Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSygizman, Kinga
dc.date.accessioned2023-03-03T08:56:37Z
dc.date.available2023-03-03T08:56:37Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46178
dc.description.abstractIn March 2020 Katarzyna Michalak and Magdalena Świerczyńska-Dolot started working on the project I can’t hear, which became an audio story about what the listeners lacked during the quarantine, what was the result of that lack and what kind of sounds appeared instead. They created a radio feature from the individual stories they had received.The article provides an overview of the project, both in the form of mini-stories posted on the blog as well as a radio feature. It presents the topic of I can’t hear and the formal solutions used in the feature to emphasize the content. The analysis of the project was inscribed in three research perspectives: artistic radio genres, soundscapes and the philosophy of lack. The article highlights the originality of the audio concept and shows it as an element in the discourse on the role of the media in the first stage of the pandemic.en
dc.description.abstractW marcu 2020 roku Katarzyna Michalak i Magdalena Świerczyńska-Dolot rozpoczęły pracę nad projektem Nie słyszę, który stał się dźwiękową opowieścią o tym, jakiś dźwięków słuchaczom zabrakło w czasie kwarantanny i co to zmieniło, a jakie odgłosy pojawiły się w zamian. Z nadesłanych opowieści stworzyły reportaż radiowy.Artykuł jest omówieniem projektu, zarówno w postaci mininarracji zamieszczanych na blogu, jak i powstałego z nich reportażu radiowego. Przedstawia tematykę Nie słyszę, a także formalne rozwiązania zastosowane w reportażu dla uwypuklenia danych treści. Analiza projektu wpisana została w trzy perspektywy badawcze: rozważania na temat artystycznych gatunków radiowych, pejzażu dźwiękowego i filozofii braku. Artykuł podkreśla oryginalność pomysłu audialnego i ukazuje go jako element w dyskursie na temat roli mediów czasów pierwszego etapu pandemii.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectreportaż radiowypl
dc.subjectopowieśćpl
dc.subjectdźwiękpl
dc.subjectaudiosferapl
dc.subjectpandemiapl
dc.subjectradio featureen
dc.subjectstoryen
dc.subjectsounden
dc.subjectaudiosphereen
dc.subjectpandemicen
dc.titleNie słyszę, a może słyszę więcej Projekt dźwiękowy Katarzyny Michalak i Magdaleny Świerczyńskiej-Dolotpl
dc.title.alternativeI can’t hear, or maybe I can hear more Sound project by Katarzyna Michalak and Magdalena Świerczyńska-Doloten
dc.typeArticle
dc.page.number269-283
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, ul. Sukiennicza 3/73, 91-855 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBachura Joanna, Odsłony wyobraźni. Współczesne słuchowisko radiowe, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2012.pl
dc.referencesBachura-Wojtasik Joanna, Narracyjne formy radiowe jako przykłady artystycznych realizacji audiosfery, [w:] Radio w dobie nowych mediów, red. Urszula Doliwa, Olsztyn 2014, s. 63–80.pl
dc.referencesBernat Sebastian, Perspektywy ekologii dźwiękowej w Polsce, „Problemy Ekologii Krajobrazu” 2009, t. 25, s. 175–182.pl
dc.referencesBiałek Monika, Polski reportaż radiowy. Wybrane zagadnienia, Scriptorium, Poznań–Opole 2010.pl
dc.referencesCzarnek-Wnuk Paulina, Reportaż radiowy a pejzaż dźwiękowy. Zarys problematyki, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” 2020, nr 63, s. 59–69.pl
dc.referencesGałecki Sebastian, Negacja jako zło, [w:] Wokół negacji, red. Maciej Woźniczka, Andrzej Zalewski, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2015, s. 359–378.pl
dc.referencesGoban-Klas Tomasz, Media w płynnej pandemii 2020. Komunikacja w czasie lockdownu: oddzielnie, ale razem, „Studia Medioznawcze” 2020, t. 21, nr 4(83), s. 718–733. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.4.288pl
dc.referencesKapuściński Ryszard, Ten Inny, Wydawnictwo Znak, Kraków 2006.pl
dc.referencesKlimczak Kinga, Reportaże radiowe o krzywdzie i cierpieniu, Primum Verbum, Łódź 2011.pl
dc.referencesKowalska Natalia, Forma i treść. Polski i zagraniczny „feature” radiowy i jego odmiany gatunkowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2019.pl
dc.referencesLosiak Robert, Wokół idei ekologii akustycznej: koncepcje i praktyki, „Studia Etnograficzne i antropologiczne” 2017, t. 17, s. 115–126.pl
dc.referencesPiłatowska Irena, Reportaż jako artystyczny gatunek radiowy, „Media – Społeczeństwo – Kultura” 2009, nr 1, s. 30–39.pl
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa Elżbieta, Muzy rzadko się do radia przyznają. Szkice o słuchowiskach i reportażach radiowych, Primum Verbum, Łódź 2012.pl
dc.referencesPłuciennik Jarosław, Negacja jako warunek i etap rozwoju myśli i kultury. Kognitywistyczna refleksja nad presupozycjami, [w:] Negacja w języku, tekście, dyskursie, red. Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz, Bartłomiej Cieśla, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, s. 11–20.pl
dc.referencesSapir Edward, Mowa jako rys osobowości, „Pamiętnik Literacki” 1972, nr 3, s. 207–218.pl
dc.referencesSikorzanka Joanna, Sztuka reportażu radiowego – mikrokosmos dźwięków, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2005, nr 7, s. 29–37.pl
dc.referencesTańczuk Renata, „Pejzaż dźwiękowy” jako kategoria badań nad doświadczeniem miasta, „Audiosfera. Koncepcje – badania – praktyki” 2015, nr 1, s. 10–19.pl
dc.referencesTreasure Julian, Sound business. How to use sound to grow profits and brads value, Management Books, 2011.pl
dc.referencesTworzydło Dariusz, Analiza zmian w zawodzie dziennikarza wywołanych pandemią COVID-19 z uwzględnieniem komunikacji z grupami docelowymi oraz wykorzystania nowych technologii, „Studia Medioznawcze” 2020, t. 21, nr 4(83), s. 735–747. https://doi.org/10.33077/uw.24511617.ms.2020.4.320pl
dc.referencesWójcicka Marta, Niepamięć jako negacja wartości?, [w:] Negacja w języku, tekście, dyskursie, red. Ewa Szkudlarek-Śmiechowicz, Bartłomiej Cieśla, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, s. 31–40.pl
dc.referencesWykład Katarzyny Michalak i Anny Sekudewicz Dramaturgia w dokumencie i reportażu radiowym wygłoszony podczas Seminarium Reportażu poświęconego prezentacji i dyskusji warsztatowej nas radiowym dokumentem artystycznym, Kazimierz Dolny, 28.10.2008.pl
dc.contributor.authorEmailkinga.sygizman@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.65.14
dc.relation.volume65


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0