Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGórska, Irena
dc.date.accessioned2023-02-22T13:16:09Z
dc.date.available2023-02-22T13:16:09Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46100
dc.description.abstractThis paper aims to show that, by attempting in his play Wielopole, Wielopole to reconstruct images of his family home and home town recorded in his memory, Tadeusz Kantor in fact poses an extraordinarily universal problem that is independent of culture and latitude: that of the impossibility of revisiting the past. By referring to the medium of memory and the medium of photography, Kantor perseveres in reconstructing images of the past, but at the same time expresses an awareness of the fact that a lost childhood cannot be repeated. The snapshots of memories, continually adjusted and corrected in the spectacle, acquire a physical dimension and become a space for the author’s endeavours that can be construed almost literally. The images retrieved from them create a presence of the author’s photographic vision.pl_PL
dc.description.abstractCelem artykułu jest pokazanie, że Tadeusz Kantor, podejmując w spektaklu Wielopole, Wielopole próby zrekonstruowania utrwalonych w pamięci obrazów rodzinnego domu i miasteczka, stawia w istocie niezwykle uniwersalny, niezależny od kultury i szerokości geograficznej problem niemożliwego powrotu do przeszłości. Odwołując się do medium pamięci i medium fotografii, artysta z uporem odtwarza obrazy tego, co minione, choć jednocześnie wyraża świadomość, że utraconego dzieciństwa nie można powtórzyć. Klisze pamięci poddawane w spektaklu nieustannym korekcjom i korektom zyskują fizykalny wymiar, stają się niemal dosłownie rozumianą przestrzenią działań artysty. Wywoływane z nich obrazy stanowią uobecnienie fotograficznego widzenia twórcy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectTadeusz Kantorpl_PL
dc.subjecttheatrepl_PL
dc.subjectmediumpl_PL
dc.subjectmemorypl_PL
dc.subjectphotographpl_PL
dc.subjectteatrpl_PL
dc.subjectpamięćpl_PL
dc.subjectfotografiapl_PL
dc.titleWielopole, Wielopole Tadeusza Kantora — między medium pamięci a medium fotografiipl_PL
dc.title.alternativeTadeusz Kantor’s Wielopole, Wielopole — between the medium of memory and the medium of photographypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number135-149pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Zakład Estetyki Literackiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBarthes R. (2008), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBerger J. (1999), O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBergson H. (2012), Materia i pamięć. O stosunku ciała do ducha, przeł. W. Filewicz, Vis-a-Vis Etiuda, Kraków.pl_PL
dc.referencesDidi-Huberman G. (2008), Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak Ho-Chi, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesKantor T. (2004), Teatr Śmierci, Teksty z lat 1975−1984, t. 2, wybór i oprac. K. Pleśniarowicz, Ossolineum, Cricoteka, Wrocław–Kraków.pl_PL
dc.referencesKantor T. (2005a), Metamorfozy, Teksty o latach 1934−1974, t. 1, wybór i oprac. K. Pleśniarowicz, Ossolineum, Cricoteka, Wrocław–Kraków.pl_PL
dc.referencesKantor T. (2005b), Dalej już nic. Teksty z lat 1985−1990, t. 3, wybór i oprac. K. Pleśniarowicz, Ossolineum, Cricoteka, Wrocław–Kraków.pl_PL
dc.referencesŁyszcz K. M. (2010), Dematerializacja światła i cienia w przedstawieniach wizualnych. Uwagi o estetyce fotografii w Bauhausie [w:] Materia sztuki, red. M. Ostrowicki, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesMerleau-Ponty M. (2001), Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMizińska J. (1997), Sztuka zapominania [w:] Pamięć, miejsce, obecność. Współczesne refleksje nad kulturą i ich implikacje pedagogiczne, red. J. P. Hudzik, J. Mizińska, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesOlechnicki K. (2003), Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPękala T. (2008), Estetyczne doświadczenie przeszłości [w:] Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny, paradygmaty, dyskursy, red. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRicoeur P. (2007), Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesRouillé A. (2007), Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSkarga B. (2009), Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesSolewski R. (2007), Spojrzenie Kantora [w:] Światło obrazu. Wykłady otwarte, Teatr Narodowy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSontag S. (2009), O fotografii, przeł. S. Magala, Karakter, Kraków.pl_PL
dc.referencesSoulages F. (2007), Estetyka fotografii. Strata i zysk, przeł. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesStiegler B. (2009), Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, przeł. J. Czudec, Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWełmińscy T. i A. (2007) Komentarz do zdjęć [w:] Kantor, Wielopole, Wielopole. Dossier, red. wersji włoskiej: S. Parlagreco, V. Voloriani, red. wersji polskiej: J. Chrobak, N. Zarzecka, przeł. M. W. Olszańska, Cricoteka, Kraków.pl_PL
dc.relation.volume57pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord