Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLipka, Krzysztof
dc.date.accessioned2023-05-31T07:21:52Z
dc.date.available2023-05-31T07:21:52Z
dc.date.issued2023-05-30
dc.identifier.issn1509-877X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47163
dc.description.abstractWhile examining the sources of global solutions regarding taxation, we can observe processes leading to the emergence of a non-state normative system in such area. This raises questions about the need to manage this phenomenon and about the features of the organization in charge of such a function. Until now, it has been primarily the OECD aspiring to this role. However, recent developments regarding attempts to tax e-commerce income has shown that this organization may face challenges in successfully lead discussed processes of tax globalization. At the same time, some UN initiatives were undertaken indicating that this organization may be interested in increasing its involvement in the area of taxation. This article seeks an answer to the question whether it would be possible to assume the role of a leader in process of setting up the global tax order by the United Nations and on what terms. The conclusion is a suggestion of possible cooperation between the UN and OECD based on the division of roles. In such division, the UN sets the directions of the global policy and the OECD would be responsible for developing technical side of the proposed solutions.en
dc.description.abstractBadając źródła globalnych rozwiązań dotyczących podatków, dostrzec można zjawiska prowadzące do powstawania pozapaństwowego systemu normatywnego. Rodzi to pytania o potrzebę sterowania (governance) tymi procesami, a w konsekwencji o cechy podmiotu władnego sprawować funkcję zarządczą. Dotychczas do roli takiej aspirowała przede wszystkim OECD. Jednak ewolucja rozwiązań związanych z projektami opodatkowania dochodów e-commerce wykazała, że organizacja ta napotyka problemy w skutecznym wywiązywaniu się z tego zadania. Jednocześnie pojawiły się pewne inicjatywy ONZ wskazujące, że może być ona zainteresowana zwiększeniem swojego zaangażowania w sferze globalnych podatków. Artykuł poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy możliwe byłoby przyjęcie roli lidera procesów tworzenia światowego porządku podatkowego przez ONZ, a jeżeli tak, to na jakich warunkach. Konkluzją artykułu jest sugestia współpracy ONZ i OECD, opartej na podziale ról, w której ta pierwsza organizacja wyznacza kierunki światowej polityki podatkowej i kształt stanowiących ją standardów, a druga odpowiada za opracowanie strony merytorycznej rozwiązań.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesKwartalnik Prawa Podatkowego;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectOECDen
dc.subjectUNen
dc.subjectinternational taxationen
dc.subjectglobal tax orderen
dc.subjectOECDpl
dc.subjectONZpl
dc.subjectglobalny ład podatkowypl
dc.subjectpodatki międzynarodowepl
dc.titleOrganizacja Narodów Zjednoczonych a przyszłość światowych norm podatkowychpl
dc.title.alternativeUN and the future of the global tax orderen
dc.typeArticle
dc.page.number21-40
dc.contributor.authorAffiliationSekretarz Prawniczego Interdyscyplinarnego Centrum Badawczego przy Akademii Leona Koźmińskiegopl
dc.identifier.eissn2658-0349
dc.referencesApeldoorn L. van, BEPS, tax sovereignty and global justice, „Critical Review of International Social and Political Philosophy” 2018, no. 4.pl
dc.referencesAvi-Yonah R.S., The Ingenious Biden Tax Plan, „TaxNotes International” 2021, no. 102.pl
dc.referencesAvi-Yonah R.S., Salaimi M., Minimum Taxation in the United States in the Context of GloBE, „University of Michigan Public Law Research Paper” 2022, no. 22-041, https://doi.org/10.2139/ssrn.4085875pl
dc.referencesBarriguete P., Graci E., The UN transfer pricing manual’s new chapter on financial transactions: the details, 2019, https://mnetax.com/the-un-transfer-pricing-manuals-new-chapteron-financial-transactions-the-details-33438 (dostęp: 4.08.2022).pl
dc.referencesBarrios S., Gorg H., Strobl E., Foreign direct investment, competition and industrial development in the host country, [w:] Multinational enterprises and host country development, red. H. Gorg, Singapore 2016, https://doi.org/10.1142/9789814749237_0018pl
dc.referencesBird R.M., Global Taxes and International Taxation: Mirage and Reality, „ICTD Working Paper” 2015, no. 28, https://doi.org/10.2139/ssrn.2587842pl
dc.referencesBrummer Ch., How international financial law works (and how it doesn’t), „The Georgetown Law Journal” 2010, no. 2.pl
dc.referencesCalderón J., The OECD Transfer Pricing Guidelines as a Source of Tax Law: Is Globlization Reaching the Tax Law?, „Intertax” 2007, no. 35(1), https://doi.org/10.54648/TAXI2007002pl
dc.referencesChaisse J., Ji X., “Soft law” in international Law making: How soft international taxation law is reshaping international economic governance, „Asian Journal of WTO Law and Health Policy” 2018, no. 13.pl
dc.referencesChristians A., Sovereignty, Taxation, and Social Contract, „Legal Studies Research Paper Series” 2008, no. 1063.pl
dc.referencesChristians A., Taxation in a Time of Crisis: Policy Leadership from the OECD to the G20, „Northwestern Journal of Law & Social Policy” 2010, vol. 5, https://doi.org/10.2139/ssrn.1555799pl
dc.referencesChristians A., Magalhaes T.D., A New Global Tax Deal for the Digital Age, „Canadian Tax Journal” 2019, no. 4.pl
dc.referencesCockfield A.J., The rise of the OECD as informal world tax organization through national responses to e-commerce tax challenges, „Yale Journal of Law and Technology” 2006, no. 1.pl
dc.referencesDietsch P., Rixen T., Global Tax Governance. What’s Wrong with it and How to Fix it, Colchester 2015.pl
dc.referencesDobrzeniecki K., Przyszłość prawa globalnego: antropoarchia czy nowy imperializm, [w:] Prawo i polityka w sferze publicznej. Perspektywa zewnętrzna, red. P. Jabłoński, J. Kaczor, M. Pichlak, Wrocław 2018.pl
dc.referencesFagan M., Huang C., United Nations gets mostly positive marks from people around the world, 2019, https://www.pewresearch.org/short-reads/2019/09/23/united-nations-gets-mostly-positive-marks-from-people-around-the-world/ (dostęp: 4.09.2022).pl
dc.referencesFair Tax Mark, The Silicon Six and their 100 billion Global Tax Gap dollars Report, 2019, https://fairtaxmark.net/wp-content/uploads/2019/12/Silicon-Six-Report-5-12-19.pdf (dostęp: 4.09.2022).pl
dc.referencesFinancial Accountability Transparency & Integrity, FACTI Panel Report, b.d., https://factipanel.org/explore-the-report (dostęp: 2.10.2022).pl
dc.referencesFjeldstad O.-H., Moore M., Taxation and State-Building: Poor Countries in a Globalised World, „Chr. Michelsen Institute WP” 2007, no. 11.pl
dc.referencesGajewski D., Problematyka cen transferowych w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, [w:] Ceny transferowe. Wybrane zagadnienia, red. D. Gajewski, Warszawa 2019.pl
dc.referencesHearson M., The United Nations Practical Manual on Transfer Pricing: a bluffer’s guide, 2013, https://martinhearson.net/2013/06/06/the-united-nations-practical-manual-on-transfer-pricing-a-bluffers-guide/ (dostęp: 2.10.2022).pl
dc.referencesIgnatowski R., Standaryzacja sprawozdawczości finansowej w Unii Europejskiej i w Polsce na tle tendencji ogólnoświatowej – krytyczna ocena, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2016, nr 299.pl
dc.referencesJanowski G., Wpływ BEPS na Polski system podatkowy, „Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych” 2017, nr 20.pl
dc.referencesLasiński-Sulecki K., OECD Guidelines. Between Soft-Law and Hard-Law in Transfer Pricing Matters, „Corporative Law Review” 2014, no. 17, https://doi.org/10.12775/CLR.2014.003pl
dc.referencesLee E., The Soft Law Nature of Basel III and International Financial Regulations, „Journal of International Banking Law and Regulation” 2015, no. 10.pl
dc.referencesLipka K., E-commerce Taxation as an Example of Legal Deadlock, „Krytyka Prawa” 2022, nr 2, https://doi.org/10.7206/kp.2080-1084.523pl
dc.referencesMartin J., Agreement reached on OECD transfer pricing guidelines for financial transactions, official says, 2019, https://mnetax.com/final-financial-transaction-transfer-pricingguidelines-expected-by-year-end-oecd-official-says-34225 (dostęp: 4.08.2022).pl
dc.referencesMoreira F.L., Brazil’s effort to align its transfer pricing rules with OECD standards, 2019, https://mnetax.com/brazils-effort-to-align-its-transfer-pricing-rules-with-oecdstandards-34940 (dostęp: 2.10.2022).pl
dc.referencesOECD, BEPS, b.d., www.oecd.org/tax/beps/ (dostęp: 2.10.2022).pl
dc.referencesOECD, Global Anti-Base Erosion Model Rules (Pillar Two). Frequently Asked Questions, b.d., http//www.oecd.org/tax/beps/pillar-two-model-GloBE-rules-faqs.pdf (dostęp: 20.12.2022).pl
dc.referencesReport European Court of Auditors, Special Report no 12/2019: E-commerce: many of the challenges of collecting VAT and customs duties remain to be resolved, 2009, https://www.eca.europa.eu/en/Pages/DocItem.aspx?did=50415 (dostęp: 20.12.2022).pl
dc.referencesRobinson S., International Obligations, State Responsibility and Judicial Review Under OECD Guidelines for Multinational Enterprises Regime, „Utrecht Journal of International and European Law” 2014, vol. 30(78), https://utrechtjournal.org/articles/68/ (dostęp: 20.12.2022).pl
dc.referencesSalzman J., Labor Rights, Globalization and Institutions: The Role and Influence of the Organization for Economic Cooperation and Development, „Michigan Journal of International Law” 2000, no. 4, https://doi.org/10.2139/ssrn.259911pl
dc.referencesTax Justice Network, OECD tax deal fails to deliver, 2021, https://taxjustice.net/press/oecd-tax-deal-fails-to-deliver/ (dostęp: 2.10.2022).pl
dc.referencesTax Justice Network, UN Secretary General signals support for UN tax convention, 2022, https://taxjustice.net/press/un-secretary-general-signals-support-for-un-taxconvention/ (dostęp: 2.10.2022).pl
dc.referencesTax Justice Network, World’s first UN Tax Convention draft is antidote to sanctions-busting financial secrecy, campaigners announce, 2022, https://taxjustice.net/press/worldsfirst-un-tax-convention-draft-is-antidote-to-sanctions-busting-financial-secrecycampaigners-announce/ (dostęp: 2.10.2022).pl
dc.referencesUnited Nations, Committee of Experts on International Cooperation in Tax Matters, b.d., https://www.un.org/esa/ffd/tax-committee/about-committee-tax-experts.html (dostęp: 4.08.2022).pl
dc.referencesUnited Nations, Committee of Experts on International Cooperation in Tax Matters. Report on the twenty-four session (virtual session, 4–7 and 11–12 April 2022), 2022, https://www.un.org/development/desa/financing/sites/www.un.org.development.desa.financing/files/2022-06/2208552E.pdf (dostęp: 4.08.2022).pl
dc.referencesUnited Nations, Concluding Its Session, Second Committee Approves 11 Draft Resolutions, Including Texts on Women’s Development, Global Tax Cooperation, Entrepreneurship, 2022, https://press.un.org/en/2022/gaef3579.doc.htm (dostęp: 2.10.2022).pl
dc.referencesUnited Nations, Financing for the Development in the Era of COVID-19 and Beyond Initiative (FFDI), b.d., https://www.un.org/en/coronavirus/financing-development (dostęp: 2.10.2022).pl
dc.referencesUnited Nations, Globalization with a human face, 1999, https://digitallibrary.un.org/record/479445 (dostęp: 4.08.2022).pl
dc.referencesUnited Nations, United Nations Model Double Taxation Convention between Developed and Developing Countries 2017, 2017, http://www.un.org/esa/ffd/wp-content/uploads/2018/05/MDT_2017.pdf (dostęp: 4.08.2022).pl
dc.referencesUnited Nations, United Nations Practical Manual on Transfer Pricing for Developing Countries (2017), New York 2017, https://mnetax.com/wp-content/uploads/2017/04/UN-2017-Manual-TP.pdf (dostęp: 4.08.2022).pl
dc.referencesWhittaker D.R., An Examination of the O.E.C.D. and U.N. Model Tax Treaties: History, Provisions and Application to U.S. Foreign Policy, „North Carolina Journal of International Law and Commercial Regulation” 1982, no. 1.pl
dc.referencesWorld Economic Forum, Building Back Broader: Policy Pathways for an Economic Transformation, 2021, https://www3.weforum.org/docs/WEF_GFC_NES_Policy_Pathways_for_an_Economic_Transformation_2021.pdf (dostęp: 2.10.2022).pl
dc.contributor.authorEmaillipkak@kozminski.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1509-877X.2023.02.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0