dc.contributor.author | Sojak, Małgorzata | |
dc.contributor.editor | Sasin, Eliza | |
dc.contributor.editor | Staroń, Anita | |
dc.date.accessioned | 2023-04-05T11:14:20Z | |
dc.date.available | 2023-04-05T11:14:20Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Sojak M., Obraz postaci historycznych w trylogii rewolucyjnej Teodora Jeske-Choińskiego (na przykładzie Camille’a Desmoulinsa, Georgesa Dantona i Maximiliena Robespierre’a), [w:] Kontrasty w humanistyce: literatura, język, kultura / Les contrastes dans les humanités : littérature, langue, culture, E. Sasin, A. Staroń (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-126-5.12 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8331-126-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46645 | |
dc.description.abstract | In the revolutionary trilogy, Jeske-Choiński uses historical figures to
present the cruelties of the events of the end of the 18th century. For this reason, the fictional
characters become a background for the actions of historical heroes, whose profiles,
in turn, are presented by the author by means of suggesting their moral evaluation.
Although it seems coherent – the characters are just as cruel as the world they live in – it
makes the reader feel uneasy about the contrast between the historical facts and the
characters in the novel. In this work, the representations of historical figures created by
Jeske-Choiński will be compared with their real counterparts, described by historians. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kontrasty w humanistyce: literatura, język, kultura / Les contrastes dans les humanités : littérature, langue, culture; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | French Revolution | pl_PL |
dc.subject | Robespierre | pl_PL |
dc.subject | Danton | pl_PL |
dc.subject | Desmoulins | pl_PL |
dc.subject | Jeske-Choiński | pl_PL |
dc.title | Obraz postaci historycznych w trylogii rewolucyjnej Teodora Jeske-Choińskiego (na przykładzie Camille’a Desmoulinsa, Georgesa Dantona i Maximiliena Robespierre’a) | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 145-158 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8331-127-2 | |
dc.references | Baszkiewicz, Jan, Danton, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990 | pl_PL |
dc.references | Baszkiewicz, Jan, Robespierre, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976 | pl_PL |
dc.references | Danton, reż. Andrzej Wajda, Francja-Polska 1982, 130 min | pl_PL |
dc.references | Fayard, Jean-François, 100 dni Robespierre’a, przeł. Beata Spieralska, Bellona, Warszawa 2006 | pl_PL |
dc.references | Jeske-Choiński, Teodor, Psychologia Rewolucji Francuskiej, Nakład Gebethnera i Wolfa, Kraków 1906 | pl_PL |
dc.references | Jeske-Choiński, Teodor, Błyskawice, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2019 | pl_PL |
dc.references | Jeske-Choiński, Teodor, Jakobini, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2019 | pl_PL |
dc.references | Jeske-Choiński, Teodor, Terror, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2019 | pl_PL |
dc.references | „Jeske-Choiński Teodor”, in Encyklopedia „Białych Plam”, Artur Winiarczyk (red.), t. IX, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2002 | pl_PL |
dc.references | Meller, Stefan, Kamil Desmoulins, Czytelnik, Warszawa 1982 | pl_PL |
dc.references | Nowak, Maciej, Koncepcja dziejów w powieściach historycznych: Teodor Jeske-Choiński, Zofia Kossak, Hanna Malewska, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009 | pl_PL |
dc.references | Rewolucja Francuska, reż. Richard T. Heffron, Robert Enrico, Francja-Włochy- Wielka Brytania, 1989, 360 min | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | m.sojak@student.uw.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8331-126-5.12 | |