Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHauk, Mateusz
dc.date.accessioned2014-05-28T07:21:07Z
dc.date.available2014-05-28T07:21:07Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn1427-969X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/4655
dc.description.abstractThe aim of this article is to describe the changes on the job market that have been taking place recently (especially the increasing number and growth of popularity of alternative work arrangements, such as: part time employment, contingent employment, flextime, compressed work weeks and teleworking), and their consequences. Working with nonstandard work arrangements have a great impact on employees (e.g. increasing flexibility connected with work-family interference, workaholism, problems with creating self-concept in the field of work) and employers as well (work decentralization, the growth of popularity of team working, the need to manage the information, the diversity in the organization etc.). In the result there is a strong need to verify and extend the tasks of industrial and organizational psychology and the practice of applied psychologists. This article outlines new demands from the job market and new tasks for the work psychologists.en
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica; 14
dc.subjectalternative work arrangementsen
dc.subjectwork changesen
dc.subjectevolution of work arrangementsen
dc.subjectemerging adulthooden
dc.subjectcareer indecisivnessen
dc.subjectknowledge managementen
dc.subjectcultural intelligenceen
dc.subjectpsychological contracts in organizationsen
dc.subjectteleworken
dc.subjectflexibilityen
dc.subjectcareer counselingen
dc.titleEwolucja form pracy i zmiany na rynku pracy a wynikające z nich zadania dla psychologówpl_PL
dc.title.alternativeThe evolution of work arrangements, changes on the job market and the tasks of psychologistsen
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number81-96pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzipl_PL
dc.referencesArmstrong-Stassen M. (1998), Alternative Work Arrangements: Meeting the Challenges, „Canadian Psychology”, 39, 1–2
dc.referencesArnett, J. J. (2000), Emerging Adulthood. A theory of Development From the Late Teens Through the Twenties, „American Psychologist”, 55, 5, 469–480.
dc.referencesArnett J. J. (2002), The Psychology of Globalization, „American Psychologist”, 57, 10, 774–783
dc.referencesAronson E., Wilson T. D., Akert R. M. (1997), Psychologia Społeczna. Serce i umysł, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
dc.referencesBailey D. E., Kurland N. B. (2002), A review of telework research: findings, new directions, and lessons for the study of modern work, „Journal of Organizational Behaviour”, 23, 383–400
dc.referencesBaltes B. B., Briggs T. E., Huff J. W., Wright J. A. (1999), Flexible and Compressed Workweek Schedules: A MetaAnalysis of Their Effects on Work-Related Criteria, „Journal of Applied Psychology”, 84, 4, 496–513
dc.referencesBańka A. (2007), Globalizacja pracy i kariery a procesy identyfikacji społecznej i indywidualnej, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 53–81
dc.referencesChudzicka-Czupała A. (2007), Nowe zadania dla psychologa pracy wobec przemian społeczno-kulturowych w środowisku pracy, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 304–322
dc.referencesChirkowska-Smolak T. (2007), Rozwijanie kompetencji jako proaktywny sposób radzenia sobie z przemianami współczesnej pracy, [w:] M. Strykowska (red.), Funkcjonalne i dysfunkcjonalne zjawiska organizacji, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
dc.referencesDe Cuyper N., De Witte H. (2006), Autonomy and Workload Among Temporary Workers: Their Effects on Job Satisfaction, Organizational Commitment, Life Satisfaction, and Self-Rated Performance, "International Journal of Stress Management”, 13, 4, 441–459
dc.referencesDe Bell C. (2006), What All Applied Psychologists Should Know About Work, „Professional Psychology: Research and Practice”, 37, 4, 325–333
dc.referencesDobrowolska M. (2007), Alternatywne formy zatrudnienia, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ślą- skiego, Katowice, 165–182
dc.referencesECaTT Final Raport (2000), Benchmarking Progress on new ways of working and new form of business cross Europe, Internet: http://www.ecatt.com/
dc.referencesFrąszczak A. (2002), Pracoholizm. Dynamika zmian w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, [w:] M. Strykowska (red.), Współczesne organizacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa Psychologiczna, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, 211–255
dc.referencesFrese M. (2007), Zmiany charakteru pracy, [w:] N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 459–475
dc.referencesFurnham A. (2000), Work in 2020. Prognostications about the world of work 20 years into the millennium, „Journal of Managerial Psychology”, 15, 3, 242–254
dc.referencesFurnham A. (2005), The psychology of behavior at work: the individual in the organization, Psychology Press, Hove and New York
dc.referencesGajendran R. S., Harrison D. A. (2007), The Good, the Bad, and the Unknown About Telecommuting: Meta-Analysis of Psychological Mediators and Individual Consequences, „Journal of Applied Psychology”, 92, 6, 1524–1541
dc.referencesGolińska L. (2008), Pracoholizm, uzależnienie czy pasja?, Wydawnictwo Difin, Warszawa
dc.referencesGórnik-Durose M. (2007), Praca w wielokulturowym otoczeniu, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 103–122
dc.referencesGoszczyńska M. (2007), Wyzwania i zagrożenia dla polskiego rynku pracy u progu XXI wieku, [w:] M. Górnik-Durose, B.Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 27–52
dc.referencesGuichard J., Huteau M. (2005), Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków
dc.referencesHampden-Turner Ch., Trompenaars F. (2006), Cultural Intelligence: Is Such a Capacity Credible?, „Group & Organization Management”, 31 (1), 56–63
dc.referencesHauk M. (2008), Telepraca – ujęcie definicyjne, poruszane problemy i zalecenia na przyszłość, Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica, 12, 3–21
dc.referencesHornung S., Glaser J., Rousseau D. M. (2008), Creating Flexible Work Arrangements Through Idiosyncratic Deals, „Journal of Applied Psychology”, 93, 3, 655–664
dc.referencesHuws U., Korte W. B., Robinson S. (1990), Telework. Towards the Elusive Office, John Wiley&Sons, Chichester–New York–Brisbane–Toronto–Singapure
dc.referencesJachnis A. (2008), Psychologia organizacji. Kluczowe zagadnienia, Wydawnictwo Difin, Warszawa
dc.referencesJaniec M., Czerwiak T., Kreft W., Piontek R. (2006), Prowadzenie działalności biznesowej z zastosowaniem telepracy – poradnik, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębior- czości, Warszawa
dc.referencesKirk J., Belovics R. (2006), Making e-working work, „Journal of Employment Counsseling”, 43, 39–46
dc.referencesKopeć J., Piwowarczyk J. (2004), Outplacement w procesie racjonalizacji zatrudnienia w firmie. Pomocnicze materiały dydaktyczne, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
dc.referencesKożusznik B. (2007), Zespół pracowniczy wobec wyzwań nowych modeli organizacji, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wy- dawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 123–142
dc.referencesKurkus-Rozowska B., Konarska M. (2002), Telepraca – szanse, korzyści, uciążliwości, Centralny Instytut Ochrony Pracy, „Bezpieczeństwo Pracy”, 5, 21–25
dc.referencesMakin P.J., Cooper C.L., Cox Ch. (2000), Organizacje a kontrakt psychologiczny: zarządzanie ludźmi w pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
dc.referencesMakselon B. (2007), Zarządzanie wiedzą w organizacji, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 143–164
dc.referencesNajmiec A., Kurkus-Rozowska B. (2007), Telepraca – lepiej w domu, czy w biurze?, Centralny Instytut Ochrony Pracy, „Bezpieczeństwo Pracy”, nr 3, s. 6–7.
dc.referencesNilles J. M. (2003), Telepraca. Strategie kierowania wirtualną załogą,Warszawa, Wydawnic- two Naukowo-Techniczne.
dc.referencesParker S.K., Chmiel N., Wall T. D. (1997), Work Characteristics and Employee Well – Being Within a Context of Strategic Downsizing, „Journal of Occupational Health Psycho- logy”, 2, 4, s. 289–303
dc.referencesPaszkowska-Rogacz A. (2003), Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych, Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej KOWEZIU, Warszawa
dc.referencesPatterson F. (2001), Developments in work psychology: Emerging issues and future trends, „Journal of Occupational & Organizational Psychology”, 74, 381–390.
dc.referencesRalston D. A., Gustafson D.J., Anthony W. P. (1985), Employees May Love Flextime, but What Does It Do to the Organization’s Productivity?, „Journal of Applied Psychology”, 70, 2, 272–279
dc.referencesRatajczak Z. (2006), Psychologiczne aspekty funkcjonowania współczesnych organizacji, [w:] Z. Ratajczak, A. Bańka, E. Turska (red.), Współczesna psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
dc.referencesRatajczak Z. (2007), Psychologia pracy i organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
dc.referencesRudnicka P. (2007), Praca a rozwój technologii informatycznych, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 103–119
dc.referencesSchultz D.P., Schultz S.E. (2002) Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
dc.referencesStrykowska M. (2002), Zawód – praca – kariera. Dynamika zmian w funkcjonowaniu współczesnych organizacji, [w:] M. Strykowska (red.), Współczesne organizacje – wyzwania i zagrożenia. Perspektywa psychologiczna, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, 15–34
dc.referencesTaskin L., Devos V. (2005), Paradoxes from the Individualization of Human Resource Management: The Case of Telework, „Journal of Business Ethics”, 62, 13–24
dc.referencesTurska E. (2007), Nowy model pomocy doradczej w obszarze psychologii orientacji i poradnic- twa zawodowego, [w:] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy Psychologii Pracy, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, 289–303
dc.referencesUnsworth K. L., West M. A. (2007), Zespoły: wyzwania pracy w grupie, [w:] N. Chmiel (red.), Psychologia pracy i organizacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 359–380
dc.referenceswww.telepraca.efs.pl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord