Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZbądzki, Jakub
dc.contributor.editorSasin, Eliza
dc.contributor.editorStaroń, Anita
dc.date.accessioned2023-04-05T11:09:05Z
dc.date.available2023-04-05T11:09:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationZbądzki J., Myszy przeciw łasicom, ludziom i żabom. O funkcji kontrastu w przedstawieniu przeciwników i kreowaniu akcji w Batrachomyomachii, [w:] Kontrasty w humanistyce: literatura, język, kultura / Les contrastes dans les humanités : littérature, langue, culture, E. Sasin, A. Staroń (red.), WUŁ, Łódź 2023, https://doi.org/10.18778/8331-126-5.11pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8331-126-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46644
dc.description.abstractThe work aims to present how the author of Batrachomyomachia used the contrast to illustrate the differences between the sides of the battle in the poem (while also reaching for other creatures), which lead directly to the war. It was noticed that the contrast between them served as a casus belli: the differences underpin prejudices, and they determine the recognition of the accident as a deliberate attack on mice. There were also showed sources of humour based on contrasts: intertexts parodying the Greek epics or myths, and the construction of the catalogue of enemies, in which frogs take over the negative traits of usual mice foes.pl_PL
dc.language.isoitpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKontrasty w humanistyce: literatura, język, kultura / Les contrastes dans les humanités : littérature, langue, culture;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectBatrachomyomachiapl_PL
dc.subjectHomerpl_PL
dc.subjectHellenistic Literaturepl_PL
dc.subjectMock Epicpl_PL
dc.titleMyszy przeciw łasicom, ludziom i żabom. O funkcji kontrastu w przedstawieniu przeciwników i kreowaniu akcji w Batrachomyomachiipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number133-143pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8331-127-2
dc.referencesChristensen, Joel, Robinson, Erik, The Homeric Battle of the Frogs and Mice, Bloomsbury Academic, London-New York 2018pl_PL
dc.referencesGlei, Reinhard, Die Batrachomyomachie: Synoptische Edition und Kommentar, Peter Lang, Frankfurt am Main 1984pl_PL
dc.referencesHomer, Homeri Opera in five volumes, David Monro, Thomas Allen (red.), t. 1 i 2, Clarendon Press Oxford 1920pl_PL
dc.referencesHomer, Iliada, przeł. K. Jeżewska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1986pl_PL
dc.referencesHomer, Odyseja, przeł. J. Parandowski, Czytelnik, Warszawa 1981pl_PL
dc.referencesHomer, The Odyssey with an English Translation, trans. A. T. Murray, t. 1, Harvard University Press-William Heinemann Ltd., Cambridge (MA)-London 1919pl_PL
dc.referencesHosty, Matthew, Batrachomyomachia (battle of the frogs and mice): introduction, text, translation and commentary, New York University Press, Oxford 2020pl_PL
dc.referencesPseudo-Homer, Wojna żabiomysia, przeł. W. Appel, Wydawn. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 1993pl_PL
dc.referencesSens, Alexander, „Τίπτε γένος τοὐμὸν ζητεῖς;”. The Batrachomyomachia, Hellenistic Parody and Early Epic”, in La Poésie épique grecque: métamorphoses d’un genre littéraire, Franco Montanari, Antonios Rengakos (red.), Fondation Hardt, Vandoeuvres-Genève 2006, s. 225-226pl_PL
dc.referencesSchibli, Hermann, “Fragments of a Weasel and Mouse War”, Zeitschrift für Papyrologie und Epigraphik, 1983, t. 53, n° 4, s. 11pl_PL
dc.referencesZbądzki, Jakub, „Czym była, a czym stała się w renesansie Batrachomyomachia”, Symbolae Philologorum Posnaniensium Graece et Latine, 2019, nr 1, s. 65-81pl_PL
dc.contributor.authorEmailjakub.zbadzki@uwr.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8331-126-5.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe