dc.contributor.author | Lachman, Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2023-04-26T08:33:42Z | |
dc.date.available | 2023-04-26T08:33:42Z | |
dc.date.issued | 2023-02-10 | |
dc.identifier.issn | 0208-6107 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46839 | |
dc.description.abstract | The article offers an aesthetic analysis of the phenomenon of reading. It reviews a number of senses in which the concept of reading is used and attempts to point to their interpretations which go beyond dictionary definitions. The basic premise from which the argumentation starts suggests that the concept of reading has acquired a broad and diverse cultural meaning referring not only to the standard process of deciphering a written text. The article claims that the concept of reading is now applied to a variety of aesthetic and artistic phenomena. Especially interesting application of the concept of reading happens within the domain of visual arts which should naturally be associated with the concept of watching rather than reading. The article offers a number of suggestions why that may be. One of the reasons for the altered application of the concept of reading is a complex variety of features that reading as an activity possesses. On the one hand, reading can be seen as an intellectual or cognitive mechanism which helps explain meanings, on the other hand it is an activity shaped by psychosomatic, sensual, and circumstantial factors. This may be the reason why it seems to be smoothly incorporated into aesthetic environment whose defining feature is visuality. | en |
dc.description.abstract | Artykuł podejmuje namysł nad kategorią lektury z perspektywy estetycznej. Śledzi rozmaite sposoby użycia tego pojęcia i różne sensy kryjące się za figurą czytania, nie zawsze pokrywające się z tradycyjnymi definicjami odnotowywanymi współcześnie w słownikach. W punkcie wyjścia leży rozpoznanie, że kategoria lektury ma dziś szerokie zastosowanie, tzn. jej przedmiotem są nie tylko utwory piśmiennicze czy literackie. Artykuł stara się odpowiedzieć na pytanie, co sprawia, że pojęcie lektury bywa tak chętnie aplikowane do przestrzeni estetycznej i dlaczego czytaniu poddawane są także zjawiska – co szczególnie frapujące – o wyraźnym wizualnym nacechowaniu, do których zasadniczo przystaje przede wszystkim postawa widza, a nie czytelnika. O atrakcyjności lektury jako narzędzia służącego do kontaktu ze zjawiskami o charakterze pozaczytelniczym decyduje splot jej właściwości. Lekturę można bowiem traktować z jednej strony jako dyspozycję mentalną i poznawczą, służącą wyjaśnianiu znaczeń, a z drugiej strony jako praktykę, która ma swoje psychosomatyczne, sensualne, percepcyjne uwarunkowania. To dzięki temu tak dobrze sprawdza się w przestrzeni estetycznej, pozostając m.in. w symbiotycznej relacji z oglądaniem. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica;41 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | lektura | pl |
dc.subject | czytanie | pl |
dc.subject | estetyka | pl |
dc.subject | sztuki wizualne | pl |
dc.subject | zmysły | pl |
dc.subject | sensualność | pl |
dc.subject | percepcja | pl |
dc.subject | zwrot piktorialny | pl |
dc.subject | reading | en |
dc.subject | aesthetics | en |
dc.subject | visual arts | en |
dc.subject | senses | en |
dc.subject | sensuality | en |
dc.subject | perception | en |
dc.subject | pictorial turn | en |
dc.title | Symbiotyczny splot, czyli lektura jako wyzwanie estetyczne | pl |
dc.title.alternative | Complex Symbiosis or Reading as an Aesthetic Challenge | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 31-48 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl |
dc.identifier.eissn | 2353-9631 | |
dc.references | Barthes, R. (1997). Przyjemność tekstu. Tłum. A. Lewańska. Warszawa: Wydawnictwo KR. | pl |
dc.references | Basista, A. i Nowakowski, A. (2012). Jak czytać architekturę. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”. | pl |
dc.references | Bernacki, M i Pysz, R. (red.). (2016). Czytanie miasta. Bielsko-Biała jako kulturowy palimpsest. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej. | pl |
dc.references | Bloom, H. (1975). A Map of Misreading. Oxford: Oxford University Press. | pl |
dc.references | Bogunia-Borowska, M. i Sztompka, P. (red.). (2012). Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl |
dc.references | Bolaños Atienza, M. (2007). Jak czytać sztukę. Tłum. B. Haniec. Grodzisk Mazowiecki: Skarbnica Wiedzy. | pl |
dc.references | Burzyńska, A. (2000). Lekturografia. Filozofia czytania według Jacques’a Derridy. Pamiętnik Literacki 1, s. 43–80. | pl |
dc.references | Cambridge Dictionary. (2022). Hasło: „read”. Online: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english-polish/read [dostęp: 15.11.2022]. | pl |
dc.references | Cavallo, G. i Chartier, R. (red.). (1999). A History of Reading in the West. Tłum. L. G. Cochrane. Cambridge–Oxford: Polity Press – Blackwell Publishing Ltd. | pl |
dc.references | Certeau, M. de. (1982). La lecture absolue. (Théorie et pratique des mystiques chrétiens: XVIe–XVIIe siècles). W: Dällenbach, L. i Ricardou, J. (red.), Problèmes actuels de la lecture, Paris: Éditions Clancier–Guénaud, s. 65–79. | pl |
dc.references | Certeau, M. de. (2008). Wynaleźć codzienność. Sztuka działania. Tłum. K. Thiel-Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.references | Chartier, R. (2019). Czy książki wywołują rewolucje? Szkice z historii książki, lektury i kultury piśmiennej. Red. P. Rodak. Tłum. A. Leyk i in. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.references | Cragoe, K. D. (2009). Jak czytać architekturę. Najważniejsze informacje o stylach i detalach. Tłum. E. Romkowska. Warszawa: Wydawnictwo Arkady. | pl |
dc.references | Curtis, N. (red.). (2010). The Pictorial Turn. Abington, Oxon–New York: Routledge. | pl |
dc.references | Cymer, A. (2018). Jak czytać powojenną architekturę sakralną. Typologie, gatunki, formy. W: Kluczwajd, K. i Pszczółkowski, M. (red.), Toruńska architektura sakralna po 1945 roku: minimalizm czy kultura nadmiaru? Toruń: Stowarzyszenie Historyków Sztuki Toruń, s. 17–31. | pl |
dc.references | Cyz, T. (2018). Czytanie muzyki. Ruch Muzyczny, 1, s. 78. | pl |
dc.references | Dahlhaus, C. (2007). Estetyka muzyki. Tłum. Z. Skowron. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | pl |
dc.references | Dąbrowska, D. (2014). Jak ćwiczyć umiejętność streszczania. Polonistyka, 1, s. 30–34. | pl |
dc.references | Doroszewski, W. (red.) (1958–1969). Hasło: „lektura”. W: Słownik języka polskiego. Online: https://sjp.pwn.pl/doroszewski/lektura;5446310.html [dostęp: 15.11.2022]. | pl |
dc.references | Dziadek, A. (2004). Rolanda Barthes’a lektury obrazów (oraz to, co dla metodologii z nich wynika). W: Balbus, S., Hejmej, A. i Niedźwiedź J. (red.), Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, s. 53–70. | pl |
dc.references | Eco, U. (1999). Czytanie świata. Tłum. M. Woźniak. Kraków: Wydawnictwo Znak. | pl |
dc.references | Głowiński, M. (1998). Lektura. W: Sławiński, J. (red.), Słownik terminów literackich. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, s. 273–274. | pl |
dc.references | Gnat, T. (2021). Body Movin’: Ecocritical and Postcolonial Readings of The Travelling Body in the „Tomb Raider” Series. Postscriptum Polonistyczne, 1, s. 231–246. | pl |
dc.references | Jak „czytamy” rzeźby? (2017). Online: https://powiatdabrowski.pl/aktualnosci/jak-czytamy-rze%C5%BAby.html [dostęp: 15.10.2022]. | pl |
dc.references | Jeffrey, I. (2009). Jak czytać fotografię. Lekcje mistrzów fotografii. Tłum. J. Jedliński. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”. | pl |
dc.references | Kamińska, K. (red.). (2017). Czytanie Miasta: badania i animacja w przestrzeni. Warszawa: Instytut Wydawniczy Książka i Prasa. | pl |
dc.references | Kazimierska-Jerzyk, W. (2010). Transmedialność jako poziom lektury. W: Załuski, T. (red.), Sztuki w przestrzeni transmedialnej. Łódź: Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, s. 53–63. | pl |
dc.references | Koronkiewicz, M. (2015). Fachowy zwykły czytelnik. Przerzutnia. Magazyn literatury i badań nad codziennością, 1, s. 151–175. | pl |
dc.references | Kowalczyk, I. (2000). Czytanie ciała. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1, s. 91–96. | pl |
dc.references | Koziołek, K. (2017a). Czas lektury. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.references | Koziołek, K. (2017b). Lektura. W: Kadłubek, Z., Mytych-Forajter, B. i Nawarecki, A. (red.), Ilustrowany słownik terminów literackich. Historia, anegdota, etymologia. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, s. 299–301. | pl |
dc.references | Koziołek, R. (2016). Dobrze się myśli literaturą. Wyd. II. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne. | pl |
dc.references | Krawczyk-Bocian, A. i Leppert, R. (2020). Narracja jako temporalna podróż po świecie sensów i znaczeń. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Pedagogika, XL (2), s. 13–55. | pl |
dc.references | Leśniakowska, M. (2006). Czytanie muzeum. Nowe Książki, 6, s. 12. | pl |
dc.references | Libera, M., Kuchen, M. i Meinz R. (2014). Tyto Alba. 13 portraits of melancolics, birds and their co-hearing [płyta]. Wytwórnia: Bołt. | pl |
dc.references | Long, E. (2012). O społecznej naturze czytania. Tłum. M. Maryl. Teksty Drugie, 6, s. 136–166. | pl |
dc.references | Łaszkiewicz, M. (2017). Streszczenie, abstrakt, adnotacja i ich funkcja w tekście naukowym. W: Sokólska U. (red.), Socjolekt – idiolekt – idiostyl. Historia i współczesność. Białystok: Wydawnictwo Prymat – Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Białymstoku, s. 149–166. | pl |
dc.references | Macmillan Dictionary. (2009–2022). Hasło: „read”. Online: https://www.macmillandictionary.com/dictionary/british/read_1 [dostęp: 15.11.2022]. | pl |
dc.references | Man, P. de. (1971). Blindness and Insight. Essays in the Rhetoric of Contemporary Criticism. Oxford: Oxford University Press. | pl |
dc.references | Manguel, A. (2003). Moja historia czytania. Tłum. H. Jankowska, Warszawa: Muza. | pl |
dc.references | Manguel, A. (2010). Preface. W: Manguel, A., A Reader on Reading, New Haven, CT: Yale University Press. s. ix–xi. | pl |
dc.references | Markiewicz, H. (2007). Jeszcze raz o poetyce, teorii literatury i interpretacji. Teksty Drugie, 4, s. 153–164. | pl |
dc.references | Maryl, M. (2009). Antropologia odbioru literatury – zagadnienia metodologiczne. Teksty Drugie, 1–2, s. 228–251. | pl |
dc.references | McLuhan, M. (2001). Druk i elektroniczna rewolucja. W: McLuhan, M., Wybór tekstów. Red. E. Mcluhan, F. Zingrone. Tłum. E. Różalska, J. M. Stokłosa, Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo, s. 124–304. | pl |
dc.references | McNamara, D. R. (2016). Jak czytać kościoły. Krótki kurs architektury chrześcijańskiej. Tłum. K. Bednarek. Warszawa: Wydawnictwo Arkady. | pl |
dc.references | Mitchell, W. J. T. (2009). Zwrot piktorialny. Tłum. M. Drabek. Kultura Popularna, 1, s. 4–19. | pl |
dc.references | Mitchell, W. J. T. (2012). Przedstawienie widzialnego: krytyka kultury wizualnej. Tłum. G. Bryda. W: Bogunia-Borowska, M. i Sztompka, P. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 118–138. | pl |
dc.references | Mitchell, W. J. T. (2022). Słowo i obraz. Tłum. S. Herczyńska. Teksty Drugie, 1, s. 138–151. | pl |
dc.references | Niebrzegowska‑Bartmińska, S. (2014). Działania na tekście. Polonistyka, 1, s. 24–29. | pl |
dc.references | Niebrzegowska‑Bartmińska, S. (2015). Miejsce operacji tekstowych w definicji tekstu i w kształceniu polonistycznym. W: Niebrzegowska‑Bartmińska, S., Nowosad‑Bakalarczyk, M. i Piekot, T. (red.), Działania na tekście w edukacji szkolnej i uniwersyteckiej. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 19–37. | pl |
dc.references | Online Etymology Dictionary (2001–2022). Hasło: „read”. On-line: https://www.etymonline.com/search?q=read [dostęp: 10.11.2022]. | pl |
dc.references | Perec, G. (2012). Czytanie: zarys socjopsychologiczny. Tłum. A. Rębkowska. W: Perec, G., Urodziłem się. Eseje. Red. J. Olczyk. Kraków: Lokator, s. 67–76. | pl |
dc.references | Rembowska-Płuciennik, M. (2012). Poetyka intersubiektywności. Kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. | pl |
dc.references | Różańska, G. (2010). „Czytanie obrazu” w gimnazjalnej edukacji polonistycznej. W: Niesporek-Szamburska B. i Wójcik-Dudek M. (red.), Dziecko – język – tekst. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 346–357. | pl |
dc.references | Skrejko, M. przy współpracy Masternak, M. (2021). „Światłoryt” – jako forma pracy z widzem i czytelnikiem, czyli o sposobie czytania fotografii przez osoby niewidome i niedowidzące. Z doświadczeń współpracy muzealnej Biblioteki i Działu Upowszechniania Muzeum Fotografii w Krakowie. W: Wojciechowska M. (red.), Mobilna biblioteka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe i Edukacyjne Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, s. 238–249. | pl |
dc.references | Skurtys, J. (2014). Doświadczenie lektury wobec praktyk codzienności (od afirmacji do kontestacji). Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze, 3, s. 109–121. | pl |
dc.references | Skurtys, J. (2015). Zwykły, wierny, mamroczący: „czytelnik” Adama Ważyka. Przerzutnia. Magazyn literatury i badań nad codziennością, 1, s. 125–149. | pl |
dc.references | Sloterdijk, P. (2008). Krytyka cynicznego rozumu. Tłum. i wstęp P. Dehnel. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej. | pl |
dc.references | Słownik języka polskiego PWN (1997–2022a). Hasło: „lektura”. On-line: https://sjp.pwn.pl/szukaj/lektura.html [dostęp: 15.11.2022]. | pl |
dc.references | Słownik języka polskiego PWN (1997–2022b). Hasła: „czytać”, „czytanie”. Online: https://sjp.pwn.pl/slowniki/czyta%C4%87.html [dostęp: 10.11.2022]. | pl |
dc.references | Sobolewska, J. (2016). Książka o czytaniu. Warszawa: Wydawnictwo Iskry. | pl |
dc.references | Sontag, S. (2009). O fotografii. Tłum. S. Magala. [Wyd. II popr.]. Kraków: Wydawnictwo Karakter. | pl |
dc.references | Sontag, S. (2012). Przeciw interpretacji. Tłum. D. Żukowski. W: Sontag, S., Przeciw interpretacji i inne eseje. Tłum. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Karakter, s. 11–26. | pl |
dc.references | Spitta, Ph. (1893). Die Grenzboten. Zeitschrift für Politik, Literatur und Kunst, LII. Denkmäler deutscher Tonkunst, 2, s. 16–27. | pl |
dc.references | Szalewska, K. (2017). Urbanalia – miasto i jego teksty. Humanistyczne studia miejskie. Gdańsk: Fundacja Terytoria Książki. | pl |
dc.references | Sztompka, P. (2012). Wyobraźnia wizualna i socjologia. W: Bogunia-Borowska, M. i Sztompka, P. (red.), Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, Kraków: Wydawnictwo Znak, s. 11–41. | pl |
dc.references | Szyłak, J. (2014). To ptak! To samolot! To ikonotekst! Książka – komiks – picturebook (medium czy media?). W: Kiec, I. i Traczyk, M. (red.), Komiks i jego konteksty. Poznań: Fundacja Instytut Kultury Popularnej, s. 11–22. | pl |
dc.references | Ślósarz, A. (2013). Adaptacja filmowa jako dominujący typ lektury pierwowzoru. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura, V, s. 79–93. | pl |
dc.references | Śniecikowska, B. (2022). Książka obrazkowa: próba porządkowania doświadczeń (czyli o genologii, słowografii i intymistyce logowizualnej). Teksty Drugie, 1, s. 47–67. | pl |
dc.references | Theiss, A. (2009). Czytanie awangardy w nowych dekoracjach. Drugie życie starej siedziby Muzeum Sztuki w Łodzi. Dziennik, 52, s. 21. | pl |
dc.references | Ważyk, A. (1982). Kwestia gustu. W: Ważyk, A., Eseje literackie, Warszawa: PIW, s. 5–164. | pl |
dc.references | Welsch, W. (2005). Procesy estetyzacji. Zjawiska, rozróżnienia, perspektywy. W: Welsch, W., Estetyka poza estetyką. O nową postać estetyki. Tłum. K. Guczalska. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, s. 31–73. | pl |
dc.references | Wikisłownik (2021). Hasło: „read”. Online: https://pl.wiktionary.org/wiki/read [dostęp: 15.11.2022]. | pl |
dc.references | Zamiara, K. i Golka, M. (red.). (1999). Sztuka i estetyzacja. Studia estetyczne. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humianiora. | pl |
dc.references | Zbróg, Z. (2009). Istota procesu czytania z perspektywy psycholingwistycznej i pedagogicznej. Studia Pedagogiczne Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, 18, s. 77–107. | pl |
dc.references | Zeidler-Janiszewska, A. (red.) (1997). Pisanie miasta – czytanie miasta. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora. | pl |
dc.contributor.authorEmail | magdalena.lachman@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6107.41.02 | |