dc.referencesKuźma E., Kategoria mitu w badaniach literackich, [w:] Nowe problemy metodologiczne literaturoznawstwa, red. H. Markiewicz, J. Sławiński, Kraków 1992.pl_PL
dc.referencesLegeżyńska A., Jeśli nie klasycyzm, to co? Próba rozpoznania jednej z odmian świadomości poetyckiej po 1989 roku, [w:] Nowa poezja polska. Twórcy – tematy – motywy, red. T. Cieślak, K. Pietrych, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesLegeżyńska A., Uparty duch klasycyzmu (w młodej poezji polskiej po 1989 roku), „Polonistyka” 2000, nr 2.pl_PL
dc.referencesLegeżyńska A., Śliwiński P., Poezja polska po 1968 roku, Warszawa 2000.pl_PL
dc.referencesMaliszewski K., Nasi klasycyści, nasi barbarzyńcy. Szkice o nowej poezji, Bydgoszcz 1999.pl_PL
dc.referencesMarkiewicz H., Literatura a mity, [w:] tegoż, Literaturoznawstwo i jego sąsiedztwa, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesMickiewicz, A., Pan Tadeusz, oprac. S. Pigoń, Wrocław–Kraków 1972.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz., Spór z klasycyzmem, [w:] tegoż, Świadectwo poezji. Sześć wykładów o dotkliwościach naszego wieku, Warszawa 1987.pl_PL
dc.referencesMiłosz Cz., Wiersze wszystkie, Kraków 2011.pl_PL
dc.referencesNietzsche F., Wiedza radosna, przeł. L. Staff, Kraków 2003.pl_PL
dc.referencesNycz R., Kulturowa natura, słaby profesjonalizm. Kilka uwag o przedmiocie poznania literackiego i statusie dyskursu literaturoznawczego, [w:] Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze, red. W. Bolecki, R. Nycz, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesNycz R., Literatura jako trop rzeczywistości. Poetyka epifanii w nowoczesnej literaturze polskiej, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesOlivio Jiménez J., Variedad y riqueza de una estética brillante, „ĺnsula” 1989, nr 505.pl_PL
dc.referencesPiszczek Z. (red.), Mała encyklopedia kultury antycznej, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesPociej B., Bach – muzyka i wielkość, Kraków 1972.pl_PL
dc.referencesPodraza-Kwiatkowska M., Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Kraków 1994.pl_PL
dc.referencesPoprawa, A., Jest Rymkiewicz, ale czy jest klasycyzm, „Polonistyka” 2000, nr 2.pl_PL
dc.referencesPszczołowska L., Druga połowa XX wieku, [w:] Poetyka. Tom 1, wybór i wstęp D. Ulicka, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesPrzybylski R., Polska poezja klasyczna po roku 1956, „Pamiętnik Literacki” 1964, z. 4.pl_PL
dc.referencesPrzybylski R., To jest klasycyzm, Warszawa 1978.pl_PL
dc.referencesRicoeur P., Metafora i symbol, przeł. K. Rosner, [w:] tegoż, Język, tekst, interpretacja, Warszawa 1989.pl_PL
dc.referencesRilke R. M., Elegie Duinejskie, tłum. M. Jastrun, Kraków 1962.pl_PL
dc.referencesRodowska K., Umocz wargi w kamieniu. Przekłady z poetów latynoamerykańskich, Wrocław 2011.pl_PL
dc.referencesRóżewicz T., Niepokój. Wybór wierszy, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesRymkiewicz M., Czym jest klasycyzm. Manifesty poetyckie, Warszawa 1967.pl_PL
dc.referencesSchulz B., Proza, Kraków 1964.pl_PL
dc.referencesSiwicka D., Ton i bicz. Mickiewicz wśród towiańczyków, Wrocław 1990.pl_PL
dc.referencesSkarga B., Tercet metafizyczny, Kraków 2009.pl_PL
dc.referencesSkrendo A., Poezja modernizmu. Interpretacje, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesSzałek P., Psychoterapia analityczna. Między naturalizmem a kulturalizmem, Łódź 2006.pl_PL
dc.referencesSzymczak M. (red.), Słownik języka polskiego, Warszawa 1983.pl_PL
dc.referencesŚliwiński P., Przygody z wolnością. Uwagi o poezji współczesnej, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W., Historia estetyki. Estetyka starożytna, Warszawa 1985.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W., Historia filozofii, t. 1, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W., O znaczeniu słowa klasycyzm, [w:] Muzeum i twórca. Studia z historii sztuki i kultury ku czci prof. dr. Stanisława Lorentza, Warszawa 1969.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W., Wielkość i upadek piękna, „Studia Filozoficzne” 1970, nr 1.pl_PL
dc.referencesTatarova I., Ergo sum. Poszukiwania sensu istnienia w polskim i radzieckim filmie 1960–1990, Warszawa 2004.pl_PL
dc.referencesUrbańska D., 13-zgłoskowiec polski jako odpowiednik aleksandrynu w XIX-wiecznych przekładach V. Hugo, „Pamiętnik Literacki” 1985, z. 4.pl_PL
dc.referencesWencel W., Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec okresu dojrzewania, „Polonistyka” 2001, nr 4.pl_PL
dc.referencesWiśniewski J., Miron Białoszewski i muzyka, Łódź 2004.pl_PL
dc.referencesVillena L. A. de, Postnovísimos, Madrid 1986.pl_PL
dc.referencesZagajewski A., Obrona żarliwości, Kraków 2002.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-682-4


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe