dc.contributor.author | Górska, Irena | |
dc.date.accessioned | 2023-02-22T13:16:09Z | |
dc.date.available | 2023-02-22T13:16:09Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46100 | |
dc.description.abstract | This paper aims to show that, by attempting in his play Wielopole, Wielopole to reconstruct
images of his family home and home town recorded in his memory, Tadeusz Kantor in
fact poses an extraordinarily universal problem that is independent of culture and latitude:
that of the impossibility of revisiting the past. By referring to the medium of memory
and the medium of photography, Kantor perseveres in reconstructing images of the past,
but at the same time expresses an awareness of the fact that a lost childhood cannot be
repeated. The snapshots of memories, continually adjusted and corrected in the spectacle,
acquire a physical dimension and become a space for the author’s endeavours that can be
construed almost literally. The images retrieved from them create a presence of the author’s
photographic vision. | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest pokazanie, że Tadeusz Kantor, podejmując w spektaklu Wielopole, Wielopole
próby zrekonstruowania utrwalonych w pamięci obrazów rodzinnego domu i miasteczka,
stawia w istocie niezwykle uniwersalny, niezależny od kultury i szerokości geograficznej problem
niemożliwego powrotu do przeszłości. Odwołując się do medium pamięci i medium
fotografii, artysta z uporem odtwarza obrazy tego, co minione, choć jednocześnie wyraża
świadomość, że utraconego dzieciństwa nie można powtórzyć. Klisze pamięci poddawane
w spektaklu nieustannym korekcjom i korektom zyskują fizykalny wymiar, stają się niemal
dosłownie rozumianą przestrzenią działań artysty. Wywoływane z nich obrazy stanowią
uobecnienie fotograficznego widzenia twórcy. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;1 | |
dc.subject | Tadeusz Kantor | pl_PL |
dc.subject | theatre | pl_PL |
dc.subject | medium | pl_PL |
dc.subject | memory | pl_PL |
dc.subject | photograph | pl_PL |
dc.subject | teatr | pl_PL |
dc.subject | pamięć | pl_PL |
dc.subject | fotografia | pl_PL |
dc.title | Wielopole, Wielopole Tadeusza Kantora — między medium pamięci a medium fotografii | pl_PL |
dc.title.alternative | Tadeusz Kantor’s Wielopole, Wielopole — between the medium of memory and the medium of photography | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 135-149 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Zakład Estetyki Literackiej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Barthes R. (2008), Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. J. Trznadel, Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Berger J. (1999), O patrzeniu, przeł. S. Sikora, Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Bergson H. (2012), Materia i pamięć. O stosunku ciała do ducha, przeł. W. Filewicz, Vis-a-Vis Etiuda, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Didi-Huberman G. (2008), Obrazy mimo wszystko, przeł. M. Kubiak Ho-Chi, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kantor T. (2004), Teatr Śmierci, Teksty z lat 1975−1984, t. 2, wybór i oprac. K. Pleśniarowicz, Ossolineum, Cricoteka, Wrocław–Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kantor T. (2005a), Metamorfozy, Teksty o latach 1934−1974, t. 1, wybór i oprac. K. Pleśniarowicz, Ossolineum, Cricoteka, Wrocław–Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kantor T. (2005b), Dalej już nic. Teksty z lat 1985−1990, t. 3, wybór i oprac. K. Pleśniarowicz, Ossolineum, Cricoteka, Wrocław–Kraków. | pl_PL |
dc.references | Łyszcz K. M. (2010), Dematerializacja światła i cienia w przedstawieniach wizualnych. Uwagi o estetyce fotografii w Bauhausie [w:] Materia sztuki, red. M. Ostrowicki, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Merleau-Ponty M. (2001), Fenomenologia percepcji, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Mizińska J. (1997), Sztuka zapominania [w:] Pamięć, miejsce, obecność. Współczesne refleksje nad kulturą i ich implikacje pedagogiczne, red. J. P. Hudzik, J. Mizińska, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Olechnicki K. (2003), Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Pękala T. (2008), Estetyczne doświadczenie przeszłości [w:] Nowoczesność jako doświadczenie. Dyscypliny, paradygmaty, dyskursy, red. A. Zeidler-Janiszewska, R. Nycz, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ricoeur P. (2007), Pamięć, historia, zapomnienie, przeł. J. Margański, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Rouillé A. (2007), Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, przeł. O. Hedemann, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Skarga B. (2009), Tożsamość i różnica. Eseje metafizyczne, Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Solewski R. (2007), Spojrzenie Kantora [w:] Światło obrazu. Wykłady otwarte, Teatr Narodowy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sontag S. (2009), O fotografii, przeł. S. Magala, Karakter, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Soulages F. (2007), Estetyka fotografii. Strata i zysk, przeł. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Stiegler B. (2009), Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, przeł. J. Czudec, Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Wełmińscy T. i A. (2007) Komentarz do zdjęć [w:] Kantor, Wielopole, Wielopole. Dossier, red. wersji włoskiej: S. Parlagreco, V. Voloriani, red. wersji polskiej: J. Chrobak, N. Zarzecka, przeł. M. W. Olszańska, Cricoteka, Kraków. | pl_PL |
dc.relation.volume | 57 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | nauki o kulturze i religii | pl_PL |
dc.discipline | nauki o sztuce | pl_PL |