dc.contributor.author | Stefański, Krzysztof | |
dc.date.accessioned | 2023-04-26T08:49:08Z | |
dc.date.available | 2023-04-26T08:49:08Z | |
dc.date.issued | 2021-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2084-851X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46848 | |
dc.description.abstract | Although Gustav Goerke remains a little known figure, he is certainly one of the artists who played an important role in the design and shaping of interiors at the beginning of the 20th century. His biography has been poorly researched and the available lexicons provide only basic information. He was born in 1881 in Hanover, there he studied at the Kunstgewerbeschule, and then attended classes conducted by Otto Eckmann at the Kunstgewerbemuseum in Berlin. Around 1910, he started operating independently in the German capital, and soon opened a branch in Wrocław. He quickly gained a significant position in the Berlin environment, as evidenced by publications devoted to his ouvre in professional magazines. His most interesting works include the 1912 execution of several interiors in the villa of the Łódź factory owner Henryk Grohman (1862–1939). The enterprise realized at least four rooms in Łódź: an office, a bedroom for the mistress of the house, a bedroom for the master of the house and a dining room, but it cannot be ruled out that the scope of work was even greater and that the villa’s hall was also the work of Goerki.The correspondence between Henryk Grohman and Gustav Goerki’s company preserved in the State Archives in Łódź is an interesting testimony to the shaping of the final interior design concept and the search for solutions that would satisfy both parties: the client and the contractor. The result is high-class interiors, among which Grohman’s office definitely stands out, with a modernist character, containing also art dèco announcements. | en |
dc.description.abstract | Gustav Goerke, choć jest postacią mało znaną, należy z pewnością do artystów odgrywających istotną rolę w projektowaniu i kształtowaniu wnętrz na początku XX wieku. Jego biografia została słabo przebadana, a dostępne leksykony dostarczają jedynie podstawowych informacji. Urodził się w 1881 roku w Hanowerze, tamże studiował w Kunstgewerbeschule, a następnie uczęszczał na zajęcia prowadzone przez Otto Eckmanna przy Kunstgewerbemuseum w Berlinie. Około 1910 roku rozpoczął samodzielną działalność w stolicy Niemiec, wkrótce otworzył też filię we Wrocławiu. W szybkim czasie zdobył znaczącą pozycję w środowisku berlińskim, o czym świadczą poświęcone mu publikacje w fachowych czasopismach. Do najciekawszych jego prac zaliczyć trzeba wykonanie w 1912 roku kilku wnętrz w willi łódzkiego fabrykanta Henryka Grohmana (1862–1939). Zakład wykonał w Łodzi co najmniej cztery pomieszczenia: gabinet, sypialnię pani domu, sypialnię pana domu oraz jadalnię, ale nie można wykluczyć że zakres prac był większy i dziełem Goerkego jest również hall willi.Zachowana w Archiwum Państwowym w Łodzi korespondencja między Henrykiem Grohmanem a przedsiębiorstwem Gustava Goerkego jest ciekawym świadectwem kształtowania się ostatecznej koncepcji wystroju wnętrz i poszukiwania rozwiązań, które zadowoliłyby obie strony: zleceniodawcę i zleceniobiorcę. Efektem są wysokiej klasy wnętrza, spośród których wyróżnia się zdecydowanie gabinet Grohmana, mający charakter modernistyczny, a zawierający w sobie również zapowiedzi art dèco. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | TECHNE. Seria Nowa;8 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | furniture making at the beginning of the 20th century | en |
dc.subject | Berlin furniture making | en |
dc.subject | Gustav Goerke | en |
dc.subject | Henryk Grohman | en |
dc.subject | meblarstwo początku XX wieku | pl |
dc.subject | meblarstwo berlińskie | pl |
dc.subject | Gustav Goerke | pl |
dc.subject | Henryk Grohman | pl |
dc.title | Gustav Goerke – berliński „mistrz dekoracji” i jego łódzkie wnętrza | pl |
dc.title.alternative | Gustav Goerke - Berlin „master of decoration“ and his interiors in Lodz | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 83-103 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Instytut Historii Sztuki, Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.identifier.eissn | 2720-149X | |
dc.references | APŁ, RGP WB – Archiwum Państwowe w Łodzi, Rząd Gubernialny Piotrkowski, Wydział Budowlany. | pl |
dc.references | APŁ, SiG – Archiwum Państwowe w Łodzi, Scheibler i Grohman. | pl |
dc.references | APŁ, Zb. Kartograf. – Archiwum Państwowe w Łodzi, Zbiory Kartograficzne. | pl |
dc.references | Architektenlexikon – Architektenlexikon Wien 1770–1945, http://www.architektenlexikon.at/de/671.htm [dostęp: 10.11.2016]. | pl |
dc.references | BREUER 1913 – Robert Breuer, Ein Meister der Dekoration. Neue Arbeiten von Gustav Goerke, „Deutsche Kunst und Dekoration. Illustrierte Monatshefte für moderne Malerei, Plastik, Architektur, Wohnungs-Kunst und Künstlerische Frauenarbeit”, Bd XXXII, April 1913 – September 1913, s. 37–57. | pl |
dc.references | CH.K. 2008 – Ch.K. [Christiane Kruse] [hasło:] Goerke, Gustav, „Saur. Allgemeines Künstler-Lexikon. Die Bildenden Künstler aller Zeiten und Völker”, Band 57, München−Leipzig 2008, s. 29. | pl |
dc.references | GROCHOWSKA/STEFAŃSKI 2017 – Ewa Grochowska, Krzysztof Stefański, Pałac Scheiblerów w Kwietnie i jego współczesna renowacja, „Quart. Kwartalnik Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Wrocławskiego” 2017, 1–2 (41–42), s. 36–57. | pl |
dc.references | JORDAN 2006 – Wisława Jordan, W kręgu łódzkiej secesji, Łódź 2006. | pl |
dc.references | KUSIŃSKI et al. 2016 – Jacek Kusiński, Ryszard Bonisławski, Maciej Janik, Bartosz Walczak, Łódź. Księga fabryk, Łódź 2016 (wyd. 2, poszerzone). | pl |
dc.references | MARCONI 1902 – Władysław Marconi, Hotel Bristol w Warszawie, „Architekt” 1902, nr 8, szpalta 91–94, tabl. 34, 37, 38. | pl |
dc.references | PASZYN 1981 – Irena Paszyn, Wille fabrykanckie w twórczości Hilarego Majewskiego, [w:] Hilary Majewski i jego krąg, katalog wystawy, red. Antoni Szram, Jan Weinberg, Łódź 1981 [b.p.]. | pl |
dc.references | PSB 1959–1960 – [redakcja], [hasło:] Grohman Henryk Karol, „Polski Słownik Biograficzny”, t. VIII, Wrocław–Warszawa–Kraków 1959–1960, s. 625–627. | pl |
dc.references | RUDZIŃSKA 1985 – Wanda M. Rudzińska, Henryk Grohman i jego kolekcja grafiki. Sto rycin z kolekcji Henryka Grohmana – katalog, „Miscellanea Łódzkie” 1985, z. 1(7), s. 3–31. | pl |
dc.references | RUDZIŃSKA 1988 – Wanda M. Rudzińska, Ze zbiorów Henryka Grohmana: grafika i rzemiosło artystyczne, red. Elżbieta Fuchs, katalog wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi – Rezydencja „Księży Młyn”, Łódź 1988. | pl |
dc.references | SKOTNICKI 1957 – Jan Skotnicki, Przy sztalugach i przy biurku. Wspomnienia, Warszawa 1957. | pl |
dc.references | SOTIRFFER/ZEDNICEK 2001 – Kristian Sotriffer, Walter Zednicek, Wiener Architektur um 1900, Wien 2001. | pl |
dc.references | SPODENKIEWCZ 2006 – Paweł Spodenkiewicz, Piasek z Atlantydy. Rozmowy z Jerzym Grohmanem, Łódź 2006. | pl |
dc.references | STEFAŃSKI 2013 – Krzysztof Stefański, Łódzkie wille fabrykanckie, Łódź 2013. | pl |
dc.references | STEFAŃSKI 2014 – Krzysztof Stefański, Ucieczka ze „złego miasta”, [w:] Złe miasto – dobre miasto. Sztuka w Łodzi (6), red. Małgorzata Wróblewska Markiewicz, Karolina Stanilewicz, Łukasz M. Sadowski, Aleksandra Sumorok, Łódź 2014, s. 11–25. | pl |
dc.references | STEFAŃSKI 2016 – Krzysztof Stefański, Wnętrza willi Henryka Grohmana i zagadnienie ich autorstwa, [w:] Sztuka Polski Środkowej. Studia VI, Łódź 2016, s. 181–202. | pl |
dc.contributor.authorEmail | krzysztof.stefanski@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2084-851X.12.05 | |