Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSojak, Małgorzata
dc.contributor.editorSasin, Eliza
dc.contributor.editorStaroń, Anita
dc.date.accessioned2023-04-05T11:14:20Z
dc.date.available2023-04-05T11:14:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationSojak M., Obraz postaci historycznych w trylogii rewolucyjnej Teodora Jeske-Choińskiego (na przykładzie Camille’a Desmoulinsa, Georgesa Dantona i Maximiliena Robespierre’a), [w:] Kontrasty w humanistyce: literatura, język, kultura / Les contrastes dans les humanités : littérature, langue, culture, E. Sasin, A. Staroń (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-126-5.12pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-126-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46645
dc.description.abstractIn the revolutionary trilogy, Jeske-Choiński uses historical figures to present the cruelties of the events of the end of the 18th century. For this reason, the fictional characters become a background for the actions of historical heroes, whose profiles, in turn, are presented by the author by means of suggesting their moral evaluation. Although it seems coherent – the characters are just as cruel as the world they live in – it makes the reader feel uneasy about the contrast between the historical facts and the characters in the novel. In this work, the representations of historical figures created by Jeske-Choiński will be compared with their real counterparts, described by historians.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKontrasty w humanistyce: literatura, język, kultura / Les contrastes dans les humanités : littérature, langue, culture;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFrench Revolutionpl_PL
dc.subjectRobespierrepl_PL
dc.subjectDantonpl_PL
dc.subjectDesmoulinspl_PL
dc.subjectJeske-Choińskipl_PL
dc.titleObraz postaci historycznych w trylogii rewolucyjnej Teodora Jeske-Choińskiego (na przykładzie Camille’a Desmoulinsa, Georgesa Dantona i Maximiliena Robespierre’a)pl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number145-158pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-127-2
dc.referencesBaszkiewicz, Jan, Danton, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1990pl_PL
dc.referencesBaszkiewicz, Jan, Robespierre, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976pl_PL
dc.referencesDanton, reż. Andrzej Wajda, Francja-Polska 1982, 130 minpl_PL
dc.referencesFayard, Jean-François, 100 dni Robespierre’a, przeł. Beata Spieralska, Bellona, Warszawa 2006pl_PL
dc.referencesJeske-Choiński, Teodor, Psychologia Rewolucji Francuskiej, Nakład Gebethnera i Wolfa, Kraków 1906pl_PL
dc.referencesJeske-Choiński, Teodor, Błyskawice, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2019pl_PL
dc.referencesJeske-Choiński, Teodor, Jakobini, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2019pl_PL
dc.referencesJeske-Choiński, Teodor, Terror, Wydawnictwo Diecezjalne, Sandomierz 2019pl_PL
dc.references„Jeske-Choiński Teodor”, in Encyklopedia „Białych Plam”, Artur Winiarczyk (red.), t. IX, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne, Radom 2002pl_PL
dc.referencesMeller, Stefan, Kamil Desmoulins, Czytelnik, Warszawa 1982pl_PL
dc.referencesNowak, Maciej, Koncepcja dziejów w powieściach historycznych: Teodor Jeske-Choiński, Zofia Kossak, Hanna Malewska, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009pl_PL
dc.referencesRewolucja Francuska, reż. Richard T. Heffron, Robert Enrico, Francja-Włochy- Wielka Brytania, 1989, 360 minpl_PL
dc.contributor.authorEmailm.sojak@student.uw.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-126-5.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe