Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBłaszkowska-Nawrocka, Marta
dc.contributor.editorRembowska-Płuciennik, Magdalena
dc.contributor.editorJeziorska-Haładyj, Joanna
dc.date.accessioned2023-04-17T16:10:12Z
dc.date.available2023-04-17T16:10:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46745
dc.descriptionNiniejszy artykuł jest rozszerzoną, poprawioną i uzupełnioną o głębsze rozważania na temat narracji drugoosobowej wersją rozdziału zawartego w mojej rozprawie doktorskiej "Porządki nierzeczywistości. Koherencja światów przedstawionych w polskiej fantastyce współczesnej" obronionej w roku 2020 na Uniwersytecie Jagiellońskim.pl_PL
dc.description.abstractThis article is an analysis of Paweł Paliński’s novel Polaroidy z zagłady (Polaroids from Doom) in the context of its use of second-person narrative. Paliński’s work describes a post-apocalyptic world where people have turned into mindless, lethargic creatures. This is the reality in which the sole survivor of the apocalypse and the main heroine of the story, Teresa Szulc, struggles to persevere. The novel approaches the topics of returning to a normal life after a crisis and human solitude in a particularly interesting way. The main lens through which the novel is examined is through Jacques Lacan’s psychoanalytical theory, whose application enables this interpretation of Polaroidy… as a story about the disintegration of the symbolic order. Themes that are crucial to understanding this aspect of the narrative include: the permanent absence of the other person, the lack of an external perspective on oneself, and the nonexistence of potential spectators. Teresa Szulc feels hauntingly lonely, because no one can see her — and those are the circumstances in which she has to ask herself who she actually is. Because of this, the use of the second-person narrative seems especially thought-provoking. The heroine is indeed alone in this world, and yet someone still speaks to her; the article is an attempt to answer not only the question of the speaker’s identity, but — even more importantly — of the role of such literary strategy and the way in which it affects both the main character and the reader.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;4
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectPaweł Palińskipl_PL
dc.subjectPolaroidy z zagłady (Polaroids from Doom)pl_PL
dc.subjectsecond-person narrativepl_PL
dc.subjectpolish literaturepl_PL
dc.title„Ty jesteś tym”. Rola narracji drugoosobowej w powieści Pawła Palińskiego Polaroidy z zagładypl_PL
dc.title.alternative“You are that”. The Role of Second-Person Narrative in Paweł Paliński’s Novel Polaroids from Doompl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number113-124pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Europejska im. ks. J. Tischnera w Krakowiepl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Wydział Polonistykipl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBurszta Jędrzej (2017), Radykalne głosy, marginalne spojrzenia. Spory o współczesny kanon fantastyki [w:] Narracje fantastyczne, red. K. Olkusz, K.M. Maj, Ośrodek Badawczy Facta Ficta, Kraków.pl_PL
dc.referencesButor Michel (1971), Użycie zaimków osobowych w powieści, „Pamiętnik Literacki” nr 61(3).pl_PL
dc.referencesFink Bruce (1997), Kliniczne wprowadzenie do psychoanalizy lacanowskiej, przeł. Ł. Mokrosiński, Wydawnictwo A. Żórawski, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFreud Sigmund (1997), Niesamowite [w:] S. Freud, Dzieła, t. 3: Pisma psychologiczne, przeł. R. Reszke, Wydawnictwo KR, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKontrapunkty — Wydawnictwo Powergraph (b.r.), www.powergraph.pl/katalog/serie/kontrapunkty [dostęp: 30.07.2022].pl_PL
dc.referencesLacan Jacques (2001), The Seminar of Jacques Lacan. Book II. The Ego in Freud’s Theory and in the Technique of Psychoanalysis, red. J.-A. Miller, przeł. S. Tomaselli, Norton, Londyn–Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesLacan Jacques (2013), Imiona-Ojca, przeł. R. Carrabino i in., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLacan Jacques (2015), Mit indywidualny neurotyka albo Poezja i Prawda w nerwicy, przeł. T. Gajda, J. Kotara, J. Waga, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLauro Sarah Juliet, Embry Karen (2008), A Zombie Manifesto. The Nonhuman Condition in the Era of Advanced Capitalism, „boundary 2” z. 1.pl_PL
dc.referencesLem Stanisław (1995), Cyberiada. Bajki robotów, t. 2, Interart, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPaliński Paweł (2014), Polaroidy z zagłady, Powergraph, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRembowska-Płuciennik Magdalena (2016), Narracyjne podwojenie jaźni [w:] Projekt na daleką metę. Prace ofiarowane R. Nyczowi, red. Z. Łapiński, A. Nasiłowska, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRembowska-Płuciennik Magdalena (2017), O przechodzeniu na ty… Narracja diadyczna wśród literackich reprezentacji świadomości bohatera [w:] (W) sieci modernizmu. Historia literatury — poetyka — krytyka. Prace ofiarowane Włodzimierzowi Boleckiemu, red. A. Kluba, M. Rembowska-Płuciennik, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWaldenfels Bernhard (2002), Topografia obcego. Studia z fenomenologii obcego, przeł. J. Sidorek, Oficyna Naukowa, Warszawapl_PL
dc.referencesŽižek Slavoj (2001), Wzniosły obiekt ideologii, przeł. J. Bator, P. Dybel, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesŽižek Slavoj (2018), Patrząc z ukosa. Wprowadzenie do Jacques’a Lacana przez kulturę popularną, przeł. J. Margański, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2022/65.4/8
dc.relation.volume65pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe