dc.contributor.author | Winiecka, Elżbieta | |
dc.date.accessioned | 2023-03-17T12:39:57Z | |
dc.date.available | 2023-03-17T12:39:57Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46277 | |
dc.description.abstract | This article discusses the influence of media on the experience of writing. The aim here
is to show two models of participation in the culture, two models of the brain, two models
of communication. First, connected with the culture of printed books, is based on
the distance, reflexivity and aloneness. Second, born with new media and called „culture
of participation”, is a new style of life (interactive) and thinking (logovisual). It redefines
roles of the author and the reader. The shift from the one to the second is dynamic,
happening here and now. The effects of it are today still unpredictable for us. Anyway
literature and literary studies are changing, influenced by new digital technologies treated
as extensions of man. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | medium | pl_PL |
dc.subject | konwergencja | pl_PL |
dc.subject | pismo | pl_PL |
dc.subject | e-epoka | pl_PL |
dc.title | Pismo wobec doświadczenia uczestnictwa | pl_PL |
dc.title.alternative | Writing Towards The Experience Of Participation | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 51-71 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Filologii Polskiej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Bolz Nobert (1994), Rozstanie z galaktyką Gutenberga, [w:] Po kinie?... Audiowizualność w epoce przekaźników elektronicznych, wybór, wprowadzenie i oprac. Andrzej Gwóźdź, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Carr Nicholas (2013), Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Wydawnictwo Helion, Gliwice. | pl_PL |
dc.references | Couchot Edmond (1994), Between the Real and the Virtual: The Art of Hybridization, „Annual InterCommunication ‘94”, Tokyo. | pl_PL |
dc.references | Derrida Jean (1999), O gramatologii, Wydawnictwo KR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Flusser Vilem (2011), Does Writing Have a Future? (Electronic Mediations), translator N. A. Roth, introduction M. Poster, Minnesota. | pl_PL |
dc.references | Foucault Michel (1999), Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gwóźdź Andrzej (2004), Od pigmentu do interfejsu, [w:] Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders, Universitas , Kraków. | pl_PL |
dc.references | Jenkins Henry (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kitler Friedrich Adolf (1999), Gramophone, Film, Typewriter, Stanford University Press, Stanford. | pl_PL |
dc.references | Idensen Heiko (2008), Hipertekst — wiedza radosna? O krytyce hipermedialnej techniki i praktyki kulturowej, [w:] Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Landow George Philip (2008), Hipertekst a teoria krytyczna, [w:] Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, red. A. Gwóźdź, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | McLuhan Marshall (1964), Understanding Media: The Extensions of Man, McGraw- Hill, New York. | pl_PL |
dc.references | McLuhan Marshall (2004), Zrozumieć media: Przedłużenia człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ong Walter Jackson (2010), Osoba świadomość komunikacja. Antologia, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa | pl_PL |
dc.references | Ong Walter Jackson (1992), Oralność i piśmienność: słowo poddane technologii, Wydawnictwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Gitelman Lisa (2006), Introduction: Media as Historical Subjects, [w:] Always Already New: Media, History and the Data of Culture, MIT Press, Cambridge. | pl_PL |
dc.references | Rosochacka Agata (2011), Protetyczna propozycja. Ciało, doświadczenie, podmiot, „Kultura i Historia” 2011, t. 20, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/ archives/2567 | pl_PL |
dc.references | Rudin Michael (2011), From Hemingway to Twitterature: The Short and Shorter of It, Journal of Electronic Publishing „Journal of Electronic Publishing”, Volume 14 jesień 2011 Volume 14 , Issue 2. | pl_PL |
dc.references | Starobinski Jean (2000), Przejrzystość i przeszkoda, Wydawnictwo KR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Zimna Justyna (2003), Dziennik frazeologiczny, [w:] Studenckie debiuty literackie, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Zimna Justyna (2013), http://dziennikfrazeologiczny.blogspot.com/ | pl_PL |
dc.relation.volume | 56 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |