Show simple item record

dc.contributor.authorNowakowska, Magdalena
dc.contributor.editorMikuła, Ewa
dc.date.accessioned2023-04-04T11:15:40Z
dc.date.available2023-04-04T11:15:40Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationNowakowska M., Odniesienia w prozie Antoniego Libery do intertekstualnego Spisu cudzołożnic Jerzego Pilcha, [w:] Tekst, słowo, obraz, E. Mikuła (red.), WUŁ, Łódź 2018, https://doi.org/10.18778/8142-026-6.08pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-026-6
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46548
dc.description.abstractAutorka artykułu analizuje prozę intertekstualną jako zjawisko postmodernistyczne. Za przykład służą jej relacje pomiędzy Spisem cudzołożnic Jerzego Pilcha a dwoma utworami Antoniego Libery – powieścią Madame oraz nowelą Liryki lozańskie. Wariacje na temat Jerzego Pilcha. Ponadto artykuł zawiera uwagi na temat odniesień międzytekstowych zawartych w powieści J. Pilcha. Są to odniesienia między innymi do stylu homeryckiego, biblijnego czy twórczości Adama Mickiewicza. Natomiast powieść Madame opiera się na wielu motywach zaczerpniętych ze Spisu cudzołożnic, do których A. Libera dodał ironię. Obie powieści wykorzystują postmodernistyczny autotematyzm. Nowela A. Libery stanowi parafrazę jednego z wątków powieści J. Pilcha.pl_PL
dc.description.abstractThe author analyzes the intertextual prose as postmodern phenomenon. As example are the relations between The List of Adulteresses by Jerzy Pilch and two works by Antoni Libera – a novel Madame and novella Lausanne lyrics. Variations on a theme by Jerzy Pilch. The novel Madame based on many motifs drawn from the The List of Adulteresses. A. Libera adds only a bit of irony to them. Both novels use postmodern meta-textually. The novella written by Antoni Libera is a paraphrase of one of the themes book of J. Pilch.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofTekst, słowo, obraz;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectLibera Antonipl_PL
dc.subjectintertekstualnośćpl_PL
dc.subjectPilch Jerzypl_PL
dc.subjectSpis cudzołożnicpl_PL
dc.titleOdniesienia w prozie Antoniego Libery do intertekstualnego Spisu cudzołożnic Jerzego Pilchapl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number121-132pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-027-3
dc.referencesDąbrowska E., Tekst artystyczny między stylami i gatunkami (genologiczne silva rerum nowej i najnowszej literatury polskiej), „Przestrzenie Teorii” 2006, nr 6, s. 69–83.pl_PL
dc.referencesGłowiński M., O intertekstualności, [w:] tenże, Poetyka i okolice, Warszawa 1992.pl_PL
dc.referencesLibera A., Liryki lozańskie. Wariacje na temat Jerzego Pilcha, [w:] Pokaz prozy, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesLibera A., Madame, Kraków 1999.pl_PL
dc.referencesMiśka D., Literacka ekumena, czyli protestancko-katolicki świat Jerzego Pilcha, „Mishellanea” 2008, nr 3, s. 55–68.pl_PL
dc.referencesPilch J., Spis cudzołożnic. Proza podróżna, Kraków 2002.pl_PL
dc.referencesRajcher W., Żart, ironia, muzyka i głębsze znaczenie (rozmowa z Antonim Liberą), „Nowe Książki” 1999, nr 1, s. 8–9.pl_PL
dc.referencesSosnowska A., Głosy z przeszłości (rozmowa z Antonim Liberą), „W Drodze. Miesięcznik Poświęcony Życiu Chrześcijańskiemu” 2011, nr 11, s. 5–15.pl_PL
dc.referencesWnuk A., Postmodernistyczna wizja świata? – elementy groteski i czarnego humoru w najnowszej prozie polskiej, „Tekstualia” 2014, nr 4 (39), s. 43–54.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmag-now@o2.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-026-6.08


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe