Show simple item record

dc.contributor.authorLachman, Magdalena
dc.date.accessioned2023-04-26T08:33:44Z
dc.date.available2023-04-26T08:33:44Z
dc.date.issued2023-02-24
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46843
dc.description.abstractThe article offers the analysis of Twożywo – a group of Polish artists active since the middle of the 1990s. The group is formed by Mariusz Libel and Krzysztof Sidorek who produce street art and net art projects, as well as graphic art or design. The point of departure for the analysis is a 2000 retrospective album of the group Let’s Plunder the Ruins of Everyday (Plądrujemy ruiny rzeczywistości). It is a meticulously designed and artistically edited publication which has been seen by critics and commentators as a definitive summation of the group’s activities. The article tries to argue against the thesis of it being the monograph which marks the end of the artists’ creative presence. Instead of a final retrospective view the book provides yet another artistic project which explores the possibilities of an artbook format, using it as a clear expression of an artistic vision in which the works of Twożywo have been exhibited in the form of a printed artefact. The book, therefore, tests new paths for expression of the conventional book or retrospective album in which the known artworks and projects are visualised in a different environment and medium. The added value of the article is its effort to correct some factual information about Twożywo and their work. This concerns especially the moment of the group’s alleged termination of activity, which they themselves announced in 2011; yet, so far they have seemed unable to cease creating new work, also after the publication of the retrospective book. It does not end their presence on the artworld scene, merely redirecting their activity towards other, original projects. en
dc.description.abstractArtykuł poddaje namysłowi aktywność grupy Twożywo, którą tworzą Mariusz Libel i Krzysztof Sidorek, działający w Polsce od połowy lat 90. XX wieku w obszarach street artu, net artu, grafiki użytkowej, designu i sztuki. Asumpt do podjęcia refleksji daje opublikowana w 2020 roku książka Plądrujemy ruiny rzeczywistości, pieczołowicie przygotowana pod względem koncepcji i kształtu typograficznego publikacja, którą zwykle uznaje się za retrospektywny katalog, postscriptum, podsumowanie czy monografię. Autorka polemizuje z tą tezą, wskazując, że lepiej rozpatrywać pozycję w charakterze artbooka, wypowiedzi artystycznej, której celem jest testowanie możliwości, jakie w zakresie prezentacji i rearanżacji dla wcześniejszych realizacji Twożywa daje medium książkowe. Autorka weryfikuje ponadto różne informacje faktograficzne dotyczące grupy. Nieufnie podchodzi zwłaszcza do daty oficjalnego zakończenia działalności duetu. Formacja wprawdzie oficjalnie ogłosiła dezaktywację w 2011 roku, jednak trudno mówić o jej całkowitym zamilknięciu czy wygaszeniu obecności na scenie artystycznej w świetle podejmowanych przez twórców późniejszych aktywności, również tych ostatnich już po wydaniu książki Plądrujemy ruiny rzeczywistości, kiedy następuje przyrost ich kolejnych ciekawie zakrojonych dzieł.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;41pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectTwożywopl
dc.subjectMariusz Libelpl
dc.subjectKrzysztof Sidorekpl
dc.subjectsztuka site-specificpl
dc.subjectstreet artpl
dc.subjectartbookpl
dc.subjecttypografiapl
dc.subjectTwożywo (art group)en
dc.subjectMariusz Libelen
dc.subjectKrzysztof Sidoreken
dc.subjectsite-specific arten
dc.subjectstreet arten
dc.subjectartbooken
dc.subjecttypographyen
dc.titleDynamika reaktywacji: uwie(r)żyć na słowo… grupie Twożywo?pl
dc.title.alternativeThe Dynamics of Reactivation: Going Back on their Word or How Not to Trust Twożywo Art Groupen
dc.typeArticle
dc.page.number107-130
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesAraya, P. (2010). „NO+” (Chile 1983–2007). Uwagi o piśmie kontestacyjnym. W stronę pragmatycznej antropologii pisma. Tłum. N. Dołowy. W: Artières, Ph. i Rodak P. (red.), Antropologia pisma. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 93–113.pl
dc.referencesArtières, Ph. i Rodak P. (red.). (2010). Antropologia pisma. Od teorii do praktyki. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.referencesBanasiak, J. (2012). Splądrowane ruiny nowoczesności. Dwutygodnik.com, 78 (03/2012). Online: https://www.dwutygodnik.com/artykul/3313-spladrowane-ruiny-nowoczesnosci.html [dostęp: 15.09.2022].pl
dc.referencesBarańska-Szmitko, A. (2014). Możliwości i ograniczenia felietonu jako narzędzia kreowania wizerunku jego autora. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 1, s. 211–227.pl
dc.referencesBurzenie kamienicy z muralem grupy Twożywo, Pańska 122, rondo Daszyńskiego [WARSZAWA]. (2013). [Kanał YouTube] mmwarszawa. Online: https://www.youtube.com/watch?v=-Jdph1QGPBI [dostęp: 15.10.2022].pl
dc.referencesBystroń, J. St. (1980). Napisy. W: Bystroń, J. St., Tematy, które mi odradzano. Pisma etnograficzne rozproszone. Wybrał i oprac. L. Stomma. Warszawa: PIW, s. 109–171.pl
dc.referencesCulture.pl [b.d., a]. Mariusz Libel (grupa Twożywo) [hasło]. Online: https://culture.pl/pl/tworca/mariusz-libel-grupa-twozywo [dostęp: 15.10.2022].pl
dc.referencesCulture.pl [b.d., b]. Krzysztof Sidorek [hasło]. Online: https://culture.pl/pl/tworca/krzysztof-sidorek [dostęp: 15.10.2022].pl
dc.referencesCzerniewska, K. (2012). Szanuj plakat. Dwutygodnik.com, 85 (06/2012). Online: https://www.dwutygodnik.com/artykul/3716-szanuj-plakat.html [dostęp: 15.09.2022].pl
dc.referencesDawidek Gryglicka, M. (2012). Tekst w przestrzeni publicznej, czyli o działaniach grupy Twożywo. W: Dawidek Gryglicka, M., Historia tekstu wizualnego. Polska po 1967 roku. Kraków–Wrocław: Korporacja Ha!art – Muzeum Współczesne Wrocław, s. 679–688.pl
dc.referencesDrozdowski, R. (2009). Obraza na obrazy. Strategie społecznego oporu wobec obrazów dominują¬cych. Wyd. II rozsz. Poznań: Zyk i S-ka Wydawnictwo.pl
dc.referencesDróżdż/Twożywo, Twożywo/Dróżdż (2022). [film promocyjny z okazji Warsaw Gallery Weekend]. Galeria ESTA. Online: https://www.facebook.com/galeriaesta/videos/ju%C5%BC-za-tydzie%C5%84-zaczyna-si%C4%99-nasza-wystawa-wgw-2022-ja-czyli-ty-czyli-ja-stanis%C5%82aw/1226764401502047/?locale=ms_MY [dostęp: 15.12.2022].pl
dc.referencesIngold, T. (2015). Rysowanie, pisanie i kaligrafia. Tłum. M. Rakoczy. Teksty Drugie, 4, s. 371–392.pl
dc.referencesJarniewicz, J. (2018). Wyzwanie rzucone składni. Przypadek Stanisława Dróżdża i Iana Hamiltona Finlaya. Literatura na Świecie, 9–10, s. 368–382.pl
dc.referencesJasieński, B. (1921/1978). DO NARODU POLSKIEGO. MAŃIFEST w sprawie natychmiastowej futuryzacji żyća. W: Jarosiński, Z. (red.), Antologia polskiego futuryzmu i Nowej Sztuki. Wybór i oprac. tekstów H. Zaworska. Wrocław: Ossolineum, s. 7–17.pl
dc.referencesKarpowicz, A. (2022). Ekonomia logowizualna. Teksty Drugie, 1, s. 68–83.pl
dc.referencesKazimierska-Jerzyk, W. (2022). Nieczytelność i ultraczytelność – sposoby angażowania odbiorcy w przestrzeni publicznej. Teksty Drugie, 1, s. 190–208. Online: https://rcin.org.pl/dlibra/publication/273359/edition/237084 [dostęp:15.12.2022].pl
dc.referencesKosiewski, P. (2021). Postscriptum do historii pewnej grupy. Znak, 2, s. 104–107.pl
dc.referencesLibel, M. (2015), Widzisz tu jakieś penisy? Rozmowa z Mariuszem Liblem (dawniej połowa duetu Twożywo). W: Frąckiewicz, S., Żeby było ładnie. Rozmowy o boomie i kryzysie street artu w Polsce. Poznań: Galeria Miejska Arsenał, s. 61–83.pl
dc.referencesLibel, M. (2020). Nie ma jednej odpowiedzi. Z Mariuszem Liblem rozmawiają Konrad Kubala oraz Przemysław Pluciński. Władza Sądzenia, 19, s. 203–217.pl
dc.referencesLibel, M. i Sidorek, K. (2022). Miraż ZƎ słów. Spotkanie z grupą Twożywo [z Twożywem rozm. K. Vyšata]. Muzeum Literatury w Warszawie. Online: https://www.youtube.com/watch?v=lHhE3qJfNoU [dostęp: 20.12.2022].pl
dc.referencesLibel, M. i Sidorek, K. z udziałem: Djajadisastra, O. i Suchan, J. (2020). „Plądrujemy ruiny rzeczywistości”. Spotkanie Online [z Twożywem i in. rozm. W. Kazimierska-Jerzyk]. Muzeum Sztuki w Łodzi. Online: https://msl.org.pl/pladrujemy-ruiny-rzeczywistosci-spotkanie-z-twozywem/ [dostęp:15.10.2022].pl
dc.referencesLibel, M., Sidorek, K. i Tórz, K. (koncepcja). (2020). Plądrujemy ruiny rzeczywistości. Twożywo. Red. pol. K. Tórz. Red. ang. i tłum. A. Wąsowska. Oprac. graf. M. Libel i K. Sidorek. Skład: K. Sidorek. Warszawa: Osman Djajadisastra – Galeria Monopol.pl
dc.referencesMasłowska, D. (2009). Między nami dobrze jest. Warszawa: Lampa i Iskra Boża.pl
dc.referencesMasłowska, D. (2017). Prześlij przepis. W: Masłowska, D., Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu. Kraków: Wydawnictwo Literackie, s. 46–53.pl
dc.referencesOlędzki, J. (1999). „Zgredy rule” i ulotna sztuka niewinności. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa, 1–2, s. 138–148.pl
dc.referencesPetrucci, A. (2010). Pismo. Idea i przedstawienie. Tłum. A. Osmólska-Mętrak. Red. J. Kujawiński. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.pl
dc.referencesPluciński, P. (2020). Po Habermasie: sfera publiczna w czasach niepewności. Wstęp do numeru specjalnego „Władzy Sądzenia”. Władza Sądzenia, 19, s. 7–13.pl
dc.referencesPłociniczak, M. (2010). Zabijemy was słowami. [Blog] Vice Blog. Online: https://www.vice.com/pl/article/vd8ngj/727-revision-8 [dostęp: 15.10.2022].pl
dc.referencesPrzewrotne pytania do jednostki (2021). [Opis wystawy: przeT/rwanie, 20.11.2021–29.01.2022, 66P, Wrocław]. Notes na 6 Tygodni, 138, s. 26.pl
dc.referencesSzabłowski, S. (2007), Twożywo. W: Borkowski G., Mazur, A. i Branicka, M. (red.), Nowe zjawiska w sztuce polskiej po 2000 roku, Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, s. 334−337.pl
dc.referencesSzabłowski, S. (2014). Crimestory. W: Szabłowski. S. (kurator), Crimestory, 21.03–01.06.2014. [Katalog wystawy]. Toruń: Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”, s. 3−19.pl
dc.referencesSarzyńska, M. (2013). Grupa Twożywo o niszczeniu muralu przy Pańskiej. „To było wpisane w los tego dzieła”. Online: https://warszawa.naszemiasto.pl/grupa-twozywo-o-niszczeniu-muralu-przy-panskiej-to-bylo/ar/c1-2781658 [dostęp: 20.12.2022].pl
dc.referencesSzydłowska, A. (2010). Miasto-palimpsest. Związki architektury Warszawy z projektowaniem graficznym. Tytuł Roboczy, 035–036, s. 25–35.pl
dc.referencesTekieli, R. (2005). Wygrać kulturę. Rozmowa z Robertem Tekieli. W: Marecki, P., Pospolite ruszenie. Czasopisma kulturalno-literackie w Polsce po 1989 roku. Rozmowy z redaktorami. Kraków: Korporacja Ha!art, s. 31–44.pl
dc.referencesTopor, R. (2000). Dziennik paniczny. Tłum. E. Kuczkowska. Gdańsk: L&L.pl
dc.referencesTwożywo (2006). Telementarz typograficzny. Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.pl
dc.referencesTwożywo (2021). Almanach 2022. Red. K. Vyšata. Oprac. graficzne: M. Libel i K. Sidorek. Wrocław: 66P.pl
dc.referencesTwożywo (2022a). Kalendarz ZE słów. Na rok dwa tysiące dwudziesty trzeci. Warszawa: Twożywo i Karolina Vyšata.pl
dc.referencesTwożywo (2022b). http://www.twozywo.art.pl [dostęp: 20.12.2022].pl
dc.referencesWeychert, M. (2021). Twożywo: stare aktualności. Szum, 33, s. 88–103.pl
dc.contributor.authorEmailmagdalena.lachman@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.41.06


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0